وزیر ورزش و جوانان در نشست تخصصی روز جهانی "ورزش برای توسعه و صلح" گفت: نهاد فرهنگی مثل یونسکو باید پایه گذار و تداوم بخش صلح و دوستی در تمام جهان باشد تا ورزش سیاستزدایی شود و آلوده به مسائل سیاسی نشود.
کد خبر: ۸۹۶۴۹۴
گودرزی: عربستان از ورزش سوءاستفاده سیاسی می‌کند

به گزارش جام جم ورزشی ، محمود گودرزی در مراسم تخصصی روز جهانی "ورزش برای توسعه و صلح"، اظها‌ر کرد: جهان عاری از هر گونه خشونت یکی از آرمان‌های بشر بوده است و منشور فرهنگی – اخلاقی پایه گذاری شده است تا شاهد هر گونه خشونت و جنگ نباشیم، زیرا همیشه بشر از این گونه موضع گیری‌ها آسیب جدی خورده است. کسانی که به دنبال صلح و دوستی برای انسان بودند همواره تلاش کرده‌اند تا خشونت و جنگ را از ورزش بزدایند و عرصه ورزش را به سمت صلح و دوستی ترویج دهند.

وی افزود: رویداد المپیک زمانی در یک برهه ای از زمان که با حضور بیش از پنج میلیارد جمعیت در یک نقطه اتفاق می افتد تمام توجهات را به خود جلب می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ پدیده اجتماعی تاکنون نتوانسته چنین قدرتی را به یکباره و در یک دوره زمانی مردم تمام دنیا را به سمت خود جذب کند. المپیک یک مفهوم گسترده و وسیع است و با برگزاری چنین رویدادهایی مشکلات انسان‌ها از لحاظ بعد سیاسی کاهش پیدا می‌کند و در حقیقت ورزش یا هنر به عنوان بدیل رفتارهای ناهنجار اجتماعی قرار می‌گیرند.

گودرزی خاطر‌ نشان کرد: زمانی که دکتر روحانی شعار "عاری از هر گونه خشونت و افراط گری " را در سازمان ملل مطرح کرد در آن زمان کشورهای غربی توجه زیادی به این شعار نداشتند اما، بعد از مدتی که مساله تروریسم در حوزه خاورمیانه مطرح شد و شاهد بودند که چه اتفاقات وحشتناکی در این مناطق و به ویژه‌ در غرب و اروپا رخ داده است، تازه به این مفهوم پی برده‌اند.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: امروز آسیب‌های جدی به مردم سوریه، عراق، افغانستان و ... وارد می‌شود که ورزش می‌تواند به عنوان مقوله فرهنگی و پدیده اجتماعی در توسعه پایدار صلح در این کشورها تاثیرگذار باشد به ویژه‌ در بین جوانان که در معرض آسیب‌های گرایش به تروریست هستند. اگر ورزش آثار شگفت انگیزی را برای پر کردن اوقات فراغت آنها داشته باشد، این افراد با ورزش دیگر به دنبال مسائل دیگر نمی‌روند.

وزیر ورزش و جوانان خاطر‌ نشان کرد: ورزش به عنوان یک موضوع سالم ساز سلامت جسم و روان می‌تواند تامین کننده صلح و دوستی در بسیاری از کشورها باشد و نهاد فرهنگی همچون یونسکو قطعا می‌تواند با پیگیری این مساله تداوم بخش این نوع نگاه‌ها باشد و ورزش را از هر گونه سیاست زدایی و آلودگی و مسائل سیاسی پاک کند. باید از این گونه نگاه‌ها پشتیبانی و حمایت کرد.

گودرزی تاکید کرد: امروز بسیاری از کشورها مثل عراق، سوریه و یا افغانستان که در آنجا شاهد خشونت و جنگ هستیم کشور ایران را به عنوان امن ترین کشور برای برگزاری مسابقات مطرح می‌کنند، اما عربستان که با یمن وارد جنگ است ایران را به عنوان کشوری امن محسوب نمی‌کند و حتی حاضر نیست تیم باشگاهی خود را برای برگزاری مسابقات به ایران بفرستد و از ورزش به عنوان یک ابزاری برای سوء استفاده سیاسی خود استفاده می‌کند. سازمان‌های جهانی باید به این مسائل توجه ویژه‌ای داشته باشند و رفتار کسانی را که این گونه نگاه سیاسی به ورزش دارند را محکوم کنند. امیدوارم که در آینده در جهت تحقق شعار جهانی کردن ورزش در راستای صلح و دوستی و تداوم آن در آینده گام‌های موثری را برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها