دلش چون پوریا گنج جوانمردی ...

کاری که فدراسیون کشتی در جام تختی کرد و با اجرای موسیقی فرهنگ و هنر را با ورزش پیوند زد از کارهای ارزنده ای است که باید در حوزه فرهنگ و ورزش بیشتر به آن توجه کرد.
کد خبر: ۸۷۶۳۸۱
دلش چون پوریا گنج جوانمردی ...

ارکستر سمفونیک تهران با اجرای قطعه جهان پهلوان تختی در مراسم اختتامیه جام تختی تحسین حاضران را برانگیخت اما ورای این اجرا می توان به اثرات تلفیق هنر و ورزش اشاره کرد که در ورزش ایران به توجه بیشتری نیاز دارد.

ورزش به خاطر پویایی ، وضوح و حرکت ، در جامعه ارزش معنا بخشی دارد و ورزشکاران به عنوان الگوهای حرکتی در اجتماع ، پیام آوران ورزش هستند حال چنانچه این امر با فرهنگ و هنر در هم آمیزد آنگاه تاثیرات آن را می توان در اجتماع بهتر مشاهده کرد.

مناسبت هایی مانند گرامیداشت جهان پهلوان تختی با شهره و آوازه پهلوان ورزش ایران بهانه خوبی است تا از طریق نهاد ورزش بتوان وارد حوزه های دیگر از جمله فرهنگ و هنر شد و پیام ورزش را از این طریق به مردم منتقل کرد.

صدا وسیما ، سینما ، خانه موسیقی و عرصه های دیگر فرهنگی با برنامه ریزی مناسب می توانند به احساسات مردم در زمان حضور قهرمانان در میادین ورزشی پاسخ بدهند تا احساس غرور ملی و ایجاد هویت ملی از طریق ورزش تجلی پیدا کند . صدا وسیما در برنامه های ورزشی بارها با اشعار و سرودهای حماسی ورزشکاران را در میادین متعدد تهییج کرده و برای افتخار آفرینی آنها روحیه بخش بوده است. کار زیبای شهرام ناظری در مراسم تجلیل از قهرمانان و اجرای قطعات حماسی در ذهن بسیاری از دوستداران ورزش به جا مانده است.

جام تختی و زادروز جهان پهلوان تختی در این سال ها بارها بهانه حضور بزرگان موسیقی به عرصه ورزش بود زیرا چند ماه پیش در زادروز جهان پهلوان ، پسر رسول خادم همراه با شهرام ناظری آن هم در هشتاد و پنجمین سالگرد تولد جهان پهلوان تختی به اجرای برنامه پرداختند.

پسر رسول خادم بر خلاف پدر کشتی گیر نشد اما با پیانویش وظیفه اش را به کشتی ایران ادا کرد. این بار پوریا خادم پیانیست ارکستر سمفونیک تهران در اجرای قطعه جهان پهلوان تختی بود. او سابقه کار با همراهی شهرام ناظری داشت و این بار در گروه بردیا کیارس رهبر گروه ارکستر سمفونیک تهران قرار گرفت . گروهی که به افتخار جهان پهلوان تختی با شخصیت بزرگ و منش های انسانی و پهلوانی او روی صحنه رفت زیرا اعضای گروه همسو با جامعه ایران معتقدند آقا تختی متعلق به یک قشر خاص از جامعه نیست و برای آنکه منش و انسانیت در تمام جامعه حاکم باشد تا جامعه ای پویا و توانمند داشته باشیم ، باید هنر و ورزش در کنار یکدیگر نام و آوازه جهان پهلوان را زنده نگاه دارد.

شعر قطعه جهان پهلوان تختی :

خبر تلخ است...خبر سنگین تر از تلخی است....تختی رفت...تختی مرد....

نمیدانی تو فرزندم مردی بود تختی نام

او در شهر تنها بود

تنها خوب....تنها مرد...

دلش چون پوریا گنج جوانمردی و اندامش بسان رستم دستان شهنامه

نامش پهلوان تختی است...

خبر تلخ است...خبر سنگین تر از تلخیست....تختی رفت...تختی مرد...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها