سازندگان «لیمبو» تحولی دیگر در بازی‌های مستقل ایجاد کردند

شاهکاری بدون یک کلمه دیالوگ

Limbo بازی مستقلی است که خیلی‌ها آن را سردمدار بازار بازی‌های مستقل کنسولی می‌دانند و اولین محصول شرکت سازنده‌اش یعنی Playdead بود؛ یک بازی سکوبازی معمایی به خاطر ماندنی، با اتمسفر و سبک گرافیکی سیاه سفید خاص و معماهای هوشمندانه و روایت داستانی تیره، ولی جذاب که بدون یک کلمه دیالوگ انجام می‌شد. Limbo آن‌قدر بازی بزرگی است که به جرات بتوان آن را از بهترین بازی‌های قرن نامید، ولی حالا می‌خواهیم بگوییم Inside از آن هم بهتر است!
کد خبر: ۹۲۲۲۵۹

ریشه‌های عمیق

«اینساید» از بسیاری جهات به عنوان قبلی سازنده‌اش شباهت دارد؛ شما بازی را در نقش پسربچه‌ای آغاز می‌کنید که درگیر موقعیت‌هایی رمزآلود، خطرناک و نگران‌کننده می‌شود، با یک بازی خطی و سرراست طرف هستید که حتی کاراکتر آن در اکثر مواقع فقط از چپ به راست صفحه حرکت می‌کند و البته مانع اصلی بازیکن در مسیر رسیدن به اهدافش و پیشرفت در بازی، معماهای جذاب و چالش‌انگیز و گاه کشنده هستند. اگر داستان لیمبو در مورد پسرکی بود که قصد نجات خواهرش را داشت، اینساید تلاش می‌کند به جای این‌که داستان کاراکتر دیگری را برایتان روایت کند، شما را به درون دنیای خودش بکشد. از این‌رو اینساید به نوعی یک بازی Experimental یا تجربی به شمار می‌رود و افراد مختلف ممکن است برداشت‌های متفاوتی نسبت به وقایع آن داشته باشند.

فضا و اتمسفر بازی یکی از گیراترین و تاثیرگذارترین مواردی است که می‌توانید در بازی‌ها مشاهده کنید و از نظر فرم و ساختار کم و بیش شبیه عنوان قبلی Playdead است. قصد نداریم بیشتر در این رابطه توضیح دهیم، اما دنیای اینساید، دیستوپیا یا به قول دوستان ویران شهری است که ماهیت واقعی شهروندانش شاید در انتهای بازی برایتان مشخص شود. خوانندگان کتاب 1984 اُرول یا افرادی که فیلم «جزیره» را تماشا کرده باشند، احتمالا بعضی از تصویرسازی‌های بازی برایشان آشنا به نظر خواهد رسید. اینساید از ابتدا تا انتهای داستانش، حتی یک کلمه متن یا دیالوگ هم به بازیکن ارائه نمی‌دهد، هیچ پیام صوتی مخفی در محیط وجود ندارد تا جزئیات داستان را بیان کنند یا دیوارهای آن با گرافیتی‌های نوشته شده با خون در تلاش روایت قصه نیستند، بلکه بازی داستانش را به شکلی بسیار جاه‌طلبانه با ذات خود و اتسمفری که بازیکن را درگیر آن کرده، روایت می‌کند.

مغزتان را خوشحال کنید!

جدا از تمام زیبایی‌ها و فضاسازی‌ها، اینساید در هسته‌ خود یک بازی پازل یا معمایی بوده و بازی خیلی خوبی است. شما آزادید هر تکه از معما را برای خودتان امتحان کنید تا شاهد واکنش ماشین‌ها، محیط، مردم و دیگر اجزا نسبت به آن باشید، ویژگی‌های دقیق هر تکه را متوجه شده و به نتایج قابل اتکا برسید. هر درگیری که بازی برای شما ایجاد می‌کند به‌گونه‌ای طراحی شده که تقریبا توسل به زور و بی‌کله بودن در پشت سر گذاشتن آنها غیرممکن است و می‌شود گفت محال است شما هرکدام از پازل‌های اینساید را رد کنید و متوجه نشوید چه کارهایی باعث موفقیت‌تان شده است. همین مساله کلنجار رفتن با معماهای بازی را بشدت رضایت‌بخش کرده است. البته خوب است بدانید تعدادی از معماهای بازی واقعا سخت هستند و به یک فکر اساسی نیاز دارند، شاید بهتر باشد در این مواقع از جای خود برخواسته و قدم بزنید، ولی هنگامی که به بازی برمی‌گردید، اغلب راه‌حل را پیدا خواهید کرد، راه‌حلی که همیشه همان جلوی چشمتان است. اینساید موفق شده یک کار خارق‌العاده در معماهایش انجام دهد و آن هم این است که هیچ گاه شما را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که متوجه راه‌حلی برای پیش بردن معما داشته باشید، اما راهی برای تست و اجرایی کردن آن راه‌حل وجود نداشته باشد.

هر کدام از مکانیک‌های بازی تا زمانی که تکراری نشوند به کار گرفته شده‌اند و هر کدام از معماهای بازی چیز جدیدی برای یاد دادن به شما دارند و تجربه‌ای که از بازی به دست می‌آورید حتی بعد از تمام کردن آن تکراری نخواهد شد، زیرا همه چیز خیلی درست در جای خود قرار گرفته‌ است.

تاثیرگذاری طولانی

اینساید از دید هنری و فنی هم یک شاهکار به تمام معناست و با وجود این‌که تجربه‌ بازی بیشتر از 4 ساعت به طول نخواهد انجامید، اما مملو از صحنه‌هایی است که اگر نگوییم تا ابد حداقل برای مدت زیادی در ذهنتان باقی خواهند ماند. از طرف دیگر شش سال زمان برای تولید بازی باعث شده اینساید یکی از صیقل‌ خورده‌ترین و بی‌ایرادترین بازی‌ها از دید فنی باشد. می‌دانید خیلی از بازی‌ها عمده‌ ضعف‌های ریزشان را در تجربه‌های بعدی نشان می‌دهند، ولی اگر اینساید را چهار بار هم تمام کنید بعید است ضعف فنی محسوسی در آن مشاهده کنید.

Inside یک شاهکار دیگر در دنیای بازی‌های مستقل و سندی بر این ادعاست که Playdead گویا بلد نیست بازی بد بسازد! این بازی را می‌توانید روی PC
و Xbox
One تجربه کنید.

عنوان بازی:

Inside

پلتفرم:

PC, Xbox One

ناشر:

Playdead

سازنده:

Playdead

سبک:

اکشن ماجرایی

رده سنی:

18 سال به بالا

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها