پس از تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به سواحل مکران، دولت تمام توان خود را گذاشت تا پروژه‌های مربوط به بندر چابهار تکمیل شود.
کد خبر: ۹۰۷۷۰۱

با توجه به شرایط استراتژیکی که چابهار دارد، پس از به بار نشستن برجام هیات سرمایه‌گذاری خارجی و وزرا و سفرای کشورهایی چون ژاپن، چین، هند، پاکستان، افغانستان، عمان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ... به چابهار سفر کردند تا سرانجام با مذاکرات هیات‌های مختلف کشورمان توافق‌نامه سه‌جانبه چابهار در سوم خرداد حاصل شد؛ روزی که روز ملی چابهار نیز نام گرفت.

این تفاهم‌نامه به عملیات عمرانی موجود سرعت خواهد بخشید و تکمیل هر چه زودتر بندر چابهار و همچنین خط راه‌آهن چابهار به زاهدان و سرخس و مجموعه بزرگراه چابهار ـ میلک را در پی خواهد داشت. این زیرساخت‌ها فارغ از این‌که بستر ترانزیت و تجارت کالا را فراهم می‌کند، توسعه و شکوفایی را در مناطق مسیر عبوری خود به همراه خواهد داشت و مردم این مناطق از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.

سال‌های گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری در محور شرق کشور غفلتی جدی صورت گرفته بود. امنیت و سرمایه‌گذاری رابطه مستقیمی با یکدیگر دارد. با اجرای این تفاهم‌نامه و امنیت پایداری که در پی آن ایجاد می‌شود مردم بومی با دلگرمی بیشتری دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند.

این تفاهم‌نامه امید را نه تنها در دل مردم چابهار و استان سیستان و بلوچستان روشن کرده بلکه امیدها را برای توسعه هر چه بیشتر استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و محور شرق زنده کرده است. سرمایه‌گذران متعددی از این استان‌ها و همچنین کرمان و یزد برای ارزیابی شرایط منطقه به چابهار سفر می‌کنند. همچنین کسانی که پیش‌تر در منطقه به سرمایه‌گذاری پرداخته بودند ولی به دلیل مشکلات متعدد مجبور به تعطیلی فعالیت اقتصادی خود شدند به منطقه بازگشته‌اند تا احیای فعالیت‌های گذشته را در دستور کار قرار دهند.

از سوی دیگر، انتقال گاز به چابهار و توسعه صنایع پتروشیمی، فولاد، آلومنیوم و ... بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است که نتیجه آن اشتغال خواهد بود که امروزه مردم استان بشدت به آن نیاز دارند. اشتغال از بسیاری از مفسده‌ها و گرفتاری‌ها جلوگیری خواهد کرد؛ چرا که بیکاری علت اصلی بسیاری از معضلات اجتماعی است.

آنچه برای کشور می‌تواند عزت‌آفرین باشد، تولید است و چابهار آهسته آهسته در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولیدی در کشور است.

احمدعلی موهبتی - فرماندار ویژه شهرستان چابهار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها