آشپزخانه

شنگ پلو

مواد لازم: شنگ: پاک کرده و خرد شده 350 گرم، برنج: 4 پیمانه ، گوشت خورشتی خرد شده: 300 گرم، پیاز: یک عدد ، نمک فلفل و روغن: به میزان لازم، زعفران آب کرده: 2قاشق غذاخوری ، کره: 100 گرم، کاهو برای ته دیگ: 5 تا 6 برگ بزرگ
کد خبر: ۹۰۰۱۶۵

طرز تهیه:

شنگ گیاهی است خودرو، که در مناطق کوهستانی و بیشتر در شمال ایران، خراسان، اراک و کردستان رشد می‌کند. این گیاه ظاهری شبیه تره دارد، ولی طعم آن متفاوت است طبیعت معتدل دارد و برای پختن آش، بورانی و مخلوط در پلو استفاده می‌شود.

برای تهیه این پلو، ابتدا برنج را بشویید و با آب و نمک خیس کنید. پیاز را هم خرد کرده و سرخ کنید و در ادامه گوشت قیمه ای خرد شده را با آن تفت دهید و زردچوبه و فلفل را افزوده و با 4 تا 5 لیوان آب بگذارید گوشت کاملا پخته و آب آن تبخیر شود. در این مرحله به آن نمک و کمی ‌زعفران بزنید و از روی حرارت بردارید. برنج را بپزید و چند دقیقه قبل از پخت کامل، شنگ‌های خرد شده را در آن بریزید و با برنج بجوشانید. بعد آن را آبکش کنید. در یک قابلمه مناسب نچسب مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. برگ‌های شسته و خشک کرده کاهو را دو لایه کف قابلمه بگذارید و بعد برنج و شنگ آبکش شده را روی ته دیگ بریزید. کره را با مقداری روغن مایع داغ کنید و روی پلو بریزید و آن را دم بگذارید. مقداری پلو زعفرانی هم آماده کنید و غذا را در دیس کشیده و روی آن را با گوشت و پیاز سرخ شده و پلو زعفرانی تزئین و میل کنید.

کوکو کلم بروکلی

مواد لازم:

تخم مرغ : 2 تا 3 عدد، آرد: یک لیوان، کلم بروکلی: یک عدد متوسط، پنیر پیتزا رنده شده: یک لیوان، سیر رنده شده: 3 حبه، شیر یا آب مرغ: دوسوم لیوان، نمک، فلفل و زعفران آب کرده و روغن: به میزان لازم، آبلیمو: 2 تا 3 قاشق غذاخوری.

طرز تهیه:

در یک قابلمه مناسب آب و نمک ریخته و آن را بجوشانید. بعد کلم بروکلی را در آن بگذارید و به مدت 5 تا 8 دقیقه بجوشانید. سپس آن را در سبد ریخته و آب آن را صاف کنید. آرد و نمک را 2 الی 3 بار الک کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید. شیر یا آب مرغ را افزوده وکم‌کم آرد را به آنها اضافه کنید و با چنگال خوب به هم بزنید تا کف کند. در این مرحله، سیر رنده شده و پنیر پیتزا و فلفل و زردچوبه و آبلیمو را به مواد افزوده و در نهایت کلم‌های پخته شده را با پشت چنگال خرد کنید و با مواد کوکو مخلوط نمایید.

در صورت تمایل دو قاشق زعفران آب کرده را هم بیفزایید. روغن را در ماهی‌تابه ریخته و آن را داغ کنید. از مواد با قاشق بردارید و در روغن داغ ریخته و مانند کتلت سرخ کرده و برگردانید و طرف دیگر را هم سرخ نمایید. آنها را در ظرف مناسب چیده و اطراف آنها را با چند برش گوجه فرنگی و لیموی تازه و زیتون تزئین کرده و با نان سنگک تازه میل کنید.

وانجون برشته

مواد لازم: بادمجان: 6 تا 8 عدد، روغن زیتون: به میزان لازم، سیر: 4 حبه، رب گوجه: یک قاشق غذاخوری، گوجه رنده شده: 4 تا 5 عدد متوسط، نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم، زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

بادمجان‌ها را پوست گرفته و در آب نمک بگذارید. بعد از نیم ساعت در آورده و آنها را خشک کنید و با روغن زیتون و با حرارت کم تفت بدهید.

دقت کنید حرارت زیاد باعث تلخی روغن زیتون می‌شود. سیر را هم ریز خرد کنید و با پیاز خرد کرده تفت دهید و روی بادمجان بریزید و رب و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و گوجه رنده شده را به همراه یک فنجان آب روی بادمجان‌ها ریخته و در ظرف را با دم کن بپوشانید تا کاملا پخته شده و مواد طعم هم را بگیرند. بعد از 10 دقیقه غذا آماده شده و آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با سیر سرخ شده و پیاز داغ و کمی ‌روغن زیتون خام تزئین کنید. این خوراک را با کته یا با نان تازه میل کنید.

رب نارنج و سس نارنج خانگی

برای تهیه رب نارنج، ابتدا نارنج‌ها را دو نیمه کنید و با آبمیوه‌گیری آب آنها را بگیرید. بعد از صافی رد کنید تا هسته و احتمالا تکه‌های نارنج را از آب آن جدا کنید. آب صاف شده را روی حرارت بگذارید و بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید تا به آرامی‌بجوشد و غلیظ شود. بعد از خنک شدن در شیشه بریزید و هوا گیری کرده و در جای خنک نگهداری کنید. از این رب برای طعم‌دار کردن مرغ، میگو و ماهی استفاده نمایید.

سس نارنج:

آب نارنج: یک و نیم لیوان، آرد: 2 قاشق غذاخوری، تخم‌مرغ: 2 عدد کوچک یا یک عدد بزرگ، زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری، ادویه ماهی: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه:

این سس حتما باید داغ استفاده شود در صورت سرد شدن سفت شده و روی مرغ یا ماهی روان ریخته نمی‌شود. ابتدا تخم‌مرغ را در ظرف کوچکی بریزید و زعفران را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا صاف و یک دست شود و کنار بگذارید. آب نارنج و آرد را مخلوط کنید و آن را روی حرارت بگذارید و مرتب به هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظت برسد، کمی‌نمک به آن بیفزایید. در این مرحله تخم‌مرغ زده و مخلوط شده با زعفران را به آن اضافه کرده و آن را هم زده و سریع از روی حرارت بردارید و روی ماهی یا مرغ سرخ شده بریزید و میل کنید.

ماش پلو با مرغ

مواد لازم: برنج: 4 پیمانه، ماش: 200 گرم، ران مرغ: 4 عدد، روغن، فلفل، نمک و زعفران: به میزان لازم، رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری، پیاز: 2 عدد

طرز تهیه:

برای تهیه این غذا، ابتدا یک عدد پیاز را خرد کرده و تفت دهید. مرغ‌ها را هم با پیاز تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و بعد رب و نمک و فلفل و زعفران را به همراه دو لیوان آب به آنها اضافه کرده و بگذارید پخته شوند. در صورت تمایل می‌توانید بعد از پختن، مرغ‌ها را سرخ کنید.

برنج را بپزید و آن را آبکش کنید. ماش را بشویید و در سبد بریزید و آب آن را صاف کنید. یک عدد پیاز را خرد کرده و سرخ کنید. ماش را به پیاز سرخ شده افزوده و آن را هم تفت دهید. یک لیوان آب روی ماش بریزید و بگذارید بپزد و آب آن کاملا تبخیر شود. در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و برای ته دیگ از کاهو یا کدوی ورقه شده استفاده کنید. برنج را کم‌کم روی ته دیگ بریزید و ماش پخته را به همراه ادویه پلویی، لا به لای پلو بپاشید و روی آن روغن داغ بریزید و پلو را دم بگذارید. این پلو خوش طعم را در دیس بکشید و مرغ‌های سرخ شده را روی پلو بچینید و با سالاد شیرازی یا ترشی بندری، میل نمایید.

نان شیرمال بروجرد

مواد لازم: تخم مرغ: دو عدد، پودر قند: 250 گرم، روغن: 250 گرم، بکینگ پودر: نصف قاشق مرباخوری، ماست: 150گرم، آرد: 600 گرم، کنجد و وانیل: به اندازه لازم، پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای روی نان شیرمال: زرده تخم مرغ: یک عدد، شیر: یک قاشق غذاخوری، زعفران دم کرده: یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

ابتدا روغن را در ظرفی بریزید و با پودر قند خوب مخلوط کنید تا کاملا نرم شود. در مرحله بعد تخم‌مرغ‌ها را هم اضافه کنید. در یک ظرف جداگانه بکینگ‌پودر را در ماست بریزید و هل و وانیل را هم با آن ترکیب کنید و به روغن و پودر قند بیفزایید. در این مرحله آرد را کم‌کم اضافه کنید و آن‌قدر به هم بزنید تا خمیری یک دست به دست بیاید. به خمیر یک ساعت استراحت بدهید. در نهایت روی یک سطح صاف کمی ‌آرد بپاشید و خمیر را روی آن باز کنید و قالب بزنید. نان‌های شیرمال را روی سینی فر از قبل چرب شده قرار دهید. زرده تخم مرغ را با زعفران و شیر مخلوط کنید و با یک برس روی نان‌ها بمالید. سپس سینی را در فر از پیش گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 25 دقیقه قرار دهید تا نان‌ها پخته و طلایی رنگ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها