معمای سقوط هواپیمای مصری

پرواز شماره (ام‌اس804) هواپیمایی مصر با 66 مسافر و خدمه در حال حرکت از پاریس به قاهره بود که ناگهان در ساعات نخست پنجشنبه ناپدید شد. آخرین خبرهای روز گذشته حکایت از آن داشت که ارتش مصر موفق شده است بخشی از لاشه این هواپیما را از آب بگیرد. هنوز معمای علت سقوط این هواپیما روشن نشده و گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد.
کد خبر: ۹۰۶۶۱۴

روز گذشته ارتش مصر از پیدا شدن قطعاتی از هواپیمای ایرباس خطوط هوایی مصر در 290 کیلومتری شمال شهر اسکندریه خبر داد. براساس این گزارش گروه‌های تجسس همچنین برخی از اشیای متعلق به مسافران را هم در این منطقه پیدا کرده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن جعبه سیاه این هواپیما در جریان است.

هواپیمایی که تکه تکه شد

به‌دنبال انتشار خبر ناپدید شدن یک هواپیمای ایرباس 320 متعلق به شرکت «ایجیپت ایر»، انوس کامنوس وزیر دفاع یونان گفت رادارها نشان می دهد هواپیما پیش از سقوط به دریا دوبار به سرعت چرخید و ارتفاعش را کم کرد سپس از 7620 متری به دریا افتاده و از صفحه رادار ناپدید شد. پرواز پاریس به قاهره معمولا کمی بیش از چهار ساعت به طول می‌انجامد و قرار بود این هواپیما حدود 20 تا 30 دقیقه بعد در فرودگاه قاهره به زمین بنشیند.

به گزارش منابع خبری، این هواپیما در ساعت 2 و 45 دقیقه در 16 کیلومتری داخل حریم هوایی مصر از صفحه رادار ناپدید شد. گفته می‌شود 30 نفر از مسافران مصری و 15 نفر فرانسوی بودند. سایر مسافران از شهروندان کشورهای عراق، الجزایر، بلژیک، بریتانیا، کانادا، چاد، کویت، عربستان سعودی و پرتغال بودند.

شامگاه پنجشنبه اعلام شد یونان به قطعاتی از هواپیما و جلیقه‌های نجات آن دست پیدا کرده اما ساعتی بعد این ادعا رد و تاکید شد که اشیای پیدا شده ارتباطی با هواپیمای مصری نداشته است. منابع یونانی می‌گویند هواپیمای مصری هنگام سقوط در دریا تکه تکه شد.

به‌دنبال انتشار خبر سقوط هواپیمای مصری، شریف فتحی، وزیر هوانوردی این کشور طی یک کنفرانس خبری گفت احتمال این‌که این هواپیمای مسافربری مصری بر اثر عملیاتی تروریستی سقوط کرده باشد در مقایسه با سقوط آن بر اثر نقص فنی، بیشتر است. نخست وزیر فرانسه نیز در مورد سرنوشت این هواپیما گفت که هیچ احتمالی را نمی‌توان مردود دانست. در مصر بلافاصله شورای امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داد و نخست‌وزیر مصر نظارت بر عملیات تجسس را شخصا به عهده گرفت. عبد الفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر نیز با قطعی شدن کشته شدن تمامی سرنشینان این هواپیما در پیامی به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز قول داد برای یافتن هواپیما و تعیین علت وقوع سانحه، با مصر «همکاری کامل» کند. هم‌اکنون تیمی متشکل از سه بازرس فرانسوی همراه یک کارشناس فنی شرکت هواپیمایی ایرباس برای کمک به تحقیقات وارد قاهره شده است.

ادامه گمانه‌زنی‌ها

همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره علت سقوط هواپیمای مصری ادامه دارد. هر چند خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد گروه تکفیری صهیونیستی داعش مسئولیت سقوط هواپیمای مصری را به‌عهده گرفته اما این خبر از سوی سایر منابع خبری تائید نشده است. گفته می‌شود برخی صفحات وابسته به گروه تروریستی داعش در اینترنت و دنیای مجازی نیز با انتشار پیام‌هایی مسئولیت سرنگونی این هواپیما را به‌عهده گرفتند. عناصر داعش مدعی هستند این هواپیما را سرنگون کرده‌اند و «حملات بیشتر علیه اروپا و آمریکا در راه خواهد بود.»

درهمین رابطه «آنتونیو بوردونی» کارشناس ایتالیایی، گفته است : با توجه به حجم تهدیداتی که مصر با آن رو به روست، سناریوی تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای مصری محتمل‌تر است. به گزارش العالم، وی درگفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لاستامپا»، با اشاره به این‌که این هواپیما، یک روز پیش پرواز از پاریس، در اسمره پایتخت اریتره سپس در پایتخت تونس بوده است، گفت: بعید نیست که القاعده موفق شده باشد خود را به فرودگاه اسمره برساند، همان‌طور که قبلا توانسته بود به فرودگاه موگادیشو در سومالی نفوذ و در هواپیمایی که به جیبوتی می‌رفت، بمبگذاری کند.

به گزارش بی.بی.سی، در ماه مارس سال جاری، یک فروند هواپیمای مسافربری مصری با 54 مسافر و شش خدمه در مسیر پرواز داخلی از اسکندریه به قاهره ربوده و به قبرس برده شد. بعدا فرد رباینده، که انگیزه شخصی داشت، خود را تسلیم ماموران کرد و به مصر بازگردانده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها