توجه داشته باشید که شنا در رودخانه و دریا مشابه شنا در استخر نیست. برای شنا در این محل‌ها باید مهارت لازم را داشت وگرنه بهترین شناگران استخر هم در دریا غرق می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۳۳۹۶

ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو و آن سو می‌برد و تمام انرژی و توان وی را مستهلک می‌سازد. برای شنا در دریا توجه داشته باشید فن شنا یک بحث است و شنا کردن طولانی در دریا هم بحث دیگری دارد.

غریق اگر برای مدت طولانی در آب بماند یا در مقابل جریان باد قرار گیرد، دچار هیپوترمی ـ کاهش دمای بدن ـ می‌شود. باید در این زمان به فرد غریق لباس گرم پوشاند و اگر هوشیاری دارد به او مایعات گرم داده شود. اگر هنوز فرد غریق حالت عادی پیدا نکرده است، درخواست آمبولانس کنید و او را به بیمارستان انتقال دهید.

در زمان روبه‌رو شدن با فرد غریق، سعی کنید در صورت امکان درون آب نروید و با روش دیگر و به کمک یک تکه چوب، یک شاخه درخت یا تیوپ، غریق را از آب بیرون بکشید. اگر دوره‌های غریق نجات را گذرانده‌اید یا غریق بیهوش شده است، وارد آب شده و فرد گرفتار را خارج کنید. سر پایین‌تر از سینه قرار بگیرد تا احتمال ورود آب به ریه کاهش یابد.

غریق را روی زیراندازی به صورت طاق ‌باز بخوابانید و راه‌های هوایی را باز کرده و تنفس وی را کنترل کنید. اگر تنفس ندارد، تنفس مصنوعی بدهید و اگر پس از تنفس مصنوعی متوجه شدید او ضربان ندارد، ماساژ قلبی را آغاز کنید. توجه کنید سرمای هوا و وجود آب در ریه می‌تواند به عنوان عاملی مقاوم در برابر تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی عمل کند. در این زمان عملیات احیا را با سرعتی کمتر از معمول انجام دهید.

توجه: روی شکم او فشاری وارد نکنید مگر این که راه هوایی وی مسدود شده باشد. اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کند، او را به پهلو برگردانید تا مواد خارج شده وارد ریه‌ها نشود.

جریان‌های ساحلی یکی از جریان‌های مرگبار در دریاست. برای این که در این جریان گرفتار نشوید، هنگامی که دریا بسیار مواج است برای شنا به دریا نروید. حال اگر در این جریان گرفتار شدید، خونسردی خود را حفظ کنید. ترس در این مواقع شما را به مرگ نزدیک‌تر می‌کند. توصیه می‌شود اگر در این جریان گرفتار شدید، در جهت خلاف جریان شنا نکنید زیرا خسته شده و توان خود را از دست می‌دهید.

یکی از مواردی که هنگام شنا در آب‌های شیرین جان افراد در حال غرق شدن را تهدید می‌کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است.

با بلعیدن آب شیرین به این علت که این آب فشار اسمزی کمتری نسبت به خون دارد، جذب خون می‌شود و در مدت کوتاهی حجم خون افزایش شدیدی می‌یابد و آریتمی خطرناکی را در قلب به وجود می‌آورد.

در فردی که به داخل آب‌های کم‌عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده، خطر شکستگی مهره و قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد. در مواجهه با چنین مواردی، هنگام جابه‌جایی و عمل احیا بسیار احتیاط کنید. سعی کنید کوچک‌ترین حرکتی به سر و گردن مصدوم وارد نشود.

توجه کنید شنا در رودخانه‌ها نیاز به مهارت دارد. آب رودخانه در حرکت است و از دست دادن تعادل باعث می‌شود که به زمین برخورد کرده و سرتان به سنگ‌های کف رودخانه اصابت کند و مرگ شما را رقم بزند.

در برخی سدهای خاکی مخصوص کشاورزی که با آب باران پر شده‌اند، شاهد خطری مرگبار به نام گل و لای هستیم. گل و لای کف این سدهای خاکی هنگام شنا پای شناگر را در میان آن گرفتار و فرد را غرق می‌کند.

چند سالی است طرح سالم‌سازی دریا اجرا شده تا مسافران در محل‌هایی امن شنا کنند. تابلو شنا ممنوع که در برخی مناطق نصب شده برای امنیت جان شماست و بی‌توجهی به آن می‌تواند شما را در یک قدمی مرگ قرار دهد. گاهی در این محل‌ها و در زیر آب چاه‌هایی وجود دارد که احتمال سقوط و مرگ شما در داخل آن وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها