معاون وزیر امور خارجه از تنظیم دادخواست برای دریافت خسارات 60 ساله از امریکا در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۹۰۸۹۴۶
تنظیم شکایت از امریکا / تحویل آب سنگین پس از دریافت وجوه آن

به گزارش جام جم آنلاین، سید عباس عراقچی در حاشیه دومین همایش بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اقدامات دولت برای اجرای مصوبه دریافت غرامت از آمریکا گفت: دولت در این زمینه کارگروه ویژه ای تشکیل داده و بررسی های لازم انجام شده است.

وی افزود: کار کارشناسی حقوقی لازم در این زمینه در مرکز حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه وحقوقدانان کشورمان در حال انجام است.

عراقچی گفت: درباره نحوه برخورد با این مساله و نحوه شکایت به مراجع بین المللی بزودی تصمیم گیری و دادخواست های لازم تنظیم خواهد شد .

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه تأکید کرد: پس از اطمینان کامل از واریز شدن وجوه ناشی از فروش 32 تن آب سنگین به امریکا، این محموله تحویل داده خواهد شد.

عراقچی در حاشیه دومین همایش بین المللی شدن و جشنواره روز بین الملل دانشگاه خوارزمی در جمع خبرنگاران گفت: آب سنگین مازاد بر نیاز کشورمان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانیم زیرا این کالای بسیار ویژه ای است که هر کشوری توان تولید آن را ندارد.

وی افزود: از این طریق توانمندی ها و فناوری های ما در تولید آب سنگین شناسایی می شود.

عراقچی گفت: امریکا متقاضی 32 تن آب سنگین ماست و با روسیه نیز برای فروش تقریباً همین میزان از این کالا در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: کار معامله با امریکایی ها به پایان رسیده است و همانطور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد درباره نحوه پرداخت وجه آن منتظر هستیم که اطمینان کامل حاصل شود که ابتدا پول به حساب این سازمان واریز و سپس کالا تحویل شود.

معاون وزیرخارجه تأکید کرد: باید از این موضوع اطمینان یابیم زیرا منشأ دریافت وجوه آن امریکاست تا گرفتار مسائل مربوط به مصادره دارایی هایمان نشویم؛ وقتی وجه آن به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود، محموله تحویل داده خواهد شد که البته در شرف انجام است.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش مازاد آب سنگین کشورمان زمان بندی دارد؟ گفت: خیر، طبق برجام متعهدیم که آب سنگین مازاد بر نیازمان را برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کنیم که اگر خریداری باشد تحویل خواهیم داد و اگر خریداری هم پیدا نشود، کالایی است که نزد خودمان باقی می ماند تا وقتی مشتری برایش پیدا شود.

وی افزود: کارخانه آب سنگین ما همچنان به تولیدش ادامه می دهد و این کالایی بسیار ویژه است که خریداران بسیاری در دنیا دارد همچنان که تا کنون 32 تن را فروخته ایم و برای فروش حدود 40 تن دیگر در حال مذاکره ایم و در آینده هم اگر لازم باشد با کشورهای دیگر مذاکره می کنیم.

معاون وزیر امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر یکی از مقامات امریکایی مبنی بر مشروط کردن استفاده ایران از منابع اقتصادی برجام به توقف آزمایش های موشکی گفت: اینکه برخی مقامات امریکایی یا هر کسی در منطقه یا خارج از منطقه بخواهند با ایران هراسی تلاش کنند تا جلوی دستاوردهای برجام را بگیرند رفتاری است که انتظارش را داشتیم و خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها