رئیس کل دادگاه‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد:

افزایش درخواست طلاق از سوی زوجه / ۲۹هزار درخواست طلاق توافقی

براساس اخرین آمارسازمان ثبت احوال، در سال های 93 و94 در هر ساعت 19 طلاق در کشور به ثبت رسیده است. جامعه شناسان رسیدن به این آمار را ورود به یک بحران اجتماعی می دانند که باید در جهت کاهش آن اقدام جدی صورت گیرد که در غیر این صورت این آمار همچنان افزایش می یابد. البته اغلب تحلیل گران اجتماعی عامل اصلی این اتفاق را شکاف بین نسلی ایجاد شده و تغییر ساختار شناختی خانواده ها می دانند.
کد خبر: ۹۰۵۳۰۶
ماهواره قبح طلاق را شکسته است/ مسئولیت ناپذیری جوانان عامل مهم جدایی ها

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با جام جم آنلاین در بیان علت افزایش طلاق در جامعه گفت: عوامل مختلفی در بروز این بحران موثر است که مهمترین آن بیکاری و نبود شغل مناسب و دائمی است .

وی با اشاره به اینکه با اشتغالزایی و رفع بیکاری می توان گام موثری درجهت کاهش طلاق در کشور برداشت افزود: نقش رسانه های فرا ملی و شبکه های مجازی و ضعف رسانه ملی را نیز در تشدید طلاق نباید نادیده بگیریم .از آنجا که با تکنولوژی روز نمی توان مقابله کرد لذا باید با تعامل سازنده با این تکنولوژی از آن به نفع خود استفاده کنیم و از ظرفیت‌های رسانه ملی نیز در جهت آموزش صحیح به خانواده ها بهره ببریم.

وی تاکید کرد:امروزه ماهواره ها با برنامه ریزی هایی که انجام داده اند قبح بسیاری از مسائل از جمله طلاق را در جامعه ما از بین برده اند لذا ضروری است با سرمایه گذاری در رسانه ملی و ترویج سبک زندگی سالم خانواده ها را به سمت تداوم زندگی مشترک و رضایت از یکدیگر سوق دهیم.

این استاد دانشگاه علت های طلاق را در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار متفاوت دانست و گفت:امروزه جایگاه مسئولیت پذیری و وظیفه مداری در خانواده ها بسیار ضعیف است . فرزندان ما اعم از دختر وپسر یاد نگرفته اند که چگونه مسئولیت پذیر باشند . و به همین خاطر در زندگی مشترکشان به راحتی درجا می زنند و قادر به ادامه آن نیستند.

وی به شناخت زوجین پیش از ازدواج اشاره کرد و اظهارداشت:هرچه آشنایی دختر وپسر پیش از ازدواج در قالب دوره نامزدی بیشتر باشد به همان میزان درصد طلاق در این افراد پایین تر خواهد بود.

قرایی مقدم ،همچنین تفریحات ناسالم بیرون از خانه ،عدم علاقه به داشتن فرزند،نبود شادی ونشاط در میان جوانان و همچنین دخالت های والدین را از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز پدیده طلاق عنوان کرد .

وی اتخاذ تدابیری چون آموزش های پیش از ازدواج و راه اندازی کلینیک های مشاوره پیش از طلاق را برای مقابله با این پدیده شوم موثر دانست و گفت: برای کاهش آمار طلاق در کشور نیاز است تا آموزش های قبل ازدواج، مشاوره‌های حین ازدواج و در آخرین مرحله مداخله در مشکلات زوجین در دستور کار قرار گیرد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها