مناطق مختلف عملیاتی، آماده میزبانی از حضور گسترده مردم در قالب کاروان‌های راهیان‌نور است

مـا داریـم می‌آییـم

شلمچه، هویزه، فکه، فتح‌المبین، خرمشهر، اروندکنار؛ اینها دیگر نام‌های ساده شهرها و مکان‌ها نیستند. اینها مفاهیمی هستند که از جانفشانی هشت ساله یک ملت سخن می‌گویند. حالا، سال‌ها بعد از پایان هشت سال جنگ تحمیلی، این مناطق آراسته شده‌اند برای قدوم زائرانی که می‌خواهند جانفشانی‌ها و مجاهدت‌ها را از نزدیک نظاره‌گر باشند.
کد خبر: ۸۸۸۴۳۳

به گزارش جام‌جم، هر سال در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی، مناطق عملیاتی کشور مملو از علاقه‌مندان به یاد و نام شهدا می‌شود و مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری، سیل خروشان بازدیدکنندگان را به خود می‌بیند.

چند سال قبل روز 20 اسفند به مناسبت نخستین روزی که رهبر معظم انقلاب برای بازدید از راهیان‌نور عازم مناطق عملیاتی شدند، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با پیشنهاد ستاد مرکزی راهیان‌نور، به عنوان روز ملی راهیان‌نور نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

برنامه‌های روز ملی راهیان‌نور

امسال همزمان با روز ملی راهیان‌نور و در آستانه تعطیلات نوروزی، ستاد راهیان‌نور برنامه‌های متنوعی را درنظر گرفته است.

در یکی از این برنامه‌ها همایش بزرگ روز ملی راهیان‌نور با حضور زائران و کاروان‌های راهیان‌نور و مسئولان لشکری و کشوری اجرایی خواهد شد.

این همایش ساعت 16 امروز در اردوگاه راهیان‌نور شهید باکری خرمشهر برگزار می‌شود. رونمایی از تمبر گرامیداشت روز ملی راهیان‌نور از برنامه‌های این روز است.

بعد از اطلس حماسی خوزستان که به دو زبان فارسی و عربی تهیه و منتشر شد و همچنین اطلس حماسی کرمانشاه، با تلاش کارشناسان معاونت فرهنگی ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور، اطلس جغرافیای حماسی استان ایلام نیز تهیه و آماده رونمایی در این مراسم ملی است.

یادمان‌ها در انتظار زائران

اما جدای از برنامه‌هایی که برای امروز تدارک دیده شده است، انبوهی برنامه هم برای کاروان‌های راهیان‌نور در ایام تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده است. سرهنگ نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور به خبرنگار ما گفت: راهیان‌نور با توسعه زیرساخت‌های مناسب در استان‌های هفتگانه آمادگی پذیرش حداکثری مردم را دارد. ما در سال94 قریب به پنج میلیون نفر را میزبانی کردیم. بر این اساس زائران دانشجویی، دانش‌آموزی و اقشار مختلف مردم در مناطق عملیاتی حضور پیدا کردند و برای تعطیلات نوروز 95 نیز شرایط برای حضور اقشار مختلف مردم فراهم است.

او ادامه داد: در ایام نوروز سال قبل نزدیک به 600 هزار نفر زائر در استان خوزستان حضور پیدا کردند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به آمار ورودی یادمان‌های این استان، آمار زائران نوروز پیش رو، رشد چشمگیری خواهد داشت. ان‌شاء‌الله بعد از تعطیلات آمار این حضور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرهنگ ادیبی درباره این‌که با توجه به‌ آمار، چقدر یادمان‌های مناطق عملیاتی آمادگی میزبانی از سیل خروشان زائران را دارند، بیان کرد: در طول سال همه یادمان‌ها آمادگی پذیرایی از زائران را دارند، اما در تعطیلات نوروز که اوج بازدید از مناطق عملیاتی است حضور حداکثری خادمان، مبلغان و راویان راهیان‌نور را داریم. بر همین اساس فضاسازی و خدمات بهداشتی، درمانی عمومی و فرهنگی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور که برای بازدید از آمادگی یادمان‌های مناطق عملیاتی هشت سال جنگ تحمیلی به فکه سفر کرده، افزود: هم‌اکنون که در فکه هستم، اعلام می‌کنم وضعیت یادمان‌ها برای استفاده حداکثری مردم مهیاست و مردم می‌توانند در تعطیلات نوروز از فضای معنوی این یادمان‌ها استفاده کنند.

پیش‌بینی 120 هزار شب مانی

با توجه به استقبال وسیع آحاد مردم از برنامه راهیان‌نور، وضعیت اسکان زائران ممکن است برای زائران محل نگرانی باشد.

سرهنگ ادیبی در این باره هم اطمینان داد و گفت: با تلاش دست‌اندرکاران راهیان‌نور بخصوص دوستان سپاه و بسیج نزدیک به 120 هزار نفر شب مانی در استان خوزستان وجود دارد و احیانا اگر کم و کسری بابت اسکان باشد، پیش‌بینی شده از مراکز دیگر استان خوزستان استفاده شود. در استان‌های هرمزگان، بوشهر و استان‌های غرب و شمال غرب کشور هم برخی یادمان‌های درجه یک کاملا آمادگی دارند میزبان علاقه‌مندان باشند.

نحوه اعزام

دبیر ستاد مرکزی راهیان‌نور کشور درباره این‌که اقشار مختلف مردم چطور می‌توانند امسال در گروه زائران راهیان‌نور ثبت‌نام و تعطیلات خود را در فضای معنوی مناطق عملیاتی سپری کنند، گفت: دانشجویان عزیز از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها می‌توانند اقدام کنند. در حال حاضر قرارگاه راهیان دانشجویی به صورت ملی در مرکز پیش‌بینی شده و در استان‌ها هم قرارگاه‌های استانی فعال هستند. برای دانش‌آموزان هم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و سپاه، سازماندهی ویژه‌ای صورت گرفته است. نزدیک به 600 هزار دانش‌آموز از مهرماه تاکنون به مناطق عملیاتی اعزام شدند و کماکان این اعزام‌ها ادامه دارد. کاروان‌های ساماندهی شده در پایگاه‌های بسیج و نواحی سپاه هم هستند که مردم می‌توانند از طریق آن برای اعزام اقدام کنند.

او ادامه داد: کسانی‌که خودروی شخصی دارند و قصد استفاده از تسهیلات راهیان‌نور را دارند، برای این‌که در مناطق عملیاتی دچار مشکل نشوند، باید از طریق ستاد شهید باقری ثبت‌نام کنند.

خودروهای شخصی این افراد در ورودی استان خوزستان سازماندهی می‌شوند و امکان اسکان، تغذیه و بسته گردشگری در مناطق برای آنها برای سه روز پیش‌بینی می‌شود. کسانی که می‌خواهند به‌صورت انفرادی در راهیان‌نور شرکت کنند و خودرو ندارند، می‌توانند از طریق ستاد شهید برونسی تبدیل به کاروان شده و در مناطق حاضر شوند.

پوشش گسترده صداوسیما

سرهنگ ادیبی از پوشش گسترده برنامه‌های راهیان‌نور تعطیلات نوروز از سوی صداوسیما هم خبر داد و گفت: خوشبختانه صداوسیما ارتباط بسیار خوبی با مجموعه راهیان‌نور دارد و قرارگاه راهیان‌نور صداوسیما که تشکیل شده، سازماندهی رسانه ملی را در این زمینه برعهده دارد.

وی افزود: توافقنامه‌ای طی روزهای اخیر بین قرارگاه رسانه‌ای صداوسیما و معاونت امور استان‌های سازمان امضا شده که براساس آن 9 مرکز در هفت استان عملیاتی، قرارگاه‌های مقدم راهیان‌نور صداوسیما برای انعکاس رسانه‌ای است.

استان‌های دیگر هم قرارگاهشان تشکیل شده و از امروز رادیوی موضوعی راهیان‌نور به صورت ملی پخش خود را در سطح کشور آغاز می‌کند.

در چنین شرایطی استان‌های مختلف هم تدارک ویژه‌ای برای اعزام کاروان‌های مختلف راهیان‌نور دارند، اما جالب آن‌که بزرگ‌ترین کاروان دانشجویی کشور امسال از دانشگاه تبریز به مناطق عملیاتی اعزام می‌شود. در این راستا مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی از اعزام بیش از 6000 دانشجو در قالب اردوهای راهیان‌نور خبر داد و گفت: این تعداد در ۴۲ کاروان از ۱۵ تا ۲۱ اسفند اعزام می‌شوند.

حضور هنرمندان و نویسندگان در مناطق عملیاتی

یکی از برنامه‌های جالب توجه کاروان‌های راهیان‌نور امسال، حضور هنرمندان و نویسندگان است. در همین زمینه حمید حسین‌زاده، معاون فرهنگی حوزه هنری از حضور ۴۰ نفر از هنرمندان و نویسندگان در مناطق عملیاتی برای تجدید‌میثاق و آشنایی هنرمندان با شهدا خبر داد.

به گفته او هدف از حضور نویسندگان و هنرمندان مطرح کشورمان در راهیان‌نور، رشد تفکر و پرداختن به شهدا به عنوان یکی از مهم‌ترین سوژه‌های هدف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها