برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی حرکتی استراتژیک با محوریت فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی با ارجگذاری به سید شهیدان اهل قلم، شهید مرتضی آوینی و شهدای هنرمند نیازی است که در کنگره ملی 2000 شهید هنرمند پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۵
کنگره شهدای هنرمند و نیازهای امروز ما
نهادینه‌سازی اهداف راهبردی در این عرصه هم به افزایش و گسترش فضای پرنشاط فرهنگی و هنری جامعه کمک می‌کند و هم سلایق و احساسات را منطبق با دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری و استراتژی کلان فرهنگی نظام اسلامی جهت‌دهی می‌کند و زمینه‌ای فراهم می‌شود برای شناسایی خلأ‌ها و چالش‌های این عرصه و وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی آن.

مهم‌تر این‌که ادبیات و هنر انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اکنون به ضرورتی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و توده‌های انقلابی در قلب اروپا و آمریکا تا جنبش‌های بیداری اسلامی و مقاومت در جهان اسلام چشم به این‌گونه گفتمان دارند که ایران اسلامی به عنوان قطب جدید قدرت در عرصه بین‌المللی آن را رهبری می‌کند. بدون تردید، بنا به رهنمود مقام عظمای ولایت، فیلم و سریال و رشته‌های مختلف هنری وسیله‌ای بلیغ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم، یعنی حقیقت دین به شمار می‌رود.

متأسفانه با وجود گذشت بیش از سه دهه از گفتمان انقلاب اسلامی و رشد هنرهای مختلف، همچنان احساس می‌شود در تبیین و تعریف هنر اسلامی با ابهامات و تشکیک روبه‌روییم و هنوز فاقد آثاری ماندگار، جریان‌ساز، تاثیرگذار و تاریخی در عرصه‌های گوناگون هستیم.

گرچه بخش عظیمی از این ناکامیابی‌ها و چالش‌ها به الگوهای سلیقه‌ای و گذرای مدیریت و نگاه‌های مبتلا به روزمرگی مربوط می‌شود، اما بخش بزرگی از آن از نبود تعریف هنر اسلامی و مختصات هنر مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی است که قطعاً برگزاری کنگره‌های تخصصی با رویکرد آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهیدان با هدف‌گذاری‌های طراحی شده، می‌تواند در ترسیم افق نگاه و مرزهای هنر واقعی انقلاب اسلامی کمک کند.

نکته قابل تحسین، همراهی و مشارکت فعال و پویای صداوسیما با این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری کشور است که قطعا در آستانه جشنواره‌های هنری و سینمایی فجر می‌تواند کمک کند تا ضمن تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، الگوهای کارآمد و درخور شأنی ارائه شود.

یزدان عشیری

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها