مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص موجر و مستاجر ، ضمانت وام، شکایت از بیمه‌گذار و چک به پرسش‌های مطرح شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۷۹۷۹۲

من سرقفلی یک باب مغازه به متراژ 24 متر را در داخل پاساژ دارم. اجاره سرقفلی سه ساله از سال 91 تا 94 مبلغ 70 هزار تومان بوده که الان مالک می‌خواهد اجاره را 120 هزار تومان کند یعنی 70 درصد افزایش برای سه سال. آیا این مبلغ درست است؟ اگر کارشناس بیاوریم چه نرخی در نظر می‌گیرد؟ آیا فرمول مشخصی دارد؟

در صورتی که شما مستأجر ملک و به تبع آن مالک حق کسب و پیشه باشید، مکلف به پرداخت اجاره خواهید بود. (اما افزایش اجاره هر سه سال و به موجب حکم دادگاه می‌باشد.) شما تکلیفی به پرداخت مبلغ مزبور نخواهید داشت و تا زمانی که موجر از دادگاه درخواست اضافه اجاره‌بها نکرده و براساس نظر کارشناس حکمی در این رابطه صادر نشده است، همان مبلغ 70 هزار تومان را بپردازید.

بنده با دونفر دیگر ضمانت وام یک نفر را با سپردن چک، چند سال پیش عهده‌دار شدم. وام‌گیرنده کلاهبرداری کرد و متواری شد. موسسه از وی و فقط بنده شکایت کرد و دادگاه وام‌گیرنده و من را به پرداخت اصل وام و سود و عشریه دولتی حدود 10 میلیون و 400 هزار تومان محکوم کرده است. در حالی که فرد دیگری هم ضامن شده بود.

این‌که موسسه، فقط شما و وام‌گیرنده را طرف دعوی خود قرار داده است و نه ضامن دیگر را، امری خلاف قانون نبوده؛ چه این‌که مطابق قانون حق مراجعه به تمام یا برخی از ضامنین پیش‌بینی شده است؛ اما با توجه به مضمون حکم دادگاه (بالسویه) که بیان داشتید، برمی‌آید مسئولیت شما محدود به پرداخت نیمی از محکوم خواهد بود.

بنده نماینده بیمه هستم و برای یکی از بیمه‌گذارانم بیش از سه ماه پیش بیمه‌نامه صادر کردم، ولی بیمه‌گذار حاضر به پرداخت حق بیمه نمی‌باشد. آیا من می‌توانم حکم جلب بیمه‌گذار را بگیرم یا خیر؟

موضوع سوال فاقد وصف کیفری است؛ اما نماینده بیمه می‌تواند با تقدیم دادخوست حقوقی نسبت به مطالبه حق بیمه و خسارت و هزینه دادرسی اقدام کند و از امتیازات و مزایای آن استفاده کند.

من برای طلبم چکی را از بدهکار دریافت کرده‌ام که در روز سررسید چک به دلیل نبود موجودی برگشت خورد. حدود پنج ماه از زمان برگشت آن می‌گذرد و چون من هم به کسی بدهکار هستم، طلبکارم گفته که حاضر است این چک را که از مبلغ طلبش بیشتر است از من دریافت کند و پیگیری امور حقوقی و دادگاهی آن را کند. با توجه به آن‌که چک در وجه حامل هم صادر شده بود آیا می‌توانم با وجود آن‌که برگشت خورده است به این ترتیب آن را خرج کنم، بدون آن‌که مسئولیتی متوجه‌ام باشد؟

امکان انتقال چک مزبور وجود خواهد داشت. به این ترتیب که منتقل‌الیه (طلبکار شما) مطابق قانون، امکان اقدام کیفری علیه صادرکننده را نخواهد داشت و فقط می‌تواند اقدام به مطالبه وجه مزبور (از طریق حقوقی) به طرفیت صادرکننده و شما (به عنوان ظهرنویس) کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها