نایب رئیس موقت مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد:

همکاری مجلس دهم با دولت فقط در چارچوب قانون

مجلس دهم در حالی کار خود را رسما آغاز کرده که برخی تحلیلگران نگران همکاری‌های سیاسی در مجلس آینده بویژه میان فراکسیون‌های امید و ولایت هستند؛ همکاری‌هایی که در نبود آن، احتمالا تصمیم‌گیری مجلس روی برخی مسائل مهم کشور با اما و اگرهایی روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۹۰۹۴
همکاری مجلس دهم با دولت فقط در چارچوب قانون

افزون بر آن، روابط دولت و مجلس در دوره آینده نیز موضوعی است که تحلیلگران نگرانی‌هایی درباره آن داشته و بیم آن می‌رود که برخی حامیان دولت، نقش نظارتی خانه ملت در مواجهه با رفتار دولتمردان را کمرنگ کنند.

به‌منظور تحلیل رفتار منتخبان مردم در مجلس دهم با مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس دهم که دیروز به ‌عنوان نایب رئیس موقت انتخاب شد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

وی در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر ضرورت همکاری‌های سیاسی جریانات مختلف در مجلس آینده، ابراز امیدواری می‌کند همکاری‌های مجلس و دولت در چارچوب قانون محقق شود.

نظر به آغاز کار مجلس دهم و با توجه به تکثر طیف‌های سیاسی حاضر در خانه‌ملت در این دوره و بازتاب آن در آرایش هیات رئیسه موقت، آینده همکاری طیف‌های سیاسی در مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قضاوت در این زمینه ساده نیست، ولی آنچه تجربه 37 ساله پس از انقلاب و ادوار مختلف مجلس ما نشان می‌دهد، این است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به گونه‌ای عمل کرده‌اند که آثار و نتایج آن چیزی جز آنچه امروز دراقتصاد، سیاست و فرهنگ می‌بینید، نیست.

این در حالی ‌است که اگر مجلس ما ایده‌آل و سازنده باشد، قطعا نتایج آن شامل حال کشور می‌شود، زیرا تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مهم باید به‌صورت علمی و با کار کارشناسی صورت گیرد. نمی‌شود که هر کس مطابق نظر خود تصمیم بگیرد و به دلایلی هر چه را به ذهنش می‌رسد، بگوید و آن را تبدیل به قانون کند. اگر نگاهی به قانونگذاری در مجالس گذشته و حتی مجلس نهم داشته باشیم، می‌بینیم که نمایندگان در ثانیه‌های آخر دست به تصویب قوانین مهمی زدند که در آینده کشور تاثیرگذار است، در حالی‌ که تصویب قوانین مهم چیزی نیست که بخواهد در عرض یک یا دو هفته تصویب شود.

وقتی با عجله طرح می‌دهیم و آن را با قید دو فوریت به مجلس می‌آوریم و از عقبه کارشناسی فاصله می‌گیریم، دیگر نمی‌توانیم بگوییم که همکاری خوبی بین گروه‌های سیاسی وجود داشته و دارد.

به ‌نظر شما وجود نگرش‌های مختلف سیاسی در دوره آینده مجلس به همگرایی در تصمیمات کلان برای کشور منجر می‌شود یا واگرایی؟

با وجود سلایق مختلف، اگر نگاه و روش‌ها را در چارچوب فعلی نگه داریم و آن را تغییر نداده یا اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم به جایی برسیم.

مجلس دهم با وجود تکثر صدا و افکار تا چه اندازه می‌تواند منتقد یا همراه دولت باشد؟

قطعا همکاری مجلس دهم با دولت نسبت به مجلس نهم بهتر و صمیمانه‌تر خواهد بود، اما این همکاری نباید به گونه‌ای باشد که اجازه قانون‌گریزی به دولت داده شود. مطمئنا در مجلس آینده نمایندگانی خواهند بود که صدایشان را بلند کرده و دولت و سیستم را به چالش بکشند. اگر دولت در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کند،‌ مجلس آینده نیز به دولت کمک می‌کند، اما اگر قوه مجریه نخواهد در چارچوب‌های مشخص شده عمل کند و فقط از مجلس بخواهد با دولت همکاری داشته باشد، نمی‌توان انتظار همکاری متقابلی داشت. قرار ما با دولت این است که همکاری در چارچوب قانون باشد و قوه‌ای بر قوه دیگر ارجحیت نداشته باشد، لذا اگر مجلس دهم فقط بخواهد هر چیزی را که دولت می‌گوید، تاکید کند باید از الان گفت که این رفتار قطعا دیوانگی محض خواهد بود.

فاطمه امیری - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها