رئیس جمهور برکنار شده مصر بار دیگر ادامه محاکمه اش را رد کرد و گفت که من رئیس جمهور همه مردم هستم.
کد خبر: ۸۸۰۳۹۶
مرسی: من رئیس‌جمهور مردم مصر هستم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از القدس العربی، محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر که امروز دوشنبه برای ادامه رسیدگی به اتهاماتش در پرونده جاسوسی برای قطر در دادگاه جنایی قاهره حضور یافته بود گفت که وی همچنان رئیس جمهور کل مردم مصر است.

مرسی گفت:دادگاه حق محاکمه من را ندارد و همانطوری که من در اولین جلسات دادگاه گفتم، محاکمه را رد می کنم.

رئیس جمهور سابق مصر همچنین گفت که من رئیس‌جمهور همه مردم مصر هستم و از زمانی که منصب رئیس‌جمهوری را بر عهده گرفتم با هیچ هیئت اخوانی دیدار نکردم.

دادستانی مصر به محمد مرسی و 10 نفر دیگر که در این جلسه حاضر شده بودند اتهاماتی از قبیل ارتکاب جرایم برای دستیابی مخفیانه به اسرار دفاعی کشور، سرقت مستندات دستگاههای حاکمیتی و امنیتی و فاش کردن آن برای قطر با هدف ضربه زدن به مراکز دفاعی، سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی و منافع ملی کشور وارد کرده است، اما هیئت دفاع متهمان این اتهامات را رد کرده است.

محمد مرسی در سوم جولای 2013 میلادی (12 تیر 92) توسط ارتش برکنار شد، هواداران مرسی این اقدام ارتش را کودتای نظامی توصیف کردند.

مرسی در دادگاههای مصر پنج پرونده دارد که این پرونده ها عبارتند از: پرونده وادی النطرون که بر اساس حکم اولیه به اعدام محکوم شد، جاسوسی بزرگ که بر اساس حکم اولیه به 25 سال زندان محکوم شد، حوادث کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه که بر اساس حکم اولیه به 20 سال زندان محکوم شد. اهانت به دستگاه قضایی و جاسوسی برای قطر از جمله موارد اتهامی دیگر محمد مرسی است که رسیدگی به این پرونده ها همچنان ادامه دارد.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش مصر صدها نفر را به قتل رسانده و هزاران نفر را سرکوب و یا زندانی کرده اند.

تاکنون صدها تن از هواداران محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر نیز در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها