مجموعه فیلم اکشن و فانتزی «مومیایی» یکی از سکه‌های شانس کمپانی یونیورسال است. این سکه شانس در دوران مختلف تاریخی به کمک این کمپانی آمده و سود زیادی نصیب آنها کرده است. داستان مومیایی، داستانی کلاسیک با مایه‌های ترس و دلهره است. خط کلی این داستان در قسمت‌های مختلف فیلم‌های سینمایی ساخته شده تغییر نمی‌کند و همیشه یکی است.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۲

این داستان، از بیدار شدن یک روح به خواب رفته مومیایی شده دوران باستان حکایت می‌کند. او پس از بیدار شدن از خوابی چند هزار ساله، به جان مردم عادی می‌افتد و نفرین مرگبار با خود حمل می‌کند. کمپانی یونیورسال اولین بار سال 1932 فیلمی سینمایی براساس این داستان معروف تهیه کرد.

بوریس کارلوف روسی‌تبار در نقش مومیایی بازی کرد و با آن به شهرت بسیار زیادی رسید. تا سال 1955، چهار فیلم مومیایی دیگر با بازی بازیگران متفاوت ساخته شد. پس از آن، مومیایی به قفسه بایگانی سپرده شد و فیلم تازه‌ای براساس ماجراجویی‌های آن وارد مرحله تولید نشد،‌ اما پیشرفت علم و تکنیک و از راه رسیدن کامپیوتر دیجیتالی، این امکان را برای صنعت سینما فراهم کرد تا جلوه‌های ویژه کامپیوتری خود را روی اکشن‌های فانتزی خرج کند که تا قبل از این امکان خلق آنها روی پرده سینما وجود نداشت. با کمک این تکنیک، غیرممکن‌ها تبدیل به ممکن شد و روح مومیایی‌های کهن با شکل و شمایل تازه و مقبولی در معرض دید و قضاوت تماشاگران علاقه‌مند و کنجکاو قرار گرفت.

کمپانی یونیورسال با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید کامپیوتری و دیجیتالی، دست به خلق دوباره مجموعه فیلم کلاسیک مومیایی زد. استفن سامرز در سال 1999، اولین قسمت سری جدید این اکشن دلهره‌آور فانتزی را کارگردانی کرد. استقبال تماشاگران از ماجراجویی‌های ایندیانا جونز‌گونه کاراکترهای اصلی فیلم، راه را برای تولید قسمت دوم آن فراهم کرد. سامرز سال 2001 این فیلم را کارگردانی کرد. اما سومین قسمت فیلم که در سال 2008 ساخته شد، نام راب کوهن را به عنوان کارگردان بر خود داشت. این سه‌گانه با هزینه تولید کلی 300 میلیون دلاری‌اش، فروشی 5 /1 میلیارد دلاری در سراسر جهان داشت. پس از تکمیل شدن سه‌گانه مومیایی، تهیه‌کنندگانش اعلام کردند سری جدید آن را تولید خواهند کرد و این سری جدید به احیای مجموعه فیلم خواهد پرداخت، اما نبود یک فیلمنامه مناسب و مقبول باعث تعویق طولانی تولید سری جدید شد. این در حالی است که سال 2002 «شاه عقرب» با بازی دواین جانسون براساس یکی از کاراکترهای قسمت اول مومیایی به نمایش عمومی درآمد. در کنار فیلم‌های سینمایی مومیایی، یک مجموعه تلویزیونی انیمیشنی هم تولید شده و روی آنتن رفته است. در عین حال، دو کتاب مصور و سه بازی کامپیوتری هم براساس داستان نسخه سینمایی تولید و پخش شده است. مومیایی جدید سینما از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد و بحث‌انگیز شده است: نقش اصلی فیلم به تام کروز سپرده شده، ‌کسی که در سال‌های اخیر فیلم موفق زیادی روی پرده سینما نداشته و موفقیت بالای مالی مومیایی، قبل از هر کس به نفع او خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها