یک مقام ارشد روسی اعلام کرد شرکت روس اتم خرید آب سنگین از جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۹۲۹۶
روسیه مشتری جدید آب سنگین ایران شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی، ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به اینکه «امریکایی‌ها بخش قابل توجهی از آب سنگین ایران را خریداری کرده‌اند» تاکید کرد: «روس اتم نیز درباره این مساله در حال فکر کردن است و احتمالا همین مسیر را دنبال خواهد کرد.»

ورونکوف افزود: «گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانگر آن است که ایران به مفاد برجام پایبند بوده و این نشانه‌ای از موثر بودن و کارایی سندی است که سال گذشته امضا شد.»

وی ادامه داد: «در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی که قرار است روزهای 6 تا 10 ژوئن برگزار شود، گزارش هفته گذشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این سند اثبات می‌کند که ایران در اجرای توافقنامه هسته‌ای پیشرفت موفقیت آمیزی داشته است.»

این مقام روس خاطر نشان کرد: «به عبارت دیگر، ما انتظار یک جمع بندی عادی با همان ارزیابی‌های گزارش نخست را داریم مبنی بر اینکه روند اجرای برجام به طور معمول صورت گرفته است. این بسیار خوب است. این مساله نشان می‌دهد سندی که تابستان گذشته به امضا رسید، کاملا موثر بوده است.»

امریکا پیشتر اعلام کرده بود مایل به خریداری بخشی از آب سنگین ایران است اما نمایندگان امریکایی به متمم پیشنهادی رون دسانتیس، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا، مبنی بر ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران رای دادند.

این متمم نمی تواند بر قرار داد کنونی 8.6 میلیون دلاری خرید آب سنگین از ایران تاثیری داشته باشد اما ممکن است بر روند خریدهای آینده تاثیرگذار باشد.

با وجود این، کاخ سفید وعده داده است برای خارج کردن این لایحه از دستور مذاکرات میان سنا و مجلس نمایندگان از حق وتوی خود استفاده کند.

آب سنگین ایران سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در امریکا مورد آزمایش قرار گرفت و خلوص آن 99/75 درصد تائید شد که نشان دهنده استاندارد سازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

ایران سالانه حدود 20 تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی ایران به مشتریان خارجی فروخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها