ورود افراد غیرمتخصص به حوزه تصویربرداری پزشکی، سلامت مردم را تهدید می‌کند

متخصصان قلابی؛ تخلفی آشکار در نظام سلامت

اگر قرار باشد هر کسی بدون داشتن تخصص و دانش لازم در رشته‌های دیگر سرک بکشد و بدون علم و تجربه، مشاغل تخصصی را به دست بگیرد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. آن وقت جامعه به غوغاکده‌ای تبدیل می‌شود که در آن هیچ کسی سر جای اصلی خودش نیست و البته طبیعی است که در آن شرایط، کارها هم روی ریل درست پیش نخواهد رفت. آسیب این تداخل کاری در رشته‌های مرتبط با پزشکی که با جان و سلامت مردم در ارتباط است، بسیار بیشتر به چشم می‌آید.
کد خبر: ۸۹۲۱۶۴
متخصصان قلابی؛ تخلفی آشکار در نظام سلامت

این روزها کم نیستند افرادی که بدون داشتن تخصص لازم، در کار طبابت دست برده اند و تلاش می‌کنند از این بازار پرسود، به منفعتی برسند. حضور انواع و اقسام طب‌های جایگزین و مکمل که تاثیر علمی خیلی از آنها اثبات نشده، شاهدی بر این مدعاست که بازار پرسود حوزه پزشکی، خیلی‌ها را وسوسه کرده تا از این بازار گل‌آلود، ماهی خودشان را بگیرند.

جدای از این طب‌های رنگارنگ که هر روز پرده جدیدی از آنها در جامعه اکران می‌شود، در حوزه تشخیص بیماری نیز این نابسامانی‌ها و پا در کفش کردن‌ها موج می‌زند. تازه‌ترین اتفاق در این حوزه را باید به فعالیت کارشناسان و متخصصان رادیولوژی نسبت داد.

عقل سلیم حکم می‌کند در این حوزه هم فقط اهل فن حضور داشته باشند و هر فرد غیرمتخصصی نتواند به حیطه تخصصی عکسبرداری پزشکی ورود پیدا کند، ولی اوضاع و احوال فعلی در این رشته تخصصی، با این اصول علمی چندان سازگار نیست و بسیاری از افراد غیرمتخصص به خود اجازه داده اند که به کار تشخیص پزشکی وارد شوند. این تداخل کاری به طور مستقیم به ضرر بیماران تمام و باعث می‌شود سلامت مردم به دست کسانی بیفتد که با الفبای نظام سلامت، بیگانه هستند.

پای پرتو پزشکی در کفش رادیولوژی

اگر پای حرف متخصصان و کارشناسان رادیولوژی بنشینید، آنها هم از این تداخل کاری نگران هستند و حتی رویه موجود را یک اتفاق خطرناک می‌دانند. پیمان شادیان، رئیس انجمن علوم پرتونگاری تهران در گفت‌وگو با جام‌جم، ورود افراد غیرمرتبط به رشته رادیولوژی را رویه‌ای غیرعلمی می‌داند که به بهداشت و درمان کشور لطمه می‌زند: زمان جنگ هشت ساله با کمبود نیروی رادیولوژیست روبه‌رو بودیم و به همین دلیل به برخی افراد مثل کارشناسان بهداشت، مجوز رادیولوژی داده شد، اما حالا که دیگر آن شرایط اضطراری دوره جنگ وجود ندارد و آن نیروهای قدیمی هم بازنشسته شده‌اند، هیچ توجیهی برای ورود افراد غیرمرتبط به رشته رادیولوژی وجود ندارد.

رشته رادیولوژی، یک رشته تشخیصی به حساب می‌آید که با عکسبرداری از اجزای مختلف بدن، فرآیند درمان را برای درمانگر تسهیل می‌کند. متخصصان این رشته، پزشکان عمومی هستند که در رشته تخصصی رادیولوژی قبول شده‌اند، اما کارشناسان رادیولوژی افرادی هستند که سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و پزشکی هسته‌ای انجام می‌دهند و تحت نظر متخصص رادیولوژی، کار عملی انجام می‌دهند یعنی فرآیند عملی رادیولوژی را کارشناسان این رشته و نظارت و تحلیل نتایج را متخصص این رشته بر عهده دارد.

شادیان یادآوری می‌کند که‌ نباید غیر از این دو گروه فرد دیگری وارد کار رادیولوژی شود، اما هم اکنون فارغ‌التحصیلان رشته پرتو پزشکی نیز به کار رادیولوژی روی آورده اند که این کارشان کاملا تخلف است: کارشناسان پرتوپزشکی، از منظر فنی و مهندسی به مساله تصویربرداری پزشکی نگاه می‌کنند و اطلاعاتشان نسبت به بالین بیمار بسیار ضعیف است، اما در مراکز پزشکی هسته‌ای، مشغول به کار هستند.

وظیفه اصلی کارشناسان پرتوپزشکی، فعالیت تحقیقاتی در بیمارستان هاست و آنها بیشتر با فیزیک دستگاه‌های پرتوپزشکی آشنا می‌شوند، ولی به دلیل آشفته بازار فعلی رادیولوژی، آنها در کار بالینی هم دخالت می‌کنند و به عکسبرداری پزشکی روی آورده‌اند. حتی به قول شادیان، این فارغ‌التحصیلان به طور کلی فقط چهار واحد مرتبط با پزشکی در دانشگاه‌ها می‌خوانند، اما به آنها اجازه داده شده،‌ تصویربرداری پزشکی از بالین بیمار انجام دهند.

قلب را با مثانه اشتباه گرفتند

تصویربرداری پزشکی در عصر حاضر، با تصویربرداری که 30 سال قبل انجام می‌شد، فرق دارد. در گذشته، همین که اپراتور با طرز کار دستگاه آشنا بود، به عنوان فردی حاذق اجازه داشت کار حساس تصویربرداری را انجام دهد، اما به گفته رئیس انجمن علوم پرتونگاری تهران، امروزه فقط موضوع گرفتن عکس از اندام‌های مختلف بدن مطرح نیست، بلکه کارشناس رادیولوژی باید درس بالین خوانده باشد تا بتواند با دقت بالا، عسکبرداری پزشکی را انجام دهد.

فرض کنید یک دانشجوی پرتوپزشکی فقط چهار واحد مرتبط با پزشکی خوانده باشد.معلوم است که تصویربرداری او پر از اشتباه و اشکال خواهد بود. جالب این که شادیان می‌گوید: موردی داشتیم که در آن کارشناسان پرتوپزشکی در یکی از بیمارستان‌ها، قلب بیمار را با مثانه اشتباه گرفته بودند و با همان تشخیص غلط هم نمای غیرتخصصی از بدن بیمار را عکسبرداری کرده بودند. ندیدن توده‌ای مهم از بدن، به اشتباه انداختن متخصص رادیولوژی یا پزشک متخصص، تشخیص اشتباه و انحراف در مسیر درمان، یک چشمه از نتایج ورود افراد غیرمتخصص به حوزه رادیولوژی است که شادیان به آن اشاره می‌کند.

چرا به افراد غیرمتخصص اجازه دخالت می‌دهند

این که به افراد غیرمتخصص اجازه ندهند در امر حیاتی تشخیص پزشکی وارد شوند، ضرورتی بدیهی است که نیاز به تفسیر و توجیه چندانی ندارد، اما سوال اینجاست که چرا به کارشناس رشته‌ای غیرمرتبط اجازه تصویربرداری می‌دهند؟

رئیس انجمن علوم پرتونگاری تهران، دلیل این کار را به مسائل استخدامی مرتبط می‌داند: وقتی کارشناس غیرمرتبط در حوزه رادیولوژی به کار گرفته می‌شود، این کارشناس‌ها با حقوقی کمتر استخدام می‌شوند و به دلیل نداشتن تخصص در این رشته، معمولا در محیط کار نیز سر به زیرتر و مطیع‌تر هستند. قسمت بد ماجرا اینجاست که بتازگی راه برای ورود افراد غیرمتخصص به مقطع کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی نیز هموار شده است. در این رشته تخصصی که قاعدتا باید فعالان رادیولوژیست شرکت کنند، دانشجویانی از گروه‌های غیرمرتبط با بالین بیمار مثل فارغ‌التحصیلان فیزیک و ریاضی محض هم شرکت کرده‌اند که این موضوع نیز مورد اعتراض رادیولوژیست‌ها قرار گرفته است.

اشعه مرگبار

داستان بی‌سروسامانی فعالیت در حوزه رادیولوژی، به حضور غیرمتخصصان در این رشته و تاثیرات مرگبار آن بر سلامت مردم ختم نمی‌شود. علی معظمی، عضو هیات مدیره انجمن علوم پرتونگاری تهران در گفت‌وگو با جام‌جم، گلایه می‌کند برای سال‌های سال «حق اشعه» به بسیاری از رادیولوژیست‌ها تخصیص داده نشده است. این حق در سال 68 برای این تعریف شد تا افرادی که شبانه‌روز در معرض تابش اشعه‌های خطرناک قرار دارند، به ادامه کار دلگرم شوند، ولی به گفته معظمی، این حق در اغلب موارد برای رادیولوژیست‌ها اعمال نمی‌شود: حدود 25 هزار کارشناس رادیولوژی در کشور داریم که طبق قانون سختی کار باید 20 ساله بازنشسته شوند، اما این قانون هم روی کاغذ مانده است.

برای رادیولوژیست‌هایی که در مناطق محروم کار می‌کنند نیز به گفته معظمی، تسهیلات خاصی دیده نشده است: خیلی از رادیولوژیست‌ها در سنین بازنشستگی دچار انواع سرطان‌های بدخیم می‌شوند، زیرا به طور مداوم در معرض اشعه‌های خطرناک قرار دارند، اما متاسفانه در بسیاری از بیمارستان‌های کشور، موارد امنیتی رعایت نمی‌شود و فضای محیط‌های پرتونگاری در ایران، خطرناک است و سلامت و امنیت رادیولوژیست‌ها را تامین نمی‌کند.

با توجه به این که درمان علمی از مسیر تشخیص علمی می‌گذرد، هرچقدر روی این حوزه حساس باشیم و دغدغه‌های بخش رادیولوژی را مرتفع کنیم، نفع آن مستقیم به جیب بیمار خواهد رفت؛ بیماری که حق دارد از سواد علمی رادیولوژیست خود مطمئن باشد.

امین جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۳
حسسن
-
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
واقعا چرا باید قانون ما به این شلی باشه كه یكسری بخاطر جیب و درامد بیشتر خودشون
به خودشون اجازه بدن كه با جون مردم بازی كنن
از طرفی قانون چرا نبابد در مورد این بندگان خدا رعایت بشه مجبور بشن برای كسب درامد بیشتر تن به كار كردن تو هر شرایطی رو بدن كه بعدا دچار مشكلات جبران ناپذیری بشن
تورو خدا رسیدگی كنید برید ببینید كشورای دیگه چقدر برای این رشته ارزش و اهمیت قائلن
عباس اشرفی پور
-
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
سلام ،این مساله واضح و پر محتوا درد دل همه پرتو كارها است بخصوص پرداخت حق اشعه و زمان بازنشستگی. نمیدانم به كدام دادگاه باید پناه برد و پیش كدام قاضی باید رفت تا حق ما گرفته شود ای كاش قانون فقط روی كاغذ نمی‌ماند اجرا میشد تا كسی راه دادگاه را بلد نباشد قانون وضع اما اجرا نمیشه.
م.ط
-
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
از توجه جام جم متشكریم.امیدوارم مسوولین هم توجهشون جلب بشه و پای افراد غیر متخصص بریده بشه چون نه جان بیمار شوخی برداره و نه حتی جان فرد غیر متخصص كه اطلاعات كافی ندارند و ممكنه هم دوز دریافتی خودشون و هم بیمار رو بالا ببرند.
عبدی
-
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
با سلام و عرض ادب.
به نظر بنده كه سالیان ساله كار خطیر پرتوكاری را در بیمارستان دولتی انجام میدهم ،مظلومترین رشته در بیمارستان و مراكز خصوصی همین رادیولوژیها هستند
چه از نظر استخدام و چه بعد از استخدام . دلخوشی مان به این حق اشعه بوده كه اونهم هشت ساله كه داده نمیشود آخر این حق اشعه به خاطر حفاظت از خود پرتوكار و بیمار و همراهان بیمار داده میشود كه اگه درست و حسابی داده نشود خدای ناكرده موجب دلسردی پرتوكارو ناامیدی و كوتاهی در این امر مهم و خطیر میگردد.
طاهری
-
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
سلام من كارشناس رادیولوژی هستم . وزارت بهداشت با تصمیمات اشتباه و پیاپی خود به این رشته بی مهری می كند.این همه بی مهری با رشته ای كه چشم دنیای پزشكی محسوب میشود.و امان از اینكه چشم دنیای پزشكی بیمار باشد(با اجازه به ورود افراد غیرمتخصص به این رشته)
حامد معصومی
-
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
چرا باید شاهد بود كه چشم بینای علم پزشكی و بهداشت در پروسه تشخیص این گونه مورد ظلم و تبعیض قرار می گیرد.چرا باید به دلیل منافع مالی و اجتماعی از افراد غیرمرتبط نظیر پرتوپزشكان و حتی رشته های مهندسی و فیزیك استفاده شوند در حالی كه همكاران عرصه تصویربرداری پزشكی و رادیولولوژی و پزشكی هسته ای بعد از چهار سال باید در پی كار قرادادی آن هم بگردند و یا خود را اسیر باند سودجو ببینند.چگونه است كه تمامی رشته های علوم پزشكی در رشته و گرایش خودشان ادامه به تحصیل می دهند و بدون دخالت دیگر متقاضیان غیر مرتبط، در حالی كه همكاران رادیوتكنولوژیست سال ها محروم از ادامه تحصیل در رشته تخصصی خودشان بودند و حال كه رشته تصویربرداری در مقطع كارشناسی ارشد تصویب شد شاهد اشتباه فجیع بودیم و آن هم شركت افراد با سواد غیر كافی در زمینه علوم پزشكی و آن هم با دروس مرتبط با مقاطع پایه اون ها بود.چرا باید رشته های دیگر علوم پزشكی جز مشاغل سخت قلمداد شوند و مزایای مالی و شغلی و بازنشتگی شامل آن ها شود اما رادیوتكنولوژیست های بزرگ و دلسوز مظلوم واقع شده و پس از سال ها تلاش و پیگیری حق مسلم آن ها یعنی حق اشعه، مشكل ردیف بودجه در سازمان مدریت و برنامه ریزی برای واریز دیون گذشته و حال باشد.ور حالی كه پس تلاش مسرانه انجمن علوم پرتونگاری ایران و استان ها مورد قبول وزارت بهداشت قرار گرفته است...
علی
-
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
پرتوكاران روز به روز مشكلاتشون زیادتر میشه و وزارت بهداشت وعده وعید برای حل مشكلات می دهد در حالی كه از جون خودمون مایه میذاریم و با وجود خطر اشعه حق اشعه بهمون نمیدن ! بی عدالتی تا چه حد !
Mobina
-
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
امیدوارم این موضوع پیگیری بشه،و حقوق ضایع شده ی همه ی همكاران محترم رادیولوژی برگرده....
م .ل
-
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
با سلام من كارشناس رادیولوژی شاغل در تبریز با ٢٤سال سابقه كار هستم وواقعا از پرداخت حق اشعه وبی عدالتی بین كادر هیات علمی وتكنولوژیست های رادیولوژی شاكی هستم تفاوت فاحشی از نظر پرداخت. حق اشعه بین انها وجود دارد من جزء اولین نفرات بین شاكیان به دیوان عدالت اداری بودم وباوجود اینكه دیوان حدود ٦سال است كه حكم قطعی مبنی بر پرداخت حق اشعه را صادر نموده هنوز هم به نتیجه ای نرسیدم. .واز طرفی هم با وجود درخواست های مكرر مبنی بر بازنشستگی اینجانب تنها جواب دانشگاه علوم پزشكی نبود اعتبار لازم برای پرداخت پاداش بازنشستگی می باشد.........! واقعا جای تاسف دارد كه هیچ قانونی اجرا نمیشود و وضع كارشناسان رادیولوژی روز بروز بدتر میشود.امیدوارم مسولین به ابن وضعیت رسیدگی كنند و به این مهم توجه فرمایند .....
كارشناس رادیولوژی بیكار!!
-
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
۰
۰
واقعا جای تاسف داره چرا كسی صدای مارو نمیرسونه پس..به كی بگیم این همه تبعیض رو ؟؟؟ به كی بگیم دردای این رشته رو ؟؟ به كی بگیم كه بیكاریم ؟؟
كدوم عدالت این رو قبول میكنه ؟؟ كدوم عدالت میگه ۱۶ سال درس بخون بیكار بمون ؟؟ كجاست عدالت ؟؟
جام جم آنلاین مخاطبم فقط تویی..من از همه ی اینایی كه ناله میكنند وضعم بدتره..با حساب دانشگاه شانزده سال درس خوندم در بهترین دانشگاه با بهترین رتبه ولی الان بیكارم !!!!
ظلم تو بخش رادیولوژی هست نه تو ...البته این را هم اضافه كنم كه من و امثال من كه تازه فارغ التحصیل شدیم هیچ وقت نمیتونیم وارد بخش شویم..با كدوم استخدام؟؟؟با كدوم وعده ای كه عملی شد؟؟؟
كارشناس پرستاری با رتبه ی سی هزار كنكور سراسری ماهانه حداقل سه میلیون تومان درامد دارد: و من كارشناس رادیولوژی با رتبه ی پنج هزار بیكارم!!!
بخدا قسم كه با ورود افراد فاقد تخصص به حوزه ی درمان اولین كسانی كه جانشان در خطر می افتد؛خانواده ها ی خودمان هستند
چرا من باید بیكار باشم و جای من افرادی مشغول به كار باشند كه بویی از علم پزشكی نبرده اند ؟؟ چرا باید بیكار باشم فقط بخاطر اینكه حقمو میخوام؟؟ چرا....
صدای من را برسان به كسانی كه نمازشان قضا نمیشود ...
كندی محمد
-
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
مسائله عنوان شده تنها گوشه ای از مشكلات این جامعه از زیر مجموعه های وزارت بهداشت بود امیدوارم دوباره شاهد همچین مصاحبه و نظر خواهی هایی در رسانه ها باشیم.
باتشكر از زحمات شما .
ابوالفضل
-
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
ظلمی كه به كارشناسان فارغ التحصیل و نیروهای استخدامی رادیولوژی در كل كشور میشه رو هیچكس انعكاس نمیده در بخشهای خصوصی نیروی رادیولوژی را بكار گرفته تا مجوزهای لازم را بكیرند و بعد از چند ماه عذر اورا خواسته ونیروهای غیر متخصص و ناكارامد را با حقوق كمتر بكار میگیرند و در بخشهای دولتی نیز با وجود حكم دیوان عدالت اداری مبنی بر پرداخت حق اشعه به انها هنوز هیچ گونه اقدام عملی از سوی وزارت خانه و دانشگاهها برای این منظور اقدامی نشده ودر بخشهای انژیوگرافی به جای نیروهای متخصص رادیولوژی از پرستاران استفاده میكنند چرا كه به انها بخاطر اینكه نیروی رادیولوژی نیستند حق اشعه ندهند در تمام مراكز دولتی وخصوصی به نیروهای رادیولوژی ظلم میكنند و بخاطر حق اشعه پرداخت نشده همیشه منت بر سر نیروهای رادیولوژی میگذارند در صورتی كه هیچكدام از این اقایان بخاطر خطرات اشعه حاضر به كار در بخشهای رادیولوژی و سی تی اسكن نیستند جدای از اینها عدم استاندارد بودن بسیاری از دستگاهها و بخشهای رادیولوژی از نظر دوزیمتری و نشت اشعه و در معرض اشعه قرار گرفتن نیروهای رادیولوژی هیچ اقدامی برای رفع این مشكلات انجام نمیدهند خواهشمند است صدای نیروهای متخصص رادیولوژی را به گوش مسئولین برسانید تا از آسیبی كه به جامعه وارد میشود جلوگیری به عمل آید. با تشكر
حسین انگوتی
-
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
با سلام و تشكر از روزنامه جام جم كه به ما رادیوتكنولوژیست ها توجه ویژه ای كردن و مشكلات شون رو مطرح كردن ، امیدوارم به همه این مشكلات رسیدگی بشه و روزی برسی كه افراد غیر متخصص جای در فیلد و رشته كاری ما نداشته باشند ، و همچنین امیدوارم حق اشعه ما كه در خواب زمستانی طولانی به سر می برد ، مسوولان و بزرگان رشته ما این حق اشعه رو از خواب زمستانی بیدار كنن ، و باعث اجرایی شدن ان شوند.
مصطفی رحمانی
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
از ساله ۸۸تا بحال حق اشعه تمامه پرتوكاران قطع شده وحالا هم كه با وجود اینهمه كارشناس رادیولوژی بیكار،پرتو پزشكیا امدن دارن كاری تخصصی رادیولوژی را انجام میدن
واقعا"جای تاسف داره...
Mina
-
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
جای تاسف داره..
همینجور پیش بره بعید نیست یه روز صبح پاشیم و لیسانس ادبیات هم بیاد جای ما كار كنه یا ارشد ما رو مجوز شركت داشته باشه...
از توی تمام رشته های پیراپزشكی و پزشكی فقط رادیولوژی مظلوم واقع شده
و دود ش تو چشم ما میره فقط ...
بخش های رادیولوژی رو توی بیمارستان ها وقتی میدن دست پیمانكار یعنی اینكه با اشعه تجارت میكنن !!!!!
و كارشناسای رادیولوژی با حقوق كم و بیشترین شیفت كاری مجبور میشن كار كنن
هیچ چیز جای خودش نیست
دلال بازار هم ام ار ای میزنه
رادیولوژیست بساز بفروش میشه
پرتو پزشك جای ما كار میكنه
متخصص های دیگه سونوگرافی میكنن
و این داستان ادامه دارد....
اصغری
-
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
واقعا ناراحت كننده است افرادی به عنوان كارشناس در بخش های رادیولوژی مشغول به كارند كه حتی اطلاعات درستی از بدن بیمار ندارند چه برسه به اشعه و خود كار رادیولوژی! لطفا به این وضع رسیدگی كنید حقوق كارشناسان رادیولوژی هر روز بیشتر در حال پایمال شدنه در حالیكه در همه جای دنیا بهای زیادی به كاركنان این رشته می دهند!
ف غ
-
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
باسلام
ازهمینجا از وزیر خواهش میكنم به اوضاع بی سروسامان رشته رادیولوژی این چشم تیز بین پزشكان رسیدگی كنن
باتشكر از وزیر بهداشت، امید را به این رشته برگردانید
حق اشعه پنجاه درصدی،تحصیلات تكمیلی،ساماندهی كار در مراكز خصوصی، استخدام كارشناسان رادیولوژی و.........
fm
-
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
با سلام .متشكرم كه بالاخره یكی از رسانه ها به یكی از مشكلات رادیولوژی توجه كرده.واقعا كوتاهی مسئولین رو نمیشه توجیه كرد.چرا باید هر سال وضعمون بدتر از قبل بشه.چرا كسی صدای ما رو نمیشنوه؟ قانون حق اشعه كه اصلا رعایت نمیشه!ارشد ام ار ای حذف كردن و رشته تصویربرداری كه مختص رادیولوژی باید بشه بیشتر متوجه فیزیك پزشكیاست!چطور رشته ارشد مخصوص رادیولوژی حذف میكنند كه جا برا فیزیك پزشكی باشه!!!!چرا قانون كار رعایت نمیشه مراكز خصوصی هرجوری كه به نفعشون و بدون قرارداد نیرو میگیرن !
احمدی
-
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
سلام. درد جامعه پرتو كار یكی دوتا نیست مانده ایم كجا را درمان كنیم به هرجا كه دست بزنی دملی چركی سرباز میكند متاسفانه وزارت بهداشت هم وزارت پزشكان است نه چیزی بیشتر
رادیلوژی
-
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
۰
۰
سلام.اگه بشه این صداها و حرف بچه های رادیولوژی به مسئولین برسه ممنون میشیم.چرا همه جا از سختی كار پرستارها گفته میشه ولی حرفی از ما نیست!روز پرستار میگن روزه پرستاره شامل شما نیس !روز كارمند هم میگن روزه كارمنده نه شما !پس كِی به حرف ما گوش میكنن؟؟؟!!!
احمدی
-
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
۰
۱
سلام و خسته نباشید. گفته ها براین است كه دانشجویان پرتو پزشكی افراد نالایق و بی سواد هستند اما طرز اعتراض ایشان جز توهین و اهانت ب فارغ التحصیلان این رشته نبود.ما ب دلیل این اهانت ها اعتراض داریم.جام جم قبل از اثبات حقایق صحبت های ایشان نباید سخنان این بزرگواران رو منتشر میكرد!
زینب
-
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
۰
۰
واقعا جای تاسف داره براتون در صورتی كه هیچ اطلاعاتی در مورد رشته پرتو پزشكی ندارید به راحتی در موردش نظر میدید و به ما كه در این رشته تحصیل میكنیم توهین میكنید و فارغ التحصیلان آن را بی سواد میدونید واقعا متاسفم براتون با انتشار چنین مطلبی
Sadegh
-
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
۳
۲
باسلام. میخواستم بگم نباید در هر مسئله ای كه به اون علمی نداریم نظر بدیم. اون كسی كه گفته تو رشته پرتوپزشكی فقط 4 واحد مربوط به پزشكی خونده میشه یا از این رشته چیزی نمیدونه یا از روی غرض گفته. ما درسهای زیادی مربوط به پزشكی داریم: آناتومی بدن انسان، فیزیولوژی، آزمایشگاه فیزیولوژی، بیولوژی، بیوشیمی، آزمایشگاه بیوشیمی، تصویر برداری پزشكی، آشنایی با دستگاه های پرتوپزشكی، رادیو بیولوژی، شبیه سازی عددی در انتقال تابش، مبانی پردازش تصویر و توموگرافی، لیزر در پزشكی، پرتو درمانی و طراحی درمان، مباحث ویژه در پرتو پزشكی و همچنین درسهایی در حیطه فیزیك هسته ای مثل: فیزیك مدرن و كوانتوم، فیزیك هسته ای، آزمایشگاه فیزیك مدرن ، آزمایشگاه فیزیك هسته ای، علوم و تكنولوژی هسته ای، تكنولوژی راكتور های هسته ای، آشكار سازی سیستم های اندازه گیری هسته، دزیتمری و محاسبه دز، آزمایشگاه دزیتمری. و قبل از این دروس دروس پایه و عمومی كه مشترك بین همه رشته ها است گذرانده می شود. پس قبل از اینكه نظر بدیم خوبه درمورد اون رشته مطالعه كنیم. بچه های پرتوپزشكی چه گناهی كردن كه باید در حقشون اجحاف بشه؟؟؟؟ چرا وزارت بهداشت پاسخگو نیست؟؟؟؟؟ چرا رشته ای رو میارن و دانشجو میپذیرن ولی در مورد شغل اون ها تصمیم گیری نمیشه؟؟؟؟ نباید إجحاف هم برای بچه های رادیولوژی و هم پرتو پزشكی بشه. حرف ما اینه. همینطور كه دروس اختصاصی و تخصصی رشته پرتوپزشكی رو میبینید همش در مورد پرتو درمانی و تصویر برداری پزشكیه. مسئولین باید فكری بحال متخصصین این رشته بكنند كه حق هیچ كس ضایع نشه. باتشكر

نیازمندی ها