وزیر ارشاد از کارشکنی‌های رژیم سعودی در اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال خبر داده است

بازی سیاسی ‌ با حج

رژیم سعودی که در یکی دو سال گذشته در وحشت از شکست طرح ایران‌هراسی، انواع و اقسام روش‌ها را برای تحریک تهران و متحدکردن کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بسته، این روند شکست خورده را همچنان ادامه می‌دهد و با بهره‌گیری از ابزار غیرسیاسی برای پیش بردن این بازی بچگانه ابایی ندارد.عربستان در مقاطع مختلف تاریخی، همواره به ایران به عنوان رقیب خود در منطقه و جهان اسلام نگریسته و روابط خود را با تهران در قالبی بدبینانه تعریف کرده، اما دو کشور تا چند سال قبل سعی داشتند با وجود فراز و نشیب‌های موجود در روابط، تنش‌ها را مدیریت کرده و نگذارند خصومت‌ها از حد مشخصی فراتر رود، اما با توجه به شدت تنش‌آفرینی‌های عربستان در سال‌های اخیر و بی‌تجربگی حاکمان جدید این کشور، این حداقل ارتباط نیز از بین رفته و چندماهی می‌شود که دو کشور از طریق کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع با یکدیگر در ارتباط هستند.
کد خبر: ۸۹۷۰۱۴

دور جدید تنش‌آفرینی‌های ریاض از اختلاف نظر با ایران درباره سیاست‌های منطقه‌ای بویژه درباره موضوع سوریه آغاز شد و با هراس عربستان از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای اوج گرفت. مسئولان رژیم‌سعودی برای جلوگیری از موفقیت مذاکرات هسته‌ای از هر ابزاری استفاده کردند و در برخی موارد از جمله تلاش برای کاهش قیمت نفت، حاضر شدند حتی با پذیرش هزینه‌های این کار برای خودشان، منافع ایران را در خطر قرار دهند. در چنین فضای غیردوستانه‌ای، حمله جمعی از معترضان به سیاست‌های عربستان در تهران به سفارت این کشور، فرصتی در اختیار عربستان قرار داد تا بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد و ازهرفرصتی برای تلاش در همراه کردن سایر کشورها با سیاست‌های ایران هراسانه خود استفاده کند که آخرین مورد آن را در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول و صدور بیانیه ضدایرانی در آن مشاهده کردیم.

در همین رابطه سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به نشست سازمان همکاری اسلامی در ترکیه تاکیدکرد: هدف ورود جدی عربستان به بحران‌های منطقه‌ای و ایجاد ائتلاف‌های متعدد، ایفای نقش رهبری در میان کشورهای اسلامی و تقابل با نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. وی با انتقاد شدید از این اقدامات آل‌سعود افزود: نظام سیاسی عربستان سعودی فاقد مشروعیت و دموکراسی است.

عربستان به مرز دیوانگی رسیده است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با گذاشتن مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن انتقاد از اقدامات عربستان بویژه اقدامات اخیرش در اجلاس سازمان همکاری اسلامی نوشت: در اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی، عربستان با فشار و خرج میلیون‌ها دلار که نمونه آن اعتراف کمک 700 میلیون دلاری به مالزی بود، چهار بند را در بیانیه پایانی علیه ایران اضافه کرد. در تاریخ این اجلاس چنین اهانتی به ایران نشده بود.رضایی افزوده است: رفتار عربستان سعودی از مرز شرارت به مرز دیوانگی رسیده است و اگر این دیوانه شرور تنبیه نشود، این اهانت‌ها ادامه خواهد داشت.

فراخوان سفیر اردن از تهران با فشار آل‌سعود

دور جدید شیطنت‌های آل‌سعود همچنان ادامه دارد و آن‌طور که اعلام شده، فراخوان سفیر اردن از تهران نیز در چارچوب بازی جدیدی که رژیم سعودی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول رقم زد، قابل‌تحلیل است.

بر همین اساس، یک مقام آگاه در وزارت خارجه به دنبال فراخوانده شدن سفیر اردن در تهران به کشورش، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: سران عربستان که با موضعگیری محکم وزیر خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس استانبول مواجه شدند، به‌دلیل ناکامی در کسب دستاورد مدنظر برای جبران شکستشان، اردن را برای این اقدام زیرفشار گذاشتند.

وی در تحلیل خود از دیگر علت این اقدام اردن به اظهارات اخیر نتانیاهو در ابدی دانستن اشغال جولان اشاره کرد و افزود: اقدام اردن تلاشی برای به حاشیه راندن عربده‌کشی جدید نتانیاهوست، زیرا انتظار افکار عمومی در جهان اسلام و عرب این بود که به این گستاخی نتانیاهو پاسخ داده شود.

این مقام آگاه در عین حال افزود: فراخوان سفیر اردن هنوز رسما به وزارت امور خارجه کشورمان اعلام نشده و دلیل این اقدام «فراخوان برای مشورت» اعلام شده است.

مناسک حج، دستاویز بازی‌های منطقه‌ای رژیم سعودی

اما اقدامات عربستان در سال‌های گذشته، تنها به حوزه سیاسی محدود نشده و این کشور تلاش کرده از هر ابزاری علیه کشورمان استفاده کند که یکی از آنها موضوع حج است. در این ارتباط ابتدا ماجرای تعرض پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی جنجال‌آفرین شد که قطع سفرهای عمره از سوی ایران را به‌دنبال داشت و بعد نیز فاجعه منا و بی‌مسئولیتی مقامات سعودی در این رویداد، آینده حج تمتع را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

البته مسئولان جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام اقدامات خصمانه عربستان علیه کشورمان و بی‌مسئولیتی ریاض در تامین شرایط مناسب برای برگزاری مناسک حج، همچنان به دنبال مهیا کردن شرایط برای اعزام حجاج ایرانی به مکه مکرمه در ماه‌های ذیقعده و ذیحجه هستند که در این امر نیز با کارشکنی‌های عربستان مواجه شده‌اند.

آن‌طور که علی جنتی، وزیر ارشاد گفته هیاتی از سوی ایران برای مذاکره درخصوص حج تمتع امسال به عربستان اعزام شده و پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد تا زائران ایرانی به مکه مکرمه اعزام شوند، اما در چند ماه گذشته دولت عربستان کارشکنی کرده و از صدور روادید برای مسئولان حج که باید به آنجا می‌رفتند و قرارداد امضا می‌کردند، خودداری کرده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جنتی با بیان این‌که آنها با مسائل مختلفی که ایران مطرح کرده، برخورد منفی داشته‌اند، ایجاد موانع برای انتقال زائران به‌وسیله هواپیماهای ایرانی را ازجمله این برخوردها اعلام کرده است. همچنین دولت سعودی درباره روادید نیز کارشکنی کرده و درحالی که ایران تاکید دارد دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران باید در ایران روادید صادر کند، دولت عربستان اصرار دارد که روادید در کشور ثالثی صادر شود و این چیزی است که به گفته وزیر ارشاد به هیچ وجه برای ایران قابل‌قبول نیست.

عربستان باید شرایط ایران را بپذیرد

وزیر ارشاد با بیان این‌که برخوردهای عربستان در گذشته نیز بسیار توهین‌آمیز و تحقیرآمیز بوده است، افزود: در این مذاکرات، سازمان حج و زیارت را موظف کردیم همه شرایط ما را به مقامات عربستانی بگوید و آنها باید شرایط ما را بپذیرند تا این حج انجام شود و نباید بیش از این کارشکنی کنند.

وزیر ارشاد گفت: ما به‌رغم آن‌که زمان را ازدست داده‌ایم، تلاش و پیگیری می‌کنیم و اگر مقامات عربستان همراهی کنند، حج را برگزار می‌کنیم. البته این اظهارات وزیر ارشاد درحالی است که مطابق با گزارش غیررسمی برخی رسانه‌ها از مفاد نشست‌های دو هیات ایرانی و عربستانی با وجود این‌که انتظار می‌رفت با توجه به فجایع رخ داده در حج سال قبل، مسئولان حج ایران شرط‌هایی با هدف تأمین امنیت حجاج مطرح کنند، گویا وزارت حج عربستان در کمال تعجب پیشدستی کرده و اقدام به تعیین برخی شرط و شروط برای پذیرش حجاج ایرانی کرده است. شبکه الجزیره در این باره نوشته، وزیر حج عربستان به هیات ایرانی گفته است هرگونه تجمع در اماکن عمومی، راهپیمایی، سر‌دادن شعار و بالا بردن صدا هنگام دعاخواندن ممنوع است.

حج بدون عزت نمی‌خواهیم

البته برخی چهره‌های سیاسی معتقدند درحالی که عربستان حاضر نیست شرایط مناسب را برای برگزاری مناسک حج فراهم کند، جمهوری اسلامی ایران نیز نباید در هر شرایطی برای اعزام زائران اصرار داشته باشد.

در همین زمینه منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارشکنی‌های رژیم سعودی درباره حضور زائران ایرانی در مناسک حج تصریح کرد: ما حج بدون عزت نمی‌خواهیم. مردم ما حجی را می‌خواهند که در آن عزت وجود داشته باشد و عزیز باشند. همچنان که در مقطعی به دلیل رعایت نکردن عزت ایرانی، ما حج را تعطیل کردیم به نظر می‌رسد اگر عزتمندی ایران در این سفر رعایت نشود، ما آن حج را لازم نداریم. مردم ایران باید آن غرور انقلابی خود را حفظ کنند و با وقوع چنین پیشامدهایی به هیچ وجه نباید در این باره ولع نشان داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تصمیماتی که مجلس شورای اسلامی در این‌باره خواهد گرفت، گفت: ما منتظریم گروهی که از سازمان حج و زیارت به عربستان رفته، برگردد و نتیجه مذاکرات صورت گرفته را در قالب گزارش به مجلس ارائه کند. نمایندگان مجلس بعد از دریافت این گزارش‌ها، اقدامات لازم را متناسب با شرایط و حفظ ارزش‌های دینی اتخاذ خواهد کرد.

تلاش عربستان برای نابودی ساختارهای همگرایی منطقه‌ای

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز با اشاره به‌ اقدامات تفرقه‌افکنانه دولت سعودی خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت عربستان سعودی در حال حاضر براساس کینه‌ورزی، درصدد ایجاد تعارض‌هایی در سطح منطقه و جهان اسلام است. وی با اشاره به این‌که دولت سعودی درصدد تسویه‌حساب با کشورهایی است که با آنان اختلاف نظر دارد، گفت: دولت عربستان در پی آن است با اقدامات خود، ساختارهای همگرایی در منطقه را از بین ببرد. این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اقدامات تفرفه‌افکنانه دولت سعودی در کنفرانس اخیر سازمان همکاری اسلامی خاطرنشان کرد: براساس میثاق‌نامه این سازمان هیچ تصمیمی برخلاف اجماع گرفته نمی‌شود. با این‌که در اجلاس اخیر کشورهایی مانند ایران، الجزایر و اندونزی مخالفتشان را با اقدامات صورت گرفته اعلام کرده بودند، اما عربستان با پول‌هایی که توزیع می‌کند، سازمان همکاری اسلامی را به ابزاری برای تسویه‌حساب تبدیل کرده است.

رویوران با اشاره به کارشکنی‌های عربستان و ایجاد موانعی برای حضور زائران ایرانی در مناسک حج تصریح کرد: متاسفانه دولت سعودی گویا قصد دارد از حج نیز استفاده سیاسی ببرد. این درحالی است که حج یکی از مهم‌ترین مناسک برای ایجاد وحدت در جهان اسلام است. با توجه به روندی که این کشور در پیش گرفته، باید گفت عربستان از لحاظ کارکردی ضربات متعددی به همگرایی اسلامی وارد کرده است.

رژیم صهیونیستی، برنده اصلی بازی‌های عربستان

رئیس قوه قضاییه در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با بیان این‌که از آنچه در اجلاس استانبول گذشت هم متعجب هستیم و هم‌متأسف، گفت: متأسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی کنفرانسی برگزار کرد که موجب نفوذ کشورهای سلطه شد. آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: کشوری مثل عربستان با آن کارنامه سیاه تجاوز به یمن،‌ قتل عام کودکان و در محاصره قرار دادن مردم، حق طرح سخن علیه کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران و گروهی چون حزب‌الله لبنان را ندارد.

رئیس قوه قضاییه با اظهار امیدواری به این‌که سازمان همکاری اسلامی که برای دفاع از کشورهای اسلامی پدید آمده، این مسیر انحرافی را طی نکند، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت امور خارجه و همه مسئولان اجرایی کشور باید عکس‌العمل‌های قاطع و اصولی در آینده داشته باشند و از جمهوری اسلامی و اهداف آن دفاع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها