خط و نشان بنا برای موفقیت در المپیک

جایی برای کم‌کارها نیست

رقابت‌های جام تختی در حالی در تهران به پایان رسید که به باور رسول خادم این پیکارها ایستگاه نخست قطار المپیک بود، ایستگاهی که محمدبنا، مرد صاحب‌اختیار کشتی فرنگی یک نفر را در آن پیاده کرد زیرا به‌زعم او برخی به کم‌کاری عادت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۰۳۰
جایی برای کم‌کارها نیست

به گزارش جام جم ورزشی ، سی‌ و ‌ششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در حالی شب گذشته در سالن 12 هزار نفری آزادی به پایان رسید که مثل سال‌های گذشته این رقابت‌ها بازهم صرفا نام بین‌المللی را یدک می‌کشد و به زحمت می‌شد یکی دو کشتی‌گیر خوب خارجی را در این تورنمنت دید و حضور آنها را برای کشتی کشورمان موثر دانست. گواه این مدعا حضور فقط دو کشتی‌گیر خارجی در فینال اوزان مختلف کشتی آزاد و فرنگی و سهم ایران در بین فینالیست‌ها 30 کشتی‌گیر بود! رافیک مانوکیان از ارمنستان در وزن 80 کیلوی کشتی فرنگی و گیا چیخالادزه از اوکراین در 74 کیلوی کشتی آزاد فینالیست شدند.

اما این موضوع جدیدی در رقابت‌های امسال نبود و سال‌هاست جام تختی با چنین شرایطی مواجه است و فرسنگ‌ها با یک تورنمنت معتبر بین‌المللی در سطح کشتی دنیا فاصله دارد. به اذعان مسئولان فدراسیون کشتی مسابقات امسال حتی نسبت به سال گذشته هم از سطح فنی پایین‌تری از نظر حضور کشتی‌گیران خارجی برخوردار بود. طبیعی است در چنین شرایطی این رقابت‌ها به میدانی برای سرشاخ شدن کشتی‌گیران داخلی تبدیل شود.

شروع المپیک و تمکین مدعیان به قانون

با توجه به شرایطی که اشاره شد، رقابت‌های جام تختی امسال برای کشتی‌گیران داخلی متفاوت بود زیرا براساس فرآیند انتخابی تیم ملی، جام تختی مرحله نخست انتخابی تیم ملی محسوب می‌شد و تمامی کشتی‌گیران مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک ریو که بندهایی چون کسب سهمیه المپیک در رقابت‌های جهانی و استثناهای کادر فنی شامل حالشان نشده بود، روی تشک حاضر شدند. حتی ستاره بزرگی چون رضا یزدانی دارنده دو طلای جهان که چون در جهانی لاس‌وگاس به دلیل مصدومیت غایب بود، در جام تختی استارت المپیکی شدن را زد و این تمکین به قانون توسط کشتی‌گیران سرشناس از جمله نکات مثبت این رقابت‌ها بود.

نکته‌ای که رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی درخصوص آن در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه 17 کشور در این رقابت‌ها حضور یافتند، اما آنچه حائز اهمیت است این مسابقات مرحله اول انتخابی تیم ملی است و تعداد قابل توجهی از کشتی‌گیران مطرح کشورمان در این مسابقات حضور داشتند.

او افزود: با توجه به محدودیت‌ها و تنگناهای موجود، حضور تیم‌ها و چهره‌های مطرح خارجی رضایت‌بخش نبود، اما از نظر کیفیت و حضور چهره‌های مطرح داخلی سطح مسابقات قابل قبول بود و امیدواریم نتایج حاصل از این رقابت‌ها به قطاری که به سوی المپیک حرکت می‌کند، کمک کند زیرا نتایج این مسابقات استارت بستن تیم المپیک خواهد بود.

انتخاب مسافران آسیایی

از دل این رقابت‌ها قرار است ترکیب تیم‌های اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا مشخص شود. خادم در این خصوص گفت: از بین نفرات برتر این رقابت‌ها تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب خواهد شد، اما الزاماً نفرات اول عازم قهرمانی آسیا نخواهد شد. البته ترکیب تیم آسیایی مطمئناً از بین نفرات جام تختی خواهد بود. با توجه به این‌که رقابت‌های جام جهانی بعد از مرحله نهایی انتخابی تیم ملی است، ترکیب آن تیم بعد از مرحله نهایی انتخاب خواهد شد.

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درخصوص ترکیب فرنگی‌کاران اعزامی به قهرمانی آسیا گفت: کشتی‌گیرانی را که در رقابت‌های جام تختی به قهرمانی رسیدند، به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام می‌کنیم. این کشتی‌گیران عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشتند و ان‌شاءالله به رقابت‌های قهرمانی آسیا که بیش از یک ماه دیگر در تایلند برگزار می‌شود، اعزام ‌خواهند شد.

حاجی‌پور خط خورد

از جمله خروجی‌های جام تختی، خط خوردن حاجی‌پور ملی‌پوش سابق وزن 59 کیلوی کشتی فرنگی بود. کسی که در جهانی لاس‌وگاس هم با بازگشت دیرهنگام خود به ایران حاشیه‌ساز شده بود، در جام تختی خوب کشتی نگرفت تا محمد بنا روی نام او خط قرمز بکشد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره ارزیابی‌اش‌ از سطح کیفی و کمی جام تختی به خبرنگاران گفت: این مسابقات برای ارزیابی کادر فنی و شناخت از نفرات داخلی باارزش بود و اگر تیم‌های خارجی بیشتری در این مسابقات حضور پیدا می‌کردند، بسیار بهتر می‌شد.

بنا افزود: برخی بردها و شکست‌ها مرا خوشحال می‌کند. مثلا گرایی در جام باشگاه‌های جهان زیدوند را برد و در این مسابقات به علی ارسلان باخت. همین باخت‌ها و پیروزی‌ها خوشحال‌‌کننده است. البته گرایی وزنش زیاد شده و از این پس باید به یک وزن بالاتر بیاید.

وی درباره ضربه فنی مهدی‌زاده مقابل حریف اوکراینی گفت: مهدی‌زاده کشتی‌گیر قابلی است و این باخت چیزی از شایستگی‌های او کم نمی‌کند. کما این‌که او در تورنمنت باکو بسیار خوب کشتی گرفت. وی در کنار باباجان‌زاده و قاسمی و دو سه کشتی‌گیر دیگر سنگین وزن به تیم ملی کمک خواهد کرد.

بنا درباره عملکرد ضعیف برخی نفرات باتجربه از جمله حاجی‌پور در 59 کیلوگرم اضافه کرد: حاجی‌پور قبل از تورنمنت باکو درخواست کرده بود که خودش تمرین کند و بعد از این تورنمنت هم درخواست کرد خودش تمریناتش را در مازندران دنبال کند که من هم موافقت کردم، اما با عملکردش در جام تختی نشان داد که دیگر جایگاهی در تیم ملی ندارد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی خاطرنشان کرد: برخی کشتی‌گیران به ارائه نمایش ضعیف عادت کرده‌اند و نوسان زیادی دارند مانند حاجی‌پور که با عملکرد ضعیف خود اعتماد کادر فنی را از دست داد.

یزدانی: عمدی نبود

از جمله اتفاقات این رقابت‌ها در جریان دیدار فینال وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد رخ داد. جایی که رضا یزدانی مقابل امیر محمدی با نتیجه 7 بر 4 به برتری دست یافت و در جریان این مبارزه و در همان دقیقه نخست رضا یزدانی در حالی که یک پای حریف را در اختیار داشت با فشار بر حریف باعث شد پای دیگر محمدی به بیرون از تشک برود و داوران به او امتیاز بدهند، اما در این هنگام یزدانی با هل دادن حریف باعث شد او بشدت با میز داوران برخورد کند و همراه رئیس تشک به پایین پرتاب شود.

یزدانی در این خصوص گفت: متاسفانه در فینال خوب کشتی نگرفتم چون تمرکز کافی نداشتم. حادثه‌ای که در ابتدای کشتی به‌وجود آمد که حریفم با میز داوران برخورد شدید داشت، موجب شد نتوانم کشتی خوبی بگیرم و در ادامه تمرکز کافی نداشتم، اما با وجود این توانستم پیروز از تشک خارج شوم اما در کل از نحوه کشتی گرفتنم راضی نیستم.

او ادامه داد: بعد از این همه سال کشتی گرفتن در میادین داخلی و بین‌المللی تاکنون دنبال چنین حرکاتی نبوده‌ام که بخواهم به عمد به حریفم آسیب برسانم. این اتفاق در جریان کشتی بود و لحظه‌ای که او را هل دادم، تشک کشتی را ندیدم و تصور ‌کردم او در وسط تشک است. من حداقل می‌توانستم با خاک کردن او و سپس اجرای فن دو و حتی چهار امتیاز بگیرم، اما با این‌کار حداقل امتیاز را گرفتم.

برترین‌های جام تختی

در پایان رقابت‌های جام تختی در کشتی آزاد میثم نصیری در 65 کیلو، محمد نادری در 70، رضا یزدانی در 97 و پرویز هادی در 125 کیلو قهرمان شدند. در کشتی فرنگی هم در 59 کیلو سامان عبدولی، در 66 کیلو مهدی زیدوند، در 98 کیلو مهدی علیاری و در 130 کیلو امیر قاسمی منجزی قهرمان شدند.

امید توفیقی / ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها