نخست‌وزیر عراق می‌گوید هیچ تعدیل نیرویی در حشد الشعبی انجام نمی‌گیرد

دفاع تمام قد العبادی از نیروهای حشد الشعبی

نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) جزو اولین گروه‌هایی بودند که فلوجه را محاصره کردند و تکفیری‌ها را در تله انداختند. به دنبال این اقدام، تبلیغات گسترده‌ای با دخالت دولت‌های عربی و در راس آنها عربستان سعودی در داخل و خارج عراق علیه این نیروها شکل گرفت و آنها را به «فرقه‌گرایی» و «غارت اموال سنی‌ها» متهم کردند. همین امر موجب شد تا فرمانده‌های حشد الشعبی اعلام کنند هرچند فلوجه را محاصره کرده‌اند، اما وارد این شهر نخواهند شد.
کد خبر: ۹۱۵۲۶۶

با شکست نهایی داعش درفلوجه و شروع مرحله پاکسازی این شهر، یک بار دیگر تبلیغات معاندان شروع شد و برخی نیز گفتند ممکن است نیروهای حشدالشعبی تعدیل شده یا بزودی در نیروهای ارتش عراق ادغام شوند. اما این شایعات نیز با دفاع تمام قد حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از نیروهای حشد الشعبی خنثی شد. او ضمن تاکید بر نقش نیروهای بسیج مردمی در مبارزه با داعش اعلام کرد، هیچ تعدیلی در این نیروها انجام نخواهد شد. بسیاری از عراقی‌ها نیروهای حشد الشعبی را خاری در چشم دشمنان عراق می‌دانند و معتقدند اگر این نیروها نبودند، داعش الان بیشتر شهرهای عراق را تصرف کرده بود.

به گزارش فارس، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در مراسم افطار شامگاه یکشنبه گفت: نیروهای ما با پیروزی و غلبه بر تروریست‌های داعش در هر شهری، باعث شگفتی دنیا شدند.

وی با اشاره به نیروهای داوطلب مردمی ادامه داد: حشد الشعبی نیرویی است که در جنگ با گروه‌های داعش بی‌نیاز از آن نیستیم و ما نمی‌توانیم در این نیرو تعدیلی ایجاد کنیم. این نیروها داوطلب بوده و با اجابت دعوت مرجعیت و پاسخ به کمک کشور بسیج شده‌اند.

از سوی دیگر روز گذشته یحیی رسول، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات مشترک در جمع خبرنگاران اعلام کرد در عملیات فلوجه، اسنادی از داعش به دست آمده که نشان می‌دهد داعش به نیروهایش دستور داده بود لباس نیروهای مشترک و حشد الشعبی را بپوشند و اقدام به‌تخریب منازل و اموال عمومی و خصوصی کنند سپس از آن فیلم بگیرند و وانمود کنند که این کارها اقدامات نیروهای عراقی و بسیج مردمی است.

این مقام عراقی تاکید کرد، این اقدامات برای تخریب چهره نیروهای ارتش و بسیج مردمی انجام شده است تا خوراک خبری رسانه‌های مغرض را فراهم کند.

ادامه پاکسازی فلوجه

فرمانده عملیات پلیس فدرال عراق از آغاز عملیات پاکسازی آخرین مناطق تحت تسلط داعش در شمال فلوجه و منطقه الجولان خبر داد. به گفته وی در حال حاضر درگیری‌های شدیدی در منطقه الجولان بین نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در جریان است. فرماندهی عملیات استان الانبار نیز اعلام کرد عملیات آزادسازی دو منطقه زنکوره و بوریشه در شمال رمادی، مرکز این استان آغاز شده است. این عملیات در چند محور آغاز شده و تاکنون هفت داعشی کشته‌ شده‌اند.

اینها درحالی است که ارتش و نیروهای مردمی عراق، خود را برای آغاز عملیات آزادسازی موصل آماده می‌کنند. شهر موصل در مرکز استان نینواست و دومین شهر بزرگ عراق از لحاظ تعداد جمعیت محسوب می‌شود. جمعیت این شهر به حدود دو میلیون نفر می‌رسد. روز گذشته در خبرها آمده بود که بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با مک گورگ، نماینده باراک اوباما در عراق درباره طرح عملیات آزادسازی موصل با هم گفت‌وگو کرده‌اند.

دیروز وزارت مهاجرت عراق اعلام کرد براساس آخرین آمارها بیش از 12 هزار خانواده از شهرهای فلوجه و صقلاویه به دلیل درگیری ارتش عراق با گروه تروریستی داعش آواره شده‌اند. همچنین نیروهای عراقی اعلام کردند که موفق شدند 354 زن ایزدی را در شهر فلوجه از چنگ داعش آزاد کنند. رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق نیز اعلام کرد حدود 340 داعشی از جمله 40 تک تیرانداز طی عملیات آزادسازی شهر فلوجه به دست نیروهای عراقی از پای درآمدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها