مصوبه مهم مجلس برای حذف یارانه 3 دهک پردرآمد

پایان مصیبت عظما

سه‌شنبه، روز تصمیمات اقتصادی مهم مجلس در هنگام رسیدگی به لایحه بودجه سال 1395 بود که حذف یارانه نقدی سه دهک از اقشار پردرآمد کشور و هزینه کردن اعتبار حاصل از آن در جهت اشتغالزایی و حمایت از محرومان جامعه، بدون تردید مهم‌ترین مصوبه مجلس بود.
کد خبر: ۸۹۵۲۵۹

این تصمیم که مورد حمایت کارشناسان و اقتصاددانان کشور قرار دارد با مخالفت عجیب سخنگوی دولت مواجه شد؛ آن هم در حالی که به گفته نمایندگان مجلس، دولتی‌ها در کمیسیون تلفیق با آن موافق بودند اما ناگهان در صحن علنی مجلس، موضعی کاملاً متفاوت گرفتند.

براساس مصوبه مجلس، در سال جاری تمامی اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند، از فهرست افراد دریافت‌کننده یارانه نقدی حذف شدند.

طبق تصمیم مجلس، منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی در سال 1395 تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وکلای ملت همچنین دولت را موظف کردند در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف کند:

1-‌ تمامی تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

3- تمامی کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و تمامی کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

4- تمامی مدیران و اعضای هیات‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و همه مدیران و اعضای هیات مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و تمامی کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

5- تمامی ایرانیان مقیم خارج کشور

6- تمامی اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.

بهارستان‌نشینان همچنین در بند الحاقی2 مصوب کردند از ابتدای تیرماه 95 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

مجلسی‌ها همچنین مقرر کردند دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند، مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی است. هرچند در مصوبه مجلس، تعداد افرادی که یارانه آنها باید قطع شود، نیامده اما سه دهک جامعه تقریبا 24 میلیون نفر می‌شود که حذف یارانه این تعداد از مردم، سبب می‌شود سالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار دولت قرار گیرد تا صرف کمک به محرومان و اشتغالزایی شود.

الزام دولت به ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه

مجلس شورای اسلامی همچنین دولت را موظف کرد نسبت به ثبت‌نام افرادی که موفق به نام‌نویسی برای دریافت یارانه نشده‌اند، اقدام کند. طبق مصوبه مجلس، ثبت‌نام از این افراد در فرمانداری‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان این‌که مطمئنیم دولت با حذف این دهک‌های پردرآمد موافق است، در واکنش به مخالفت محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: اظهار مخالفت از سوی دولت متناسب با فعالیت سال‌های پایانی عمر دولت یازدهم است و منطقی نیست.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبه مجلس برای حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه بحث شد و دولت موافقت و علاقه‌مندی خود نسبت به حذف آن را اعلام کرد و هیچ‌گونه مخالفتی ابراز نشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزرای نفت و اقتصاد طی ماه‌های گذشته بارها گفته‌اند که روز پرداخت یارانه روز سختی برای دولت است، اضافه کرد: وزیر اقتصاد اظهار داشته که شب پرداخت یارانه شب مصیبت عظمای دولت است، بنابراین مجلس برای این‌که مصیبت عظمای دولت کاهش پیدا کند، این قانون را تصویب کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 95، با بیان این‌که تک تک وزرای اقتصادی دولت این نوع پرداخت یارانه را غیرقابل قبول دانسته‌اند، تصریح کرد: اگر منابع هدفمندی به سوی تولید و اشتغال هدایت شود به اقتصاد کشور کمک می‌کند و بروز رفتارهای سیاسی با واقعیت‌های اقتصاد و پیگیری‌های دولت متفاوت است.

علت مخالفت دولت

اما در حالی که مسئولان دولتی در سه سال اخیر بارها بر روند معیوب پرداخت یارانه به همه اقشار جامعه تصریح کرده‌اند، دیروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به مخالفت با پیشنهاد حذف سه دهک پردرآمد جامعه در طرح هدفمندی یارانه‌ها برخاست و گفت: قطع یارانه 24 میلیون نفر عادلانه نیست؛ مردم اذیت می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نوبخت افزود: دولت تلاش خواهد کرد در تدوین آئین‌نامه اجرایی دولت برای حذف دهک‌های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی به نحوی عمل کند که یارانه نقدی هیچ فرد نیازمندی حذف نشود.

وی ادامه داد: یارانه نقدی در معیشت بسیاری از خانوارها نقش دارد و دولت این موضوع را در آئین‌نامه مذکور لحاظ می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: ممکن است شخصی درآمد سالانه 35 میلیون تومانی داشته باشد؛ اما بیش از این هزینه داشته باشد. به‌طور مثال بیمار یا فرزند دانشگاهی داشته باشد یا همچنین مستأجر باشد یا اقساط وام مسکن پرداخت کند بنابراین دولت این موضوعات را لحاظ خواهد کرد و اطمینان خواهیم داد که به مردم ظلم نشود.

دهک‌های بالای درآمدی شناسایی شده‌اند

اظهارات سخنگوی دولت در حالی بود که یک مقام آگاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد دهک‌های پردرآمد جامعه برای اجرای مصوبه جدید مجلس یعنی حذف (حدود 24 میلیون نفر) از یارانه‌بگیران در وزارت رفاه شناسایی شده‌اند و با پیش‌بینی خطای 8 درصدی امکان حذف فوری آنها وجود دارد.

به گفته وی، دولت در چهار سال گذشته با استفاده از 42 پایگاه اطلاعاتی دهک‌های جامعه را به ترتیب از یک تا ده شناسایی کرده و حذف‌شدگان یارانه نیز تا پیش از این جزو پردرآمدترین دهک‌های جامعه بوده‌اند.

سهمیه‌بندی در قالب جدید

دیروز صبح، مجلس مصوبه مهمی درباره قیمت‌گذاری و توزیع سوخت داشت که البته به علت ابهامات موجود، در جلسه بعدازظهر مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. بر اساس مصوبه دیروز صبح مجلس، سوخت‌رسانی مجددا از طریق کارت هوشمند سوخت تداوم می‌یابد و وسایل نقلیه مقدار متوسط مصرف ماهانه خواهند داشت که برای هر لیتر مصرف مازاد، باید عوارض پرداخت کنند. طبق این مصوبه، مصرف ماهانه پایه بنزین خودروها 180 لیتر لحاظ شده و برای هر 40 لیتر مصرف مازاد، قیمت بنزین بالاتر می‌رود. بدین ترتیب قیمت بنزین در مصارف ماهانه بین 181 تا 220 لیتر 1500 تومان، 221 تا 260 لیتر 1750 تومان و 261 لیتر به بالا 2000 تومان محاسبه خواهد شد. همان‌طور که گفته شد این مصوبه در جلسه دیروز مجلس مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع شد و هنوز نهایی نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها