سفر گرچه مورد علاقه خیلی از مردم است، اما همیشه هم آن طور که می‌خواهند لذتبخش نیست. به عنوان مثال همین حدود یک ماه پیش تعطیلات نوروز بود، تعطیلاتی که با‌ ‌ دیگر ایام سال تفاوت دارد و خیلی از ایرانیان در آن ساز سفر را کوک می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۴۹۴۶

اغلب افرادی که به سفر می‌روند دوست دارند بهترین سفر عمرشان را تجربه کنند. طبیعی است که در طول سال یکی دو مرتبه بیشتر فرصت سفر برای آدم پیش نمی‌آید و هر کسی دوست دارد از این اندک فرصت، بهترین استفاده را بکند.

اما آیا شما در سفرهایی که اخیرا رفتید، تجربه خوبی داشتید؟ واقعیت این است که همیشه سفرهای ما مشکلات و دردسرهای مخصوص به خود را دارد. مشکلاتی که بعضی‌ها آن را بیشتر احساس می‌کنند، دردسرها و تلخی‌هایی که می‌تواند پایانی غم‌انگیز به این روزهای خوش دهد.

اساسا سفر مشکلات ویژه‌ای دارد. از محل اسکان، ترافیک راه‌ها، کمبود بلیت، شلوغی شهرها و حتی آسیب‌هایی که مسافران بی‌فکر به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند. همه اینها مشکلاتی است که مسافران ممکن است در سفرهای خودشان خصوصا در ایام پرسفر مثل نوروز یا تابستان با آن مواجه شوند. تصادفات جاده‌ای، حوادث طبیعی و اتفاقات هم می‌تواند به تلخی‌های این سفرها بیفزاید.

اما چرا با وجود مشکلاتی که سال‌هاست مسافران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هنوز مسئولان اقدام قابل توجهی برای حل این مشکلات نکرده‌اند؟ آیا اینها مسائلی است که راه حل دقیقی برای آن وجود ندارد یا امکانات لازم برای حل آن وجود ندارد؟ امروز دوست داشتیم بدانیم آیا مردم به راه‌حلی برای حل این مشکلات دست یافته‌اند.

امروز مزاحم تلفنی از تجربیات سفرهای اخیر مخاطبانش پرسیده است: «به نظرتان مهم‌ترین مشکل مسافرت‌ها چیست؟ و فکر می‌کنید مردم در سفرهایشان بیشتر با چه مشکلاتی مواجهند؟» همچنین از آنها پرسیدیم آیا اخیرا سفر رفته‌اند و آیا با این مشکلات در سفرشان مواجه شده‌اند؟» در آخر هم از آنها خواستیم نظرشان را درباره عملکرد مسئولان بگویند و این که آیا آنها ایده یا راه‌حلی را برای حل این مشکلات در ذهن دارند؟

مزاحم تلفنی این بار هم سراغ شهر زیبای اصفهان رفته است، از آن شهرهایی که هر‌ساله جمعیت زیادی از مسافران، خیلی از تعطیلی‌ها را در آنجا سپری می‌کنند و مطمئنا مردم این شهر شاهد مسائل و مشکلاتی که مسافران با آن روبه‌رو شده‌اند هم بوده‌اند.

43...362

«نبود بهداشت در اماکن عمومی.» فکر می‌کنم منظورتان سرویس‌های بهداشتی است. «هم سرویس‌های بهداشتی و هم رستوران‌ها. غذاهای بین راهی را نمی‌شود با اطمینان خورد. نظارتی روی رستوران‌ها وجود ندارد. روپوش‌ ‌کارمندان، ظرف‌های غذا‌، سیخ‌های کباب، حتی یک روکش پلاستیکی روی میزها وجود ندارد.» فکر می‌کنید مشکل نبود نظارت است؟ «اگر نظارت هم وجود دارد کافی نیست و باید بیشتر شود.» خودش امسال به خوزستان و شیراز سفر کرده است: «امسال هم با این مسائل مواجه شدیم، اما اینها چیزهایی است که همیشه و در همه سفرها با آن روبه‌رو بوده‌ایم.» راه‌حلش را هم ارائه می‌دهد: «باید در فواصل زمانی کوتاه، بازرس فرستاده شود تا کنترل کافی روی مسائل داشته باشند. تا زمانی که بهداشت کافی وجود نداشته باشد، گردشگری این کشور رونق پیدا نخواهد کرد.»

71...362

«مهم‌ترین مشکل پایین بودن فرهنگ بعضی افراد است. البته امکانات کافی وجود ندارد و مردم مقصر نیستند. شهرها شلوغ می‌شود و مردم از سر و کول همدیگر بالا می‌روند. اگر بخواهم راحت بگویم انگار مردم دربه‌در هستند.» فکر می‌کنید هتل وجود ندارد؟ «تعداد هتل‌ها کم و بسیار گران است. بیشتر اقشار مردم هم کم‌درآمد هستند و توانایی اسکان در این مکان‌ها را ندارند.» امسال عید سفر نرفته است: «معمولا ایام عید چون همه جا شلوغ است، سفر نمی‌روم.» می‌خواهم از تجربه‌های قدیم‌ترش بگوید: «یک بار شیراز رفته‌ایم که در روزهای عید واقعا شلوغ است؛ از دروازه قرآن ترافیک شروع می‌شود تا همه مکان‌های شهر. همه نقاط شهر چادر زده‌اند و اصلا نمای خوبی ندارد. متاسفانه همه دلشان می‌خواهد در ایام نوروز سفر بروند و ممکن است شرایط مالی خوبی نداشته باشند.» معتقد است این مشکل را مسئولان نمی‌توانند حل کنند چون فرهنگ مردم باید درست باشد. می‌گویم منظورتان این است که اگر پول ندارند سفر نروند؟ «من خودم این طور فکر می‌کنم، حاضر نیستم وقتی پول ندارم به سفر بروم که مجبور شوم در چادر زندگی کنم. چادر مخصوص کویر و کوه است نه این‌که در وسط شهر چادر بزنیم و نمای شهر را خراب کنیم.» فکر می‌کنید با کاهش قیمت‌ها می‌شود این مشکل را حل کرد؟ «واقعیت این است که هیچ گاه نمی‌شود قیمت‌ها را پایین آورد و دست دولت هم نیست.»

73...362

«مهم‌ترین مشکل، کمبود مکان برای اسکان مناسب است.» می‌گویم آیا به نظرش مردم به دلیل کمبود مکان در چادر زندگی می‌کنند یا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها: «بیشتر برای صرفه‌جویی، من فکر می‌کنم جا به اندازه کافی وجود دارد. به طور مثال ما امسال به یزد و کرمان رفته‌ایم و در هردو شهر توانستیم براحتی محلی برای اسکان پیدا کنیم.» منظورتان این است که کاری از دست مسئولان برنمی‎‌آید و این انتخاب خود مردم است؟ «همین طور است چون مردم نمی‌خواهند کسی کاری به کارشان داشته باشد و هرچه هم در گوششان بخوانند برعکس آن عمل می‌کنند؛ من فکر می‌کنم تا صد سال دیگر هم فرهنگ این کشور پیشرفت نخواهد کرد.»

52...362

به اشتباه فکر می‌کند می‌خواهم مشکلات مسافران اصفهان را بیان کند: «هیچ مشکلی نداشتند و همه چیز برایشان مهیا بود.» سوالم را دقیق‌تر بیان می‌کنم: «مشکلات جاده‌ها زیاد است، باید در فواصل نزدیک، راهنمایی و رانندگی و آمبولانس وجود داشته باشد، بیشتر مجروحان پیش از رسیدن آمبولانس جان می‌دهند، حتی وقتی آمبولانس می‌آید هم بخوبی رسیدگی نمی‌کنند.» می‌پرسم آیا شاهد چنین چیزی از نزدیک بوده است؟ «در راه قم، چند ماشین تصادف کرده بودند که تا قبل از رسیدن آمبولانس همه جان دادند. باید به این مسائل توجه بیشتری شود چون مردم برای رفع خستگی و تفریح سفر می‌کنند و اگر این اتفاقات رخ دهد، نوروزشان برای همیشه خراب خواهد شد.»

26...362

«ترافیک جاده‌ها و خیابان‌های شهر همه را آزار می‌دهد. جاده‌های شمال هم ترافیکش واقعا زیاد است البته خود شمال هم همین طور است. سرویس‌های بهداشتی هم که تعدادشان کم است و تمیز و مناسب نیست.» امسال به شمال سفر کرده و این مشکلات را از نزدیک لمس کرده است. راه‌حل هم ارائه می‌کند: «مسئولان رسیدگی کنند.» همین؟ این جمله مرا یاد فیلم‌های طنز می‌اندازد: «جاده‌های عریض‌تر و تونل‌های بیشتری ساخته شود. سرویس بهداشتی هم ساخته شود و رسیدگی به آن صورت گیرد.»

72...362

او هم کمبود مکان برای اسکان را بزرگ‌ترین مشکل مسافران می‌داند. می‌پرسم چطور متوجه این موضوع شده است: «چادر زدن در خیابان‌ها.» شاید هم جا برای اسکان وجود داشته باشد و مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها چادر را انتخاب کرده باشند: «هر دو علت‌های درستی است. بعضی‌ها حقیقتا مکان مناسبی برای اسکان نمی‌یابند و بعضی‌ها از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند.» خودش چنین چیزی را تجربه نکرده است و از آنجایی که امسال سفر نرفته، نمی‌تواند از تجربیات سفرهای نوروزی‌اش بگوید. می‌پرسم بزرگ‌ترین مشکلی که تاکنون در سفرهایش با آن مواجه بوده، چیست؟ «بیشترین مشکل پیدا کردن مسیر در شهرهاست که با برنامه‌های موبایلی جدید قابل حل است.»

49...362

«مشکلات زیاد است. از نبودن محل اسکان تا چادر زدن در پارک‌ها. ترافیک شهرها و آلودگی محیط، همه اینها از دردسرهای سفرهای نوروزی است.» خودش هم امسال سفر نرفته است: «آن‌قدر سفر کردن در ایام نوروز سخت می‌شود که نمی‌شود جایی رفت. اصفهان هم خیلی شلوغ شده بود.» می‌گویم در شهر خودش با چه مشکلی مواجه شده است؟ «جای پارک. فکر نکنم خیلی سخت باشد که مسئولان بخواهند چند پارکینگ درست کنند تا در ایام نوروز مردم با چنین مشکلی مواجه نشوند.»

32...362

او هم مشکل کمبود محل اسکان را انتخاب می‌کند: «ما خودمان همیشه در سفرهایمان با این مشکل روبه‌رو شده‌ایم. هتل‌ها خیلی گران است و مکان‌هایی که قیمت مناسب‌تری دارد هم خیلی زود پر می‌شود و برای هرکسی جای مناسب پیدا نمی‌شود. برای من محل اسکان در سفر بسیار مهم است، اما مجبوریم با این شرایط کنار آییم.» با چادر هم موافق نیست چون امنیت ندارد و راحتی آن هم به اندازه کافی نیست. امسال نوروز سفر نرفته است و در سفرهای دیگر هم تنها با همین مشکل مواجه بوده است. از او می‌خواهم نظرش را درباره عکس‌العمل مسئولان بگوید: «مکان‌هایی اضافه شود که امنیت کافی داشته باشند، من در تابستان سفر کرده‌ام و به نظرم تبریز از همه نظر برنامه‌ریزی خوبی داشته است. خودشان اتوبوس گذاشته بودند تا مردم را به مکان‌های تفریحی شهر ببرد. تاکسی‌ها و مکان‌هایی برای پرسش مسافران داشتند و همه جا به مردم کمک می‌کردند و همه این برنامه‌ها به رایگان در اختیار مردم قرار گرفته بود.»

22...362

«محل اسکان بزرگ‌ترین مشکل مردم ما در سفرهای نوروزی است.» آیا خودتان با این مشکل مواجه شده‌اید؟ «یا نرخی که می‌دهند معقول نیست یا پر است. ما همیشه در سفرهای نوروزی با این مشکل مواجه شده بودیم.» راه‌حلش افزایش مکان‌های اسکان است: «باید از طریق سایت و پیش از نوروز این مکان‌ها در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم بتوانند از قبل این مکان‌ها را رزرو کنند و برنامه‌ریزی خوبی برای سفرشان داشته باشند، نه این که همیشه از پیدا نکردن مکان بترسند یا سفر نروند.»

آزاده هاشمی منفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها