تونس شمالی‌ترین کشور قاره آفریقا با مساحت 163،610 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر است. دین رسمی آن اسلام و 99 درصد مردم آن مسلمان هستند.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۵
تونس و مسلمانان عاشق جشن

عید صغیر برای فرزندان صغیر: مسلمانان تونس مانند دیگر مسلمانان، آخرین روز ماه رمضان، عید فطر، را جشن می‌گیرند. این عید معمولا با درست کردن حلوا شروع می‌شود. در کنار این شیرینی خوش‌طعم، زنان تونسی شیرینی‌های دیگری نیز درست کرده و بین دوستان و آشنایان و اهالی محل‌شان توزیع می‌کنند. برخی از مردمان روستا مانند روستای صفاقس، در این روز بر اساس آداب و رسوم خود ماهی شور درست می‌کنند و در روز اول عید می‌‌خورند. تونسی‌ها عید فطر را عید صغیر می‌نامند به دلیل این که اعتقاد دارند این عید برای کودکان است، زیرا بزرگ‌ترها برایشان لباس‌های عید، کفش و اسباب‌بازی می‌خرند و به آنها عیدی می‌دهند.

عید رهایی از بغض و کینه : عید قربان یکی دیگر از عیدهایی است که مردم تونس آن را با شادی هرچه تمام تر برگزار می‌کنند. صبح روز عید، مردم ـ و بیشتر مردها ـ به مساجد می‌روند و در نماز عید شرکت می‌کنند. زن‌ها نیز به پخت غذاهای خوش طعم مشغول می‌شوند. مسلمانان تونس این روز را روز خیر و برکت می‌دانند و هرکس توانایی مالی داشته باشد، بین فقرا گوشت قربانی توزیع می‌کند. از طرفی این روز در نظر تونسی‌ها، روز اتحاد است. بنابراین آنها اختلافات و کینه‌ها را فراموش و با بخشش یکدیگر، روابط اجتماعی‌شان را تحکیم می‌کنند.

بازاری برای گشت و گذار: یکی از مکان‌هایی که بسیار جذاب و دیدنی بویژه برای جهانگردان است، بازار‌های سنتی تونس است. این بازارها در روستاها معمولا هفته‌ای یک یا دوبار برقرار می‌شود و روستاییان و کشاورزان، محصولات خود را به فروش می‌گذارند. اما بازارهای سنتی شهرها، دائمی‌اند. در این بازارها انواع صنایع‌دستی مانند ظروف سفالی، جواهرات بدلی، فرش و... به فروش می‌رسند.

دوری از غذاهای رنگین: مردم تونس در ایام محرم از هرگونه مراسم شادی مانند جشن عروسی خودداری می‌کنند. آنها حتی در عزاداری‌‌هایشان در این ماه، از خوردن غذاهای رنگین اجتناب می‌کنند و صبح عاشورا نیز به قبرستان‌ها سر می‌زنند و معتقدند همه ارواح در روز عاشورا کنار قبر خود حضور پیدا می‌کنند و منتظر دیدار اقوام زنده خود هستند. مردم تونس شب عاشورا با آتش زدن علف‌های خشک و شعله‌ور کردن آنها، گلوله‌هایی شلیک می‌کنند و بر این اعتقادند که این آتش‌ها و روشنایی‌ها موجب شادمانی اطفال کربلا می‌شود.

زمان‌هایی برای اسب و شاهین ها: در تونس، جشن و مراسم‌های جالب متعددی برگزار می‌شود که مردم بسیاری را به خود جلب می‌کند. یکی از این جشن‌ها، برگزاری مراسم اسب اصیل است. در این مراسم پرورش‌دهندگان اسب، اسب‌های زیبا و اصیل خود را در معرض نمایش و فروش می‌گذارند. در این روز معمولا رژه‌های نظامی نیز برگزار می‌شود.

جشن شاهین‌ها هم روز بسیار زیبایی محسوب می‌شود و هرسال بسیاری از جهانگردان و کارشناسان مربوط به زندگی پرندگان سعی می‌کنند، برنامه سفر خود به تونس را برای این روز تنظیم کنند. در این روز حدود 200 پرورش دهنده پرنده با پرندگان خود که معمولا از نوع قرقی و شاهین هستند در منطقه‌ای از شهر الهواریه جمع می‌شوند و پرندگان خود را به نمایش می‌گذارند. هدف از برگزاری این جشنواره حفظ نسل این پرندگان زیبا در این منطقه است.

منابع: britannica / tourismtunisia

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها