کاپ خرمشهر به کدام تیم می‌رسد؛ استقلال یا ذوب‌آهن؟

فینال داغ داغ

فینال‌ها همیشه داغ هستند اما این بار به خاطر میزبانی خرمشهر از دیدار پایانی جام حذفی باید گفت یک فینال داغ داغ داغ در راه است؛ فینال که یک پای آن استقلال است و پای دیگرش ذوب‌آهن.
کد خبر: ۹۰۸۶۳۹

فصل برای هر دو تیم آنطور که هواداران انتظار داشتند به پایان نرسید. آبی‌ها هفته‌های زیادی را در صدر جدول لیگ سپری کردند اما در نهایت نه قهرمان شدند و نه نایب‌قهرمان. ذوبی‌ها هم تیمشان را برای درخشش در لیگ قهرمانان آسیا و بودن در میان مدعیان قهرمانی لیگ بسته بودند اما در لیگ جایی در میان 5 تیم برتر نداشتند و در آسیا هم همین 4 روز پیش با شکست مقابل العین از گردونه رقابت‌ها خارج شدند. در این شرایط بردن کاپ قهرمانی جام حذفی برای هر یک از دو تیم استقلال و ذوب‌آهن می‌تواند یک پایان شیرین را رقم بزند. ذوب‌آهنی‌ها به دنبال کسب سهمیه آسیایی هستند و استقلال با هدایت پرویز مظلومی نمی‌خواهد برای بار دوم دستش از جام کوتاه بماند.

هر دو تیم در این دیدار از دو بازیکن اثرگذارشان نمی‌توانند استفاده کنند. استقلالی‌ها در این مسابقه خسرو حیدری و سجاد شهباززاده را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند. غیبت دو بازیکن تاثیرگذار آبی‌پوشان می‌تواند در کار تیمی شاگردان مظلومی خلل ایجاد کند اما آنها از این‌که سیدمهدی رحمتی کاپیتان خود را در اختیار دارند قطعا خوشحالند زیرا باشگاه ذوب‌آهن معتقد بود که طبق آئین‌نامه انضباطی این بازیکن باید در فینال جام حذفی محروم باشد!

ذوب‌آهن هم هاشم بیک‌زاده را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد ضمن این‌که بعید است احسان پهلوان چپ پای خوش‌تکنیک خود را هم در فینال داشته باشد. با این حال ذوب‌ها مهدی رجب‌زاده مصدوم را به این مسابقه رسانده‌اند تا کاپیتان با تجربه ذوبی‌ها مقابل بازیکنان استقلال میدان‌داری کند.

چند نکته جالب در این دیدار وجود دارد، از جمله این‌که یحیی گل‌محمدی تاکنون در قامت سرمربی هیچ‌گاه به استقلال نباخته و از طرفی استقلال هم در فصلی که گذشت هیچ‌گاه در خارج از تهران شکست نخورده و باید دید طلسم کدام یک از این دو تیم شکسته می‌شود.

فینال جام حذفی ایران روز یکشنبه ساعت 21 در خرمشهر و با قضاوت علیرضا فغانی برگزار خواهد شد.

سپاهان و ذوب‌آهن، برنده همه فینال‌های تهران ÇÕÝåÇä

استقلال تهران امشب برای دهمین بار در فینال جام حذفی به میدان می‌رود. چنین رکوردی آنها را در میان تیم‌های ایرانی دست نیافتنی کرده است. آبی‌ها با 6 قهرمانی در این تورنمنت، باز هم رکورددار است و امشب می‌توانند این آمار را به 7 افزایش دهند. این درحالی است که ذوب‌آهنی‌ها پنجمین حضور خود در فینال را تجربه می‌کنند و امیدوارند برای چهارمین بار جام قهرمانی را به دست آورند.

اما داستان فینال‌های تهران و اصفهان هم در نوع خودش جالب است. 28 سال از اولین فینال جام حذفی گذشت تا دو تیم از تهران و اصفهان بر سر جام قهرمانی با یکدیگر بجنگند؛ سال 83، دیدار سپاهان و استقلال. برنده هر دو بازی رفت و برگشت آن فینال سپاهان بود تا برای اولین بار این تیم طلایی‌پوش جام قهرمانی را به دست بیاورد. بازی رفت در ورزشگاه نقش جهان 3 بر 2 به سود سپاهان تمام شد و بازی برگشت هم در ورزشگاه آزادی 2 بر صفر.

بعد از آن 4 بار طی سال‌های 1385، 1386، 1388، 1992 و 1994 باز هم رقابت فینالیست‌های جام حذفی میان تیم‌های تهرانی و اصفهانی بود اما نکته جالب این‌که همه آن فینال‌ها با برتری تیم‌های اصفهانی به پایان رسید. 6 فینال تهران و اصفهان و 5 بار جشن قهرمانی برای سپاهان و ذوب‌آهن.

آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر همه فینال‌های تهران و اصفهان در تاریخ رقابت‌های جام حذفی:

1383: سپاهان 5-3 استقلال (بازی رفت 3-2، بازی برگشت 2-0)

1385: سپاهان 6-4 پرسپولیس در ضربات پنالتی (بازی رفت 1بر1، بازی برگشت 1-1)

1386: سپاهان 4-0 صباباتری (بازی 1-0، بازی برگشت 3-0)

1388: ذوب‌آهن 5-2 راه‌آهن (بازی رفت 0-1، بازی برگشت 5-1)

1392: سپاهان 6-4 پرسپولیس در ضربات پنالتی (بازی در 120 دقیقه 2-2)

1394: ذوب‌آهن 3-1 نفت

کارنامه رویایی یحیی

یحیی گل‌محمدی در 2 سال اخیر در مسابقات لیگ برتر چهارم وششم شده است وقبل از آن هم در لیگ کشور با پرسپولیس ونفت به عناوین هفتم وسوم رسیده است اما در جام حذفی او همواره موفق بوده است.

او در سال 91 با تیم پرسپولیس به فینال جام حذفی رسید وتنها در ضربات پنالتی برابر تیم سپاهان اصفهان باخت را تجربه کرد.

در سال 93 او با تیم ذوب‌آهن به فینال جام حذفی کشور رسیده ودر این مرحله برابر تیم قدرتمند نفت تهران با نتیجه 3بریک برنده و قهرمان شد.

بیانیه ذوب آهنی‌ها

ذوب‌آهنی‌ها در فاصله یک روز تا فینال جام حذفی در بیانیه‌ای بلند بالا، از سازمان لیگ خواستند که بازی آنها با استقلال با یک روز تاخیر برگزار شود. باشگاه ذوب‌آهن در بخش پایانی این بیانیه ضمن اشاره به دیدار سنگین این تیم با العین امارات در لیگ قهرمانان آسیا نوشت: امیدواریم مسئولان حالا که بهانه فشارهای تیم ملی را احساس ‌‌‌می‌کنند، اجازه دهند دیدار فینال با یک روز تاخیر در روز دهم برگزار شود تا حداقل بخشی از فشارهای غیرمنصفانه و ناعادلانه در حق باشگاه همیشه با اخلاق ذوب‌آهن تعدیل شود.

البته این بیانیه پاسخی کوتاه از سوی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ داشت؛ این‌که فرصتی برای تغییر زمان دیدار فینال جام حذفی نیست!

یک فینال؛ دو ورزشگاه

فینال جام حذفی بین دو تیم استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان در حالی ساعت 21 امشب در خرمشهر برگزار خواهد شد که هواداران خرمشهری می‌توانند از ورزشگاه همجوار محل برگزاری مسابقه، این دیدار را تماشا کنند. با اعلام محمدرضا ساکت از اعضای سازمان لیگ، با توجه به این‌که به دستور شورای تامین خرمشهر 11 هزار بلیت برای دیدار فینال جام حذفی فروخته شده، تمهیداتی اندیشیده شده که چنانچه تماشاگرانی نتوانند وارد ورزشگاه نفت‌وگاز شوند از ورزشگاه کنار آن که 5000 نفر گنجایش دارد، بازی را تماشا کنند. البته گنجایش ورزشگاه محل برگزاری فینال جام حذفی 15 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود از ساعت‌ها قبل از این فینال سکوها پر شود.

رونمایی از کاپ قهرمانی در شلمچه

شب گذشته و در مراسم میثاق ورزشکاران با شهدای شلمچه که در کنار رودخانه اروند و با حضور اهالی فوتبال و خانواده شهدا برگزار ‌شد از کاپ قهرمانی جام حذفی رونمایی شد. در این برنامه فرهنگی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان ترتیب داده شده بود، بعد از اجرای حرکات نمایشی توسط ورزشکاران رشته‌های اسکیت، تکواندو، کنگفو و کبدی و اجرای سرود ویژه برنامه گرامیداشت آزادسازی خرمشهر توسط گروه نواهای آیینی حرا، از کاپ قهرمانی جام حذفی رونمایی شد. قرار است ساعت ده صبح روز دوشنبه (دهم خرداد) با حضور رئیس فدراسیون فوتبال، مسئولان سازمان لیگ، مسئولان استانی، شهرستانی و جمعی از ورزشکاران، کاپ قهرمانی جام حذفی به موزه دفاع مقدس خرمشهر اهدا شود.

ابراهیمی خیال مظلومی را راحت کرد

امید ابراهیمی، بازیکن خط میانی استقلالی‌ها که هفته قبل دچار مصدومیت شده بود، توانست خود را به شرایط بازی برساند. تلاش‌های کادر پزشکی استقلال در نهایت جواب داد و امید حالا شرایط بهتری پیدا کرده تا امشب بتواند با کمترین مشکل مقابل ذوب‌آهن در فینال جام حذفی به میدان برود.

حضور امید در ترکیب اصلی آبی‌پوشان می‌تواند روحیه بهتری به بازیکنان بدهد. در حال حاضر سجاد شهباززاده و خسرو حیدری به خاطر محرومیت بازی با ذوب‌آهن را از دست داده‌اند و از سوی دیگر روزبه چشمی دیگر هافبک تدافعی آبی‌پوشان به علت مصدومیت طولانی مدت نمی‌تواند استقلال را در فینال همراهی کند، اما رسیدن امید به این بازی حساس، کادر فنی را خوشحال کرد.

هوای شرجی و گرما قوی‌تر از فینالیست‌ها

دو تیم استقلال و ذوب‌آهن پیش از شروع فینال جام حذفی، به جای آنالیز یکدیگر باید با مشکل بزرگ‌تری به نام شرایط جوی خرمشهر کنار بیایند. پرویز مظلومی و یحیی گل‌محمدی می‌دانند چه بازی مهمی در انتظارشان است، اما آنها ترجیح می‌دادند فینال در شهر دیگری غیر از خرمشهر یا زمان بهتری غیر از خرداد که اوج گرمای جنوب کشورمان است، مقابل یکدیگر به میدان می‌رفتند، اما مسئولان سازمان لیگ و کمیته مسابقات با همه پیشنهادهای مسئولان این دو باشگاه مخالفت کردند و رای به انجام بازی در گرمای حدود 48 درجه و شرجی بالای خرمشهر، دادند. حالا به نظر می‌رسد استقلال و ذوب آهن برای بازی امشب رقیب سرسخت‌تری به نام گرما و هوای شرجی را مقابل خود می‌بینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها