مجلس نمایندگان آمریکا به طرحی رای داد که در صورت تبدیل شدن آن به قانون، خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا ممنوع می‌شود؛ طرحی که بر اساس گفته سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، بعید است تبدیل به قانون شود و اگر هم بشود، اهمیتی ندارد.
کد خبر: ۹۰۸۳۹۵

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، این طرح در جلسه روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شد و با 251 رأی موافق در مقابل 168 رأی مخالف مورد تائید قرار گرفت. این طرح در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که دولت باراک اوباما، ماه گذشته توافق 6/8 میلیون دلاری برای خرید 32 تن آب سنگین از ایران را تکمیل کرد، اگرچه طرح مجلس نمایندگان آمریکا بر آن مبادله، تاثیر نمی‌گذارد اما از خریدهای بیشتر آب سنگین ایران از سوی آمریکا جلوگیری می‌کند. البته این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا در سنا تصویب شود و سپس مورد تائید رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد و این در حالی است که اواخر اردیبهشت، تلاش مخالفان برجام در سنا برای تصویب طرحی در این زمینه ناکام ماند و کاخ سفید نیز اعلام کرده در صورت تصویب نهایی این طرح، آن را وتو خواهد کرد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران متعهد شده است که ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از 130 تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از 90 تن برسد.

اجازه نخواهیم داد نقض برجام به صورت صریح انجام گیرد

این تلاش‌ها در حالی در آمریکا صورت می‌گیرد که سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در گفت‌وگو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما در خصوص مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا افزود: این مصوبه در صورت تصویب هم اهمیتی ندارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این‌که اصولا طبق برجام، آمریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیست، تصریح کرد: تنها تعهدی که ایران دارد، این است که مازاد بر نیاز آب سنگین خود را برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کند و اگر خریدار پیدا شد که می‌فروشیم و اگر هم پیدا نشد، نشد.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد: آب سنگین کالای با ارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد. وی افزود: آمریکا 40 تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای 40 تن دیگر با کشوری دیگر درحال مذاکره هستیم، اما اگر هم مشتری پیدا نشود در اجرای برجام مشکلی رخ نداده و نه آنها متعهد به خرید هستند و نه ما متعهد به فروش، ما فقط متعهد به عرضه هستیم.

ادامه تلاش‌های مخالفان برجام

همان‌طور که عراقچی گفته، تلاش‌های مخالفان برجام و دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای تحت فشار قرار دادن کشورمان ادامه دارد و به عنوان مثال، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به بررسی طرحی پرداختند که خواستار تدوین راهبردی برای مقابله با ایران در خاورمیانه در پرتو «برجام» است. به گزارش فارس، 19 قانونگذار مجلس سنای آمریکا خواستار اضافه کردن طرحی به لایحه بودجه دفاعی کشورشان هستند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران را گسترش می‌دهد. علاوه بر اینها می‌توان به گزارش پایگاه اینترنتی آنتی‌وار اشاره کرد که نوشته تحریم‌های آمریکا، تنها روی کاغذ لغو شده و وزارت خزانه‌داری آمریکا با افتخار به کنگره اعلام می‌کند همچنان مانع تجارت ایران بر پایه دلار می‌شود و بانک‌های خارجی را که با واشنگتن ارتباط دارند از ترس اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا از معامله با این کشور باز می‌دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها