روز نخست کشتی فرنگی قهرمانی آسیا

5 مدال طلا و برنز برای فرنگی کاران ایران

کشتی ایران در آسیا به دنبال چیست؟

ضربان قلب و استرس کشتی برای حضور در بازی‌های المپیک روز به روز تندتر و بیشتر می‌شود. رقابت‌های مختلف یکی پس از دیگری از راه می‌رسد و کشتی ایران که مثل همیشه قرار است در المپیک برای مجموعه ورزش آبروداری کند، حق ندارد روی هیچ بخشی از تقویم خود ولو رقابت‌های قاره‌ای چشم بپوشد؛ چرا که در چشم به هم زدن، المپیک 2020 هم از راه می‌رسد. به همین دلیل کادرفنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های قهرمانی آسیا پیش رو قرار است به کشتی‌گیرانی جوان و از نوع باتجربه آن میدان دهند تا آنها همچنان در کوران رقابت به کار خود برای المپیکی شدن چه از نوع ریو 2016 و چه از نوع توکیو 2020 ادامه دهند.
کد خبر: ۸۷۵۰۲۷
کشتی ایران در آسیا به دنبال چیست؟

به واقع کشتی ایران فراتر از آسیاست. این یکی از شعارها و تعارفات رایج در ورزش ایران نیست، بلکه به گواه آمار و ارقام و نتایج دوره‌های مختلف رقابت‌های قهرمانی آسیا کشتی ایران غیراز چند دوره عموما در رقابت‌های کشتی آزاد بر سکوی قهرمانی نشسته و در کشتی فرنگی نیز در سال‌های اخیر عموما برتری خود را به آسیایی‌ها دیکته کرده است.

در چنین شرایطی هر سال وقتی رقابت‌های قاره‌ای از راه می‌رسد همواره کادرفنی تیم‌های ملی در کانون توجه کشتی دوستان قرار می‌گیرند. در حالی که همگان بر این نکته تاکید می‌کنند نتیجه‌گیری در این رقابت‌ها ارزش چندانی ندارد و باید به فکر جوانگرایی و پشتوانه‌سازی بود‌، اما خدا آن روز را نیاورد اگر تیم‌های ایران با ترکیب جوان خود در این رقابت‌ها قهرمان نشوند.

همین دو سال پیش منتقدان محمد بنا، دلیل کناره‌گیری او از سرمربیگری تیم ملی را نتایج ضعیفش در رقابت‌های قهرمانی آسیا، قزاقستان 2014 و ترس این مربی از انتقادهای گزنده دانستند.

این در حالی بود که تیم اعزامی به رقابت‌های آسیایی دو سال پیش هم تیمی جوان بود. با این حال، چنین فضا و استرسی همواره کادرفنی را وادار کرده دست به عصا راهی رقابت‌های قاره‌ای شده و گوشه چشمی به قهرمانی داشته باشد.

بیست و نهمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا و بیست و پنجمین دوره پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در حالی اواخر بهمن به میزبانی تایلند برگزار می‌شود که کادرفنی تیم‌های ملی ایران ترکیب خود را در این دوره از رقابت‌ها با رویکردی متفاوت در بیشتر اوزان مختلف برگزیدند؛ ترکیبی متشکل از جوانانی که با تجربه هستند و حتی داعیه رسیدن به دوبنده تیم ملی در المپیک را دارند؛ یعنی هم پشتوانه‌سازی و هم جوانگرایی.

پرواز به تایلند از جام تختی

کشتی آزاد ایران در حالی خود را برای رقابت‌های المپیک آماده می‌کند که در پنج وزن المپیکی با توجه به کسب سهمیه ورودی از این نظر آرامش خاطر دارد و تنها در سنگین وزن باید در رقابت‌های گزینشی آخرین سهمیه ورودی را کسب کند. در چنین شرایطی رقابت‌های جام تختی به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی در روزهای گذشته به پایان رسید؛ رقابت‌هایی که از ابتدا قراربود ترکیب تیم اعزامی به این رقابت‌ها از دل آن انتخاب شود.

این اتفاق در کشتی آزاد افتاد و تمامی کشتی‌گیرانی که به عنوان نخست اوزان هشتگانه دست یافته بودند، مسافر تایلند شدند. با این تفاوت که احتمال دارد رضا یزدانی به خاطر ترس از آسیب دیدگی از ترکیب کنار گذاشته شود و نفر دوم وزن یعنی امیر محمدی در وزن 97 کیلو روی تشک برود. در سنگین وزن نیز در شرایطی که پرویز هادی قهرمان شده است، بعید نیست او نیز جایش را به یدالله محبی بدهد تا هادی نیز که بتازگی از مصدومیت رهایی یافته برای کسب سهمیه المپیک متمرکز شود.

در کشتی فرنگی نیز در 75 کیلو در حالی که سعید عبدولی در جام تختی قهرمان شد با توجه به این که او گزینه اصلی المپیکی شدن محسوب می‌شود، کادرفنی به نفر جوان و سوم این وزن یعنی پیام بویری میدان می‌دهد. کشتی‌گیری که در دوسال گذشته در رقابت‌های مختلف خوب و با آتیه و مدال‌آور نشان داده است. در 80 کیلو در حالی که یک ارمنستانی اول و مهدی فلاح دوم شدند، کادر فنی رامین طاهری، نفر سوم این وزن و قهرمان جوانان جهان را در آسیا روی تشک می‌فرستد و در دیگر وزن‌ها نفرات نخست جام تختی کشتی خواهند گرفت.

نگاهی به دیگر نفرات اعزامی

وزن اول: یونس سرمستی در کشتی آزاد (57 کیلو) سال گذشته کمتر از حد انتظار ظاهر شد و برنز آسیا را گرفت .او یک بار دیگر این بخت را دارد تا خودی نشان دهد. در کشتی فرنگی هم سامان عبدولی (59 کیلو) یکی از جوانانی که روی او برای جانشینی سوریان حساب می‌شود، فرصت عرض‌اندام دارد.

وزن دوم:‌ در کشتی آزاد بهنام احسان‌پور (61 کیلو) ـ که دو سال است کادرفنی روی او حساب باز کرده ـ سال گذشته در این رویداد نقره گرفت؛ اما در جهانی لاس وگاس ضعیف ظاهر شد‌. اگراو می‌خواهد خودش را در این وزن تثبیت کند در تایلند حتما باید قهرمان شود تا نظر کادرفنی از او برنگردد‌.

در وزن دوم کشتی فرنگی یعنی در 66 کیلو مهدی زیدوند بعد از‌ کشتی‌های ضعیف در جهانی، این فرصت را دارد تا در آسیایی توانایی خود را نشان دهد تا به سال‌های بعد از حضور امید نوروزی در این وزن خوشبین باشد.

وزن سوم: میثم نصیری بعد از چند وقت دوری از تیم ملی و انتقادهای تند و تیزی که متوجه فدراسیون کشتی کرد بار دیگر به دوبنده ‌وزن 65 کیلوی کشتی آزاد دست یافت. او برای المپیکی شدن رقابت سختی با احمد محمدی خواهد داشت و اگر می‌خواهد به این انتخابی برسد باید اینجا نتیجه خوبی کسب کند. در کشتی فرنگی در 71 کیلو افشین بیابانگرد با تجربه کشتی خواهد گرفت؛ کسی که به خاطر همین تجربه‌ای که دارد حق اشتباه ندارد.

وزن چهارم: محمد نادری کشتی‌گیر ساحلی کار برای اولین بار در یک تورنمنت رسمی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد (70 کیلو) درآمده است‌. نادری اگر هم نتیجه نگیرد خیلی مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد؛ اما در کشتی فرنگی پیام بویری در 75 کیلو سال گذشته برنز گرفت. او در ادامه سیر رو به رشد خود در اندیشه قهرمانی است و بعد از المپیک می‌تواند دوبنده تیم ملی را چند سالی در تصاحب خود داشته باشد.

وزن پنجم: مصطفی حسین‌خانی در کشتی آزاد(74 کیلو) بعد از ناکامی در جهانی ازبکستان و پشت سر گذاشتن آسیب دیدگی دوباره به تیم ملی برگشت‌. کشتی‌گیر با تجربه‌ای که برای المپیکی شدن سدی مستحکم به نام حسن یزدانی را در پیش دارد و اگر در آسیا قهرمان نشود شرایط سختی در پیش خواهد داشت.

وزن ششم: احسان لشگری در 86 کیلو بعد از دو سال دوری از تیم ملی برای المپیکی شدن دوباره باید در این رقابت‌ها قهرمان شود. دارنده برنز المپیک لندن برای رسیدن دوباره به المپیک سد محکمی به نام علیرضا کریمی را در پیش دارد.

در کشتی فرنگی، یوسف قادریان جوان بعد از درخشش در جهانی لاس وگاس در 80 کیلو، خودش را برای المپیکی شدن در 85 کیلو آماده می‌کند. او هم رقیب سرسخت و با‌تجربه‌ای به نام حبیب اخلاقی برای المپیکی شدن دارد و قهرمانی در آسیا می‌تواند کمی شرایط را برایش بهتر کند.

وزن هفتم: به شرایط کشتی آزاد در این وزن (97 کیلو) اشاره شد. در کشتی فرنگی مهدی علیاری که سال گذشته قهرمان شد بازهم در این رویداد به درخشش دوباره می‌اندیشد. او باید امیدوار باشد قاسم رضایی در ماه‌های باقیمانده از آمادگی دورباشد تا او شانس المپیکی شدن داشته باشد؛ چرا که کادرفنی قطعا رضایی را با تجربه داشتن طلای المپیک لندن به او ترجیح می‌دهند مگر این که اتفاق دیگری رخ دهد.

وزن هشتم: به شرایط کشتی آزاد (125 کیلو) اشاره شد؛ اما در کشتی فرنگی امیر قاسمی (در 130 کیلو) یکی از مدعیان دو سه سال اخیر این وزن شانس خود را حتی برای المپیکی شدن کم نمی‌داند. در روزهای نا‌آمادگی باباجان‌زاده و حتی مهدی‌زاده او خیلی امیدوار است به دوبنده تیم ملی در المپیک دست یابد مشروط بر این که در تایلند بدرخشد.

جوانگرایی یا نتیجه‌گرایی؟

هر سال وقتی رقابت‌های قاره‌ای از راه می‌رسد همواره کادرفنی تیم‌های ملی در کانون توجه کشتی دوستان قرار می‌گیرند، در حالی که همگان بر این نکته تاکید می‌کنند نتیجه‌گیری در این رقابت‌ها ارزش چندانی ندارد و باید به فکر جوانگرایی و پشتوانه‌سازی بود. اما خدا آن روز را نیاورد اگر تیم‌های ایران با ترکیب جوان خود در این رقابت‌ها قهرمان نشوند.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها