هنوز پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون از حزب دموکرات آمریکا کاملاً فراموش نشده، مکاتبات الکترونیک اعضای این حزب خبرساز شده است. انتشار نامه‌هایی از رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی موجب خشم جناح برنی سندرز شده است.
کد خبر: ۹۲۵۳۱۴
دردسر ایمیلی جدید برای دموکرات‌ها در پی افشاگری ویکی‌لیکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دویچه وله، سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرده که حدود ۲۰ هزار ایمیل تیم انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، را در دسترس عموم قرار داده است.

این ایمیل‌ها ابعادی از رقابت درون‌حزبی هیلاری کلینتون و برنی سندرز بر سر نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری را نشان می‌دهند.

دروغگوی لعنتی؟

در یکی از ایمیل‌های منتشرشده خانم دِبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته حزب دموکرات آمریکا، یکی از نزدیکان سندرز را «دروغگوی لعنتی» خوانده است. واسرمن شولتز در عین حال نامزدی برنی سندرز را از اساس بی‌نتیجه توصیف کرده است.

سخنان سندرز انگیزه این مکاتبه الکترونیک بوده است. سندرز گفته بود که اگر رئیس جمهور آمریکا شود واسرمن شولتز را از سمت خود برکنار خواهد کرد. واسرمن شولتز در ایمیلی که ویکی‌لیکس منتشر کرده، در این مورد نوشته است: «این داستانی احمقانه است. او [سندرز] رئیس جمهور نخواهد شد.»

ایمیل دیگری هم به برَد مارشال، مسئول ارشد مالی کمیته حزب دموکرات، نسبت داده شده است. او در این نامه به باورهای مذهبی سندرز پرداخته است: «او [سندرز] به خدا اعتقاد دارد؟ فکر می‌کنم جایی خوانده‌ام که خداناباور است.» در ادامه ایمیل نوشته شده که تأکید بر موضوع «خداناباوری» سندرز می‌تواند در ایالت‌های مذهبی آمریکا «آرا را چند درصد جابه‌جا کند».

مارشال می‌گوید بخاطر ندارد که چنین نامه‌ای را نوشته باشد.

جناح سندرز روز شنبه ۲ مرداد خواستار روشن شدن موضوع شد. جف ویوِر، رئیس ستاد انتخاباتی سندرز به شبکه خبری ABC آمریکا گفت که رهبری حزب باید بنا بر اساسنامه حزب در انتخابات درون‌حزبی بی‌طرفی خود را حفظ کند: «این بی‌طرفی اما قطعا رعایت نشده است.»

به اعتقاد ویور، مکاتبات افشاشده این ظن را تقویت می‌کنند که رهبری حزب دموکرات کفه‌ ترازو را به سود کلینتون سنگین کرده است. او خواستار پاسخگویی مسئولان شده است.

زمانی نامناسب

افشای مکاتبات الکترونیکی دموکرات‌ها درست در آستانه‌ی کنگره این حزب برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است. کنگره روز دوشنبه (۲۵ ژوئیه) آغاز می‌شود و در آن هیلاری کلینتون به صورت رسمی به عنوان رقیب دونالد ترامپ در انتخابات معرفی خواهد شد.

کلینتون به تازگی از قید پرونده‌ی مناقشه‌برانگیزی در رابطه با ایمیل‌هایش رها شده است. او متهم شده بود که در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا، از ایمیل شخصی خود برای مکاتبات اداری استفاده می‌کرده است.

حال که رهبری حزب دموکرات به «طرفداری از کلینتون» در رقابت‌های درون‌حزبی متهم شده، کلینتون باید برای جلب حمایت سندرز و هواداران او بیشتر تلاش کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها