این روزهای بهاری که گل‌ها و گیاهان سرسبز و زیبا، شادابی خاصی به طبیعت بخشیده‌اند، یکی از گیاهانی که به دلایل گوناگون از جمله ارزانی و ماندگاری و زیبایی تقریبا در همه جای مملکت می‌توان نشانی از آن یافت گل همیشه‌ بهار است.
کد خبر: ۸۹۶۰۴۷

شاید شما هم آن را در فضاهای سبز شهری، بوستان‌ها و حتی باغچه‌های منازل و همچنین گلفروشی‌ها زیاد دیده باشید اما آیا تاکنون به ذهنتان رسیده است که همین گلی که در اغلب فصول سال سبز و گلدار است چه خواص فراوانی در درمان خانگی امراض و بیماری‌ها دارد؟ آیا می‌دانستید با تهیه چند بوته از آن و نگهداری این گل حتی درون یکی دو گلدان کنار پنجره منزلتان علاوه بر زیبایی و آراستن فضای خانه چه استفاده مفید و شفابخشی نیز می‌توان از آن کرد؟ ما چند مورد از موارد بسیار آن را با شما در میان می‌گذاریم:

گل همیشه‌بهار به طور خود رو، بیشتر در ارتفاعات می‌روید اما به صورت کاشته تقریبا در همه جای ایران می‌توان بوته آن را خرید و تکثیر کرد یا به صورت دانه کاشت و از خواص آن بهره برد. بیشترین اثر دارویی این گیاه در بخش گل‌های آن تجمع یافته است. در واقع وقتی گل شکوفا می‌شود، ابتدا رنگی زرد دارد اما به مرور زمان و طی چند روز که سن گل شکوفا شده زیاد می‌شود رنگ آن به سمت نارنجی تمایل پیدا می‌کند و از سرزندگی و شادابی گل نیز کاسته می‌شود. این موقع زمانی است که می‌توان گلبرگ‌ها را میان دو انگشت دست گرفت و چید. چنین کاری هم قدرت غنچه‌های دیگر بوته را برای شکوفا شدن افزایش می‌دهد و هم از زشت به نظر رسیدن بوته گل می‌کاهد.

گلبرگ‌های ظاهرا پژمرده به رنگ نارنجی را می‌توان خشک کرد و به صورت‌های متفاوت موضعی و خوردنی از آنها استفاده کرد: از خشک‌شده گلبرگ‌ها می‌توان چای و دمنوش تهیه کرد که در این صورت درمانگر مشکلات قاعدگی و عادت ماهانه، کاهش‌دهنده فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان، ضدعفونی مجاری گوارشی و التیام‌دهنده التهابات معده است. همچنین می‌توان کاربرد موضعی آن را در نظر گرفت که در این صورت به کار درمان آفتاب‌سوختگی، رفع زگیل، ضدعفونی کردن پوست (بخصوص در مواقع ابتلا به اگزما یا خشک‌شدگی بیش از حد پوست)، کاهش التهاب و تسریع بهبودی زخم‌ها و همچنین شفاف‌کردن موها می‌آید.

مقداری از گل‌های پیشتر شسته سپس خشک کرده را در قوری بریزید و بگذارید دم بکشد. یک فنجان از آن را یک هفته پیش از قاعدگی میل کنید تا مشکلات و دردهای عادت ماهانه کاهش یابد. همین دم‌کرده را روی پارچه‌ای بریزید و روی زخم یا آفتاب‌سوختگی قرار دهید تا التیام آنها سرعت گیرد. در مواردی که مشکلات لثه یا دهان و دندان دارید مقداری از این دم‌کرده را قرقره کنید تا رفع گردد. این کار برای مواقعی نیز خوب است که دچار گلودرد شده‌اید. به صورت موضعی می‌توان کمی از این گل را به صورت پودر درآورد و در حمام با مقداری شامپو به موها مالید و پس از دقیقه‌ای موها را شست تا اثرات براق‌کنندگی و شفافیت در موها ظاهر شود.

گل همیشه‌بهار خواص و فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد اما یادتان باشد اگر خواستید از آن استفاده کنید مثل هر ماده دیگری زیاده‌روی را کنار بگذارید تا به جای شفا، سلامتتان عود نکند! مصرف خوراکی یا موضعی این گل برای زنان باردار و افراد حساس نیز زیان‌آور دانسته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها