به گزرش جامجم آنلاین به نقل از نکست بیگ فیوچر، اخیرا یک شرکت حمل و نقل شهری چینی، یک مدل از اتوبوس جدید با طراحی عظیم و شگفتانگیز که به صورت شناور بر روی خیابانها راه میرود و اتوموبیلهای عبوری از میان آن میگذرند را در شهر گوانگجو مستقر ساخته و قرار است آن را در ماه جولای یا آگوست به آزمایش بگذارد.
یک مدل از این اتوبوسها توانایی حمل 1200 نفر مسافر را دارد و مدل بزرگتر آن که مفصل دار است می تواند مسیرهای پر پیچ و خم را نیز به آسانی طی کند.
این اتوبوس که بر روی 2 پایه راه میرود و میان آن خالی است، از روی مسیرهای عادی خیابانها و بزرگراهها به صورتی شناور میگذرد و قسمتهایی که مسافران از آنها پیاده و سوار میشوند، در دو پایه آن که در دو طرف مسیر عبور قرار دارند ، جا گرفته است. ارتفاع این اتوبوس کلا بین 4 تا 4.5 متر است. وسایل نقلیهای که ارتفاعشان زیر 2 متر است، قادرند به آسانی از زیر اتوبوس شناور بگذرند که به کار گیری این طراحی انقلابی بخش بزرگی از ترافیک خیابانها و اتلاف وقت سرنشینان اتوموبیلها را که در اثر توقف و انتظار اتوموبیلهای در حال عبور برای سوار وپیاده شدن مسافران اتوبوسهای موجود فعلی ایجاد میشود کاسته و رفت و آمد وسایل نقلیه در سطح خیابانهای شهرها را تسهیل میکند.
مسافران این اتوبوس شناور میتوانند تجربهای مشابه سواری در طبقه بالای اتوبوسهای2 طبقه توریستی را انتظار داشته باشند. مسافران در دو کناره مسیر بر روی جایگاههای خاصی که همسطح با پایههای اتوبوس و بر روی آنها تعبیه شده است (مانند ایستگاههای قطار شهری مونو ریل)، و یا راه پلههایی که از روی سطح خیابان تا بالای سقف اتوبوس میرسند (مشابه راهپلههای پلهای هوایی عابر پیاده)، سوار و پیاده خواهند شد. نیروی مورد نیاز برای حرکت این اتوبوس شناور به صورت الکتریکی از تیرها و کابلهای برق مخصوص طراحی شده برای این وسیله نقلیه عمومی که از بالای سقف آن میگذرد، تغذیه میشوند. برق مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی این اتوبوسها را از پنلهای باتری خورشیدی، باتری و یا خازنهای عظیمالجثه تامین میکنند. سرعت این اتوبوسها 60 کیلومتر در ساعت است.
اتوبوس شناور به آژیرهایی هشدار دهنده مجهز است که به وسایل نقلیه دیگر که از حد مجاز به اتوبوس نزدیکتر شوند و همینطور هنگام دور زدن آن توسط علائم خاصی هشدار میدهد. به جهت ایمنی مسافران در موقعیتهای بروز حادثه، اتوبوس شناور با سرسرههای بادی اضطراری مشابه آنچه که در هواپیماها استفاده میشود، نیز تجهیز شده است. گزینههای شخصسازی شده اختیاری شامل حسگر (سنسور) جهت جلوگیری از برخورد با شخص یا اشیاء (وسایل نقلیهای با ارتفاع زیاد که از روبرو میآیند)، چراغهای هشدار دهنده و شبکههای محافظ در پشت اتوبوس به منظور حفاظت رانندگان اتوموبیلهای دارای ارتفاع زیاد از زیر اتوبوس رفتن، نمایشگرها و تکرار کنندههای علائم هشداردهنده ترافیکی و همچنین تابلوهای نورانی نشانگر پیامهای انیمیشنی در زیر اتوبوس برای نمایش دادن وضعیت ترافیکی پیش رو برای اتوموبیلهایی که از زیر اتوبوس در حال عبور هستند و جلوگیری از زیگزاگ رفتن آنها و منحرف شدن آنها از مسیر مستقیم نیز بر روی این اتوبوس قابل نصب است.
یوزو سانگ، طراح اتوبوس شناور برآورد میکند که هریک از این اتوبوسهای شناور میتواند جایگزین 40 دستگاه اتوبوس معمولی شود که این امر خود میتواند سالانه به صرفه جویی در مصرف 860 تن سوخت و جلوگیری از انتشار 2640 تن گازهای مضر حاصله از احتراق سوختهای فسیلی در موتور 40 دستگاه اتوبوس عادی، کمک کند.
مترجم: جواد ودودزاده – جامجم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: