تصویربرداری مسابقه «نشان امید» به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی در مجموعه آموزشی آتش‌نشانی واقع در صالح‌آباد ادامه دارد و این مسابقه قرار است در ایام نوروز با اجرای محمد سلوکی از شبکه پنج پخش شود. هدف از تولید این مسابقه ترویج فرهنگ کار و تلاش برای مخاطبان است.
کد خبر: ۸۸۷۹۲۶
مسابقه «نشان امید»‌در قاب نوروز شبکه 5

محمد تورنگ، مدیر گروه مناسبت‌های شبکه پنج درباره تولید مسابقه نشان امید به جام‌جم گفت: با توجه به این که ترویج فرهنگ کار و تلاش به عنوان ماموریت شبکه پنج تعریف شده، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در قالب یک مسابقه و پرداختن به حرفه آتش‌نشانی به این موضوع بپردازیم.

توجه به خلاقیت

تورنگ ادامه داد: آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و افرادی که در این حرفه به کار مشغول هستند از روحیه از خود گذشتگی و نوعدوستی هم برخوردار هستند تا بتوانند جان مصدومان را در حوادث نجات بدهند. در واقع وجدان کاری در این آتش‌نشانان به گونه‌ای دیگر است. بنابراین مسابقه نشان امید به ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری هم خواهد پرداخت، ضمن این‌که توصیه‌های دینی و اخلاقی در این باره کم نیست. این مسابقه برای پخش در ایام نوروز طراحی شده است.

مدیر گروه مناسبت‌های شبکه پنج عنوان کرد: در این مسابقه شش گروه چهار‌نفره با یکدیگر رقابت خواهند کرد و یکی یکی حذف خواهند شد. افراد شرکت‌کننده در این مسابقه هم داوطلبان آتش‌نشانی هستند. این افراد پس از ثبت‌نام در حال حاضر دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند. این مسابقه فقط توان جسمانی این افراد را ارزیابی نمی‌کند، بلکه ما به خلاقیت‌ها هم توجه خواهیم کرد. به عنوان نمونه شرکت‌کنندگان از میان دود بسیار زیاد باید با بهره بردن از خلاقیت و مهارت‌شان مصدومان را پیدا کنند.

تورنگ با اشاره به این‌که مسابقه نشان‌امید علاوه بر ترویج فرهنگ کار و تلاش و ایثارگری موجب هیجان در بین بینندگان می‌شود، توضیح داد: مخاطبان صرفا با تماشای این مسابقه سرگرم نخواهند شد و در کنارش اطلاعاتی از حرفه سخت آتش‌نشانی به دست خواهند آورد. اجرای این مسابقه هم به عهده محمد سلوکی بوده و 80درصد مراحل آن به صورت میدانی است.

مشاغل خاص

محمدحسین رضوی، تهیه‌کنندگی مسابقه نشان امید را به عهده دارد. وی درباره روند تولید این مسابقه به جام‌جم گفت: ابتدای اسفند تولید این مسابقه را با محور کار و اشتغال کلید زدیم. بنا داریم در فصل‌های مختلف به اشتغال جوانان بپردازیم و در هر فصل سراغ یکی از مشاغل خاص برویم. برای فصل اول این مجموعه حرفه آتش‌نشانی را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: این مسابقه در 14 قسمت 60 دقیقه‌ای برای شبکه پنج تصویربرداری می‌شود و پخش آن از 29 اسفند شروع می‌شود. استودیو مسابقه هم در مجموعه آموزش آتش‌نشانی در منطقه صالح‌آباد است. بخش‌های عملی را در اینجا ضبط می‌کنیم. این تهیه‌کننده درباره انتخاب محمد سلوکی به عنوان مجری برنامه گفت: طراح اولیه این مسابقه محمد سلوکی است و بر اساس طرح او این مسابقه شکل گرفت. ضمن این‌که او جزو مجریان حرفه‌ای است، به همین دلیل او برای اجرای این مسابقه انتخاب شد.

برنامه‌های جذاب

محمد سلوکی درباره طراحی مسابقه نشان امید به جام‌جم گفت: مسلما یکی از بخش‌های مهم در حوزه رسانه ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش است و من هم مرتب تحقیق و پژوهش را سرلوحه کارم قرار داده‌ام. با توجه به جلسه‌ای که با آقای زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج داشتیم، ایشان تاکید داشتند در حوزه فرهنگ اقتصاد برنامه‌های جذاب با رویکردهای متفاوت طراحی شود. من هم ایده اولیه مسابقه استخدام را طرح کردم، زیرا موج استخدام در فضای جامعه زیاد است.

وی ادامه داد: البته هدف ما این نیست که مردم را به سمت مشاغلی خاص ترغیب کنیم، زیرا مفهوم استخدام در دنیای امروز تغییر کرده و دیگر شکل سنتی ندارد و مقوله همکاری مطرح است. بنابراین ما به این مبحث می‌پردازیم که لازم نیست همیشه پارتی و معرفی‌نامه‌های نسبی و سببی داشته باشیم، بلکه می‌توانیم با شناخت مهارت‌های فردی خود به هدفمان برسیم. از سوی دیگر به این مفهوم هم می‌پردازیم که فقط داشتن تخصص برای شغل کافی نیست، بلکه بالاتر از آن ارزش‌های شغل است و این که فرد شغلش را دوست داشته باشد.

این طراح برنامه عنوان کرد: بنابراین قرار شد به حرفه آتش‌نشانی بپردازیم. بخشی از این مسابقه محک زدن دانش داوطلبان آتش‌نشانی به عنوان شرکت‌کننده و بخش دیگر که مهم‌تر است، مشخص شدن شایستگی و قابلیت شرکت‌کنندگان است. این حرفه جزو مشاغل سخت جامعه محسوب می‌شود و افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، قهرمان هستند. یعنی زمانی که آنها وارد ایستگاه آتش‌نشانی می‌شوند، نمی‌دانند درگیر چه اتفاقاتی می‌شوند، ولی با وجود این متاسفانه افرادی در جامعه هستند که مزاحم تلفنی آتش‌نشانی هستند. امیدوارم با پخش این مسابقه مردم بیشتر با این حرفه آشنا شوند.

نقش مهارت در اشتغال

تهیه‌کننده این مسابقه در پاسخ به این پرسش که مسابقه نشان امید قرار است چه مفاهیمی را به مخاطب انتقال بدهد، توضیح داد: یکی از مسائل اساسی در کشور ما اشتغال است. متاسفانه این نگرش وجود دارد که همه چیز به پارتی خلاصه می‌شود. در حالی که ما با طراحی این مسابقه به مخاطبان خواهیم گفت همه چیز پارتی نیست و افراد می‌توانند با بهره بردن از مهارت‌های فردی به شغل ایده‌آل‌شان دست پیدا کنند. فقط کافی است خودمان را بهتر بشناسیم و بدانیم در چه زمینه‌هایی می‌توانیم خلاق باشیم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها