صندلی داغ فیفا به چه کسی می‌رسد؟

شمارش معکوس برای انتخاب جانشین بلاتر

شمارش معکوس برای آن که دنیای فوتبال، رئیس جدید خود را بشناسد، آغاز شده است.
کد خبر: ۸۷۷۳۹۶
شمارش معکوس برای انتخاب جانشین بلاتر

حالا کمتر از یک ماه به برگزاری کنگره بعدی فیفا که به انتخاب مرد اول فوتبال جهان در زوریخ منجر می‌شود، باقی مانده است؛ مراسمی که همچون همیشه با حضور نمایندگان 209 کشور عضو فیفا برگزار می‌شود، اما برخلاف دو دهه گذشته یک چهره خاص را در خود جای نمی‌دهد. بله، سپ بلاتر. پس از جنجال ماه‌های اخیر و تائید فساد و رشوه‌خواری در میان اعضای فیفا و اشخاص مهمی چون بلاتر و پلاتینی، هشت سال از هر گونه فعالیت در فوتبال منع شد تا برای اولین بار طی 17 سال‌ گذشته براحتی بتوانیم هیچ شانسی برای این مرد 77 ساله سوئیسی قائل نباشیم.

اکنون ‌در غیاب‌ او‌ کمیته اجرایی فیفا اسامی پنج نامزد نهایی این انتخاب را که از چند ماه پیش رقابت خود را آغاز کرده بودند، اعلام کرده است؛ افرادی که در همین مدت توانستند صداقت و تعهد خود را نشان دهند و پس از این باید لابی‌های خود را تقویت کرده و جذب آرایشان را افزایش دهند. بی‌شک در این مسیر رد و بدل شدن کاغذهایی برای آرای حمایتی، جلسات پشت درهای بسته و تاکتیک‌های رقابت‌های انتخاباتی زیادی انجام خواهد پذیرفت. در این میان وقتی با مقامات فدراسیون های مختلف و افرادی که با نامزدهای انتخاباتی در ارتباط هستند، صحبت می‌کنیم به یک حرف مشترک می‌رسیم و آن ناشناخته بودن این نامزدهاست. حالا در شرایطی که کمتر از یک ماه به رای‌گیری نهایی باقی‌مانده آنها را می‌شناسیم؛ جیانی اینفانیتو از سوئیس، توکیو سکوال از آفریقای جنوبی، شیخ سلمان بن ابراهیم الخلیفه از بحرین، شاهزاده علی بن الحسین از اردن و جروم شامپانیه از فرانسه، پنج نامزد نهایی هستند. افرادی که اگرچه به نظر می‌رسد در نگاه اول به یک میزان شانس دارند، اما واقعیت آن است که مقیاس کمپین‌های انتخاباتی نامزدها و تفکیک کشورهای رای‌دهنده که طبق تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی در قاره‌ها جای گرفته‌اند، نشان می‌دهد دو مرد شانس بیشتری دارند و پیروزی دیگر افراد در حد احتمالاتی جزئی است.

روزنامه‌های ورزشی

برای موفقیت در اولین مرحله قرعه‌کشی، نامزدها نیاز دارند دوسوم از آرا یا 139 رای را از آن خود کنند. در مرحله بعدی هر نامزدی بتواند رای اکثریت را به دست آورد، ریاست فیفا را کسب می‌کند. در این میان برخی روزنامه‌های ورزشی که رابطه نزدیکی با کمپین‌های انتخاباتی دارند، عنوان می‌کنند چنانچه انتخابات امروز برگزار شود، شیخ سلمان می‌تواند میان 80 تا 90 رای، اینفانیتو میان 70 تا 80 رای، شاهزاده علی بن حسین حدودا 30 رای و دو نامزد دیگر هر کدام 5 رای را کسب خواهند کرد. به این ترتیب می توان از حالا تخمین زد که چه نفراتی به عنوان پیشرو و کدام یک در حد احتمالاتی برای ریاست حضور دارند.

رای‌گیری غیرقابل پیش‌بینی

در انتخابات گذشته اتحاد چند کنفدراسیون در انتخابات، اتفاق معمولی بوده است، اما در این دوره حمایت از نامزدهای مختلف در میان کنفدراسیون‌های مختلف پراکنده شده است. برای مثال شیخ مسلمان به طور محسوسی از سوی کمیته اجرای کنفدراسیون آسیا حمایت می‌شود، اما این به آن معنا نیست که می تواند تمام‌ 46 رای این قاره را به دست آورد. شاهزاده علی هم رای‌هایی چون عراق و چند کشور همسایه را در دست دارد و از سوی دیگر شامپانیه روی رای کشور فلسطین کار می‌کند. در آفریقا شرایط متفاوت است و 54 نماینده این قاره می‌توانند راحت‌تر به اجماع برسند اگرچه تنها نماینده آفریقا، سکسوال معتقد است در قاره خودش زیاد حمایت نمی‌شود. کنفدراسیون فوتبال آفریقا در انتخابات قبلی از بلاتر حمایت کرد تا وی بتواند بر شاهزاده علی غلبه کند، اما در این دوره هنوز به طور قطع حمایت خود از نامزدی را اعلام نکرده است. در اروپا به نظر می‌رسد شامپانیه از حمایت قابل‌توجهی برخوردار است، اما نباید از یاد برد که در انتخابات قبلی بسیاری از کشورهای اروپایی از شاهزاده علی حمایت کردند و کشوری چون مالت عنوان کرده است در حال حاضر نیز عملی مشابه با قبل انجام خواهد داد. در آمریکای شمالی و مرکزی یا همان کونکاف از آنجا که بسیاری از کشورها با وایلدکارت در مراسم حضور دارند، معمولا در رای دادن نوسانات زیادی رخ می دهد. در این منطقه آمریکا معمولا رهبری دیگر کشورها را بر عهده داشته و 35 عضو این قاره از رهبر خود حمایت کامل کرده و به اجماع می‌رسند. آمریکا با بر ملا کردن پرونده فساد در فیفا که بسیاری از مقامات با ملیت های کونکاکافی را هم شامل می‌شد، موقعیتی خاص دارد. در آخرین انتخابات، آمریکا از شاهزاده علی حمایت کرد اگرچه حمایت از وی بیشتر موضعی ضدبلاتر داشت. در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد آمریکا از همان نامزد قبلی حمایت کند.

برگ برنده شاهزاده اردنی

اگر شاهزاده علی بن حسین در انتخابات دور اول به مقام سوم برسد، این امکان وجود دارد که او بتواند به عنوان یکی از دو نماینده نهایی وارد دور دوم رای‌گیری شود چراکه توانایی تغییر در رای حامیان سایر رقبایش را دارد. چندی پیش بود که او گفته بود به حمایت‌های خارج از رقابت توجهی ندارد و کار خودش را انجام می‌دهد که نشان می‌داد وی قدرت بیشتری از دیگر نامزدها در انتخابات پیش رو دارد. شیخ سلمان و شامپانیه نسبت به این قدرت آگاهی دارند و می‌دانند این حمایت‌های پشت پرده می‌تواند نقش کلیدی در دور پایانی رای‌گیری برای پیروزی شاهزاده اردنی داشته باشد. چندی پیش او شیخ سلمان را به باد انتقاد گرفت و توافق مشارکتی وی به عنوان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با کنفدراسیون فوتبال آفریقا را زیرسوال برد و از آن به عنوان یک تبانی یاد کرد تا شانس خود را افزایش دهد. او خواستار تحقیق کمیته اخلاق فیفا روی این موضوع شده بود.

یک معامله مصلحتی

از همان ابتدا این فکر وجود داشت که اینفانتینو و شیخ سلمان با یکدیگر رقابت سختی داشته باشند و پیش از برگزاری انتخابات، یکی از آنها که از حمایت بیشتری برخوردار است به نفع دیگری کنار بکشد تا رای‌گیری در همان دور اول به پایان برسد و کسی که به نفع دیگری کنار کشیده است، به عنوان مرد دوم فیفا در کنار رئیس فعالیت کند. اکنون اما به نظر می‌رسد این توافق کمتر وجود داشته باشد چراکه افراد نزدیک به اینفانتینو معتقدند او توانایی برتری بر شیخ سلمان دارد. از سوی دیگر مرد بحرینی در سخنرانی‌ها به کمتر از ریاست فیفا، علاقه‌ای نشان نداده است. در حال حاضر هر دو مرد به تنهایی به لابی‌های خود ادامه می‌دهند.

منبع: نیویورک تایمز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها