هیچ وقت آن روز را فراموش نمی‌کنم. سوم خرداد 1361 مثل هر روز حواسم به رادیو بود تا خبرهای مرتبط با جنگ را از دست ندهم. آن روز نزدیک شهر ری درگیر کاری بودم، اما رادیوی ماشین روشن بود، ناگهان گوینده اعلام کرد خرمشهر آزاد شده است.
کد خبر: ۹۰۷۰۹۷

مردم شور و هیجان خاصی داشتند و سرودی با صدای من پخش شد؛ «این پیروزی خجسته باد...». من هم از پیروزی خرمشهر خیلی خوشحال بودم و حس خوبی داشتم از این‌که سرودی را خوانده‌ام که در این لحظات خوب و بی‌نظیر شادی مردم پخش می‌شود. اصلا نمی‌توانم حالم را توصیف کنم. آن‌قدر آن لحظات زیبا بود که هرگز فراموشم نمی‌شود. شیرینی آزادی خرمشهر با پخش این سرود با صدای من از رادیو درهم آمیخته بود و مات و مبهوت بودم. در راه برگشت به خانه چند بار آن را شنیدم. در دلم بارها از خدا تشکر کردم که به عنوان بنده‌ای کوچک توانستم کاری برای جنگ انجام دهم که در لحظات شیرین پیروزی برای مردم پخش شود.

حالا شاید با خودتان بگویید، چرا گلریز از شنیدن آهنگی که خودش خوانده، مات و مبهوت بوده! راستش این تعجب دلیل دارد؛ چند ماه قبل از پیروزی خرمشهر بود که دست‌اندرکاران جبهه و جنگ از ما درخواست کردند سرودی با مضمون پیروزی و ریتمی شاد تهیه کنیم. آن زمان هنوز عملیات بیت‌المقدس که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، ادامه داشت و ما نمی‌دانستیم چرا باید چنین سرودی را آماده کنیم. از ما خواسته بودند آهنگ به گونه‌ای باشد که بتواند مردم و رزمندگان را به دفاع از وطن ترغیب کند و ریتم بانشاطی هم داشته باشد. ما نیز همین کار را کردیم. شعر را حمید سبزواری گفته بود. احمد راغب تنظیمات موسیقی را انجام داده بود و من هم آن را خواندم. بعد هم یک سرود حماسی شد که نمی‌دانستیم برای چه زمانی آن ‌را تهیه کرده‌ایم.

محمد گلریز - خواننده و آهنگساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها