«مست قلندر» بر اساس موسیقی سنتی هندوستان و پاکستان و در مدح مولا علی علیه السلام ساخته و توسط سامی یوسف تنظیم و خوانده شده است.
کد خبر: ۹۰۸۷۶۰
موزیک ویدئو « مست قلندر » با صدای سامی یوسف

به گزارش جام جم نوا، این آهنگ که با صدای سامی یوسف و راحت فاتح علیخان به انتشار رسیده بر اساس موسیقی قوالی ساخته شده است. ریشه موسیقی قوالی به 6 سده پیش باز می‌گردد. زمانی که نوادگان تیمور لنگ بنا به وصیت پدربزرگانشان سعی به گردهمایی هنرمندان و اهل ادب در دهلی، آگرا و لاهور نموده و دوران طلایی شکوفایی ادبیات، معماری و موسیقی را از بهترین عوامل فرهنگی ایران و هند پایه گذاری کردند. به مرور قوال که به عوامل ادبی و موسیقی غنی شده بود در نهایت گسترده‌ترین سبک موسیقی سنتی در هندوستان و پاکستان گردید.

شعر مست قلندر که از اشعار سنتی و قدیمی اسلامی و در وصف حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است توسط امیر خسرو نوشته شده است و بعدها توسط بابا بوله شاه بازنویسی شده. ملودی سنهتی آن هم در ابتدا توسط شخصی به نام عاشق حسین درست شده که البته تنظیم مجدد آن برای این آهنگ را سامی یوسف انجام داده است.

«مست قلندر» پیش از این نیز توسط بسیاری از خواننده‌های شهیر نظیر نوری جهان، استاد نصرت فاتح علیخان، ابیدا پروین، صبری برادرز و ... اجرا شده و سامی یوسف جدیدترین خواننده ای است که آن را بازخوانی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها