متن کامل نشست خبری سه جانبه در نروژ منتشر شد

درخواست موگرینی از ظریف درباره سوریه

سفر محمدجواد ظریف به نروژ، فرصتی را فراهم آورده تا با مقامات اروپایی درباره اجرای برجام رایزنی کند.
کد خبر: ۹۱۳۶۷۶

بر همین اساس، وزیر امورخارجه کشورمان و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اسلو دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اسلو دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امورخارجه از ایران و نیز هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. محور این دیدار، گفت‌وگو درباره رفع موانع اجرایی شدن برجام و همکاری ایران و اروپا بود.

همزمان روز گذشته معاونان ظریف و موگرینی در چارچوب اجرای برجام در حاشیه اجلاس اسلو دیدار کردند. به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امورخارجه کشورمان با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام دیدار کردند. این دیدارها درحالی صورت گرفت که قرار است ظریف در حاشیه نشست اسلو با جان کری، همتای آمریکایی خود نیز گفت‌وگو کند.

مبارزه با تروریسم، نیازمند استراتژی مشترک

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در همایش برجام و فرصت‌های جدید همکاری ایران و نروژ، باتاکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی به معنای انقطاع از دنیا نیست گفت: برخی آن را غلط تعبیر می‌کنند در حالی‌که اقتصاد مقاومتی، یعنی تکیه بر منابع قدرت داخلی. وی با اشاره به این‌که برجام نمونه گفت‌وگوی سازنده به جای اقدامات مخربی است که اکنون منطقه ما درگیر آن است افزود: عناصر زیادی در برجام هست که نه تنها در روابط ایران و نروژ که در تحولات منطقه و جهان قابل بهره‌برداری است. وزیر امور خارجه در کنفرانس اسلوفروم 2016 که با عنوان میانجیگران مخاصمات مسلحانه و بازیگران گفت‌وگوهای صلح برگزار شد، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم را نیازمند استراتژی مشترک دانست و گفت: همه باید متوجه شوند این مشکل جهانی است و راه‌حل جهانی لازم دارد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف اظهارکرد: اگر کسی از افراطی‌گری به عنوان ابزار یا هدف استفاده کند در آخر همه بازنده خواهند بود.

وی با بیان این‌که هرکسی به جنگ با تروریسم و افراطی‌گری از زاویه‌دید خود نگاه می‌کند خاطرنشان کرد: این مشکل نه فقط راه‌حل نظامی، سیاسی و اقتصادی دارد بلکه باید راه‌حل فکری و فرهنگی هم وجود داشته باشد تا ببینیم چرا افراطی‌گری برای مردم جذابیت دارد. وی با تاکید بر لزوم بازتعریف موضوعات بین‌المللی اظهارکرد: اگر کسی بخواهد به وسیله ابزار نظامی تفوق یابد، طرف مقابل هم تلاش می‌کند از این راه استفاده کند. پس در راه‌حل نظامی هر دوطرف بازنده هستند؛ یکی کمتر و دیگری بیشتر بازنده است.

افزایش 22درصدی حجم روابط ایران و اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در همین همایش گفت: از نظر ما براساس برجام، تحریم‌ها برداشته شده و نشانه آن نیز افزایش 22درصدی حجم روابط ایران با اتحادیه اروپاست. فدریکا موگرینی در پاسخ به این‌که ایران براساس توافق به تعهدات خود عمل کرده اما طرف مقابل در عمل به تعهداتش بویژه در بخش بانکی به کندی عمل می‌کند، افزود: ما همچنان موارد را پیگیری می‌کنیم. وی ادامه داد: از نظرما تحریم‌ها برداشته شده و نشانه‌اش این است که 22درصد روابط ایران با اتحادیه اروپا افزایش یافته است. البته هنوز باید بیشتر کار کنیم تا شرکت‌ها را به همکاری با ایران ترغیب کنیم.

آمریکا بانک‌ها را برای همکاری با ایران تشویق کند

وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: آمریکا فقط بر روی کاغذ تحریم‌ها را لغو کرده است. درحالی‌که باید اقدامات بیشتری را برای تشویق بانک‌ها با هدف همکاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها انجام دهد. به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، محمدجواد ظریف در یک کنفرانس خبری در نروژ تاکید کرد: آمریکا باید پس از لغو تحریم‌ها، اقدامات بیشتری را برای تشویق بانک‌ها در همکاری با ایران انجام دهد. وی تصریح کرد: در خصوص بانک‌ها، معتقدم این مساله برای هر کسی مهم است که درک کند یک توافق‌نامه پایدار و باثبات خواهد بود، اگر همه احساس کنند از این توافق‌نامه بهره‌مند می‌شوند. اجرای توافق‌نامه باید یک اجرای برد ـ برد باشد تا هرکسی احساس سود بردن از آن را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها