کنگره ملی 2000 شهید هنرمند با همراهی و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری کشور در نقاط مختلف شهر تهران از روز چهارشنبه آغاز به کار می‌کند. این کنگره که بعد از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس برای نخستین بار در کشور به همت سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج هنرمندان طراحی و برنامه‌ریزی شده است با استقبال گسترده جامعه‌های تخصصی هنر اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و عکس روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۸۷۵۵۷۱
قدم زدن در متن حادثه

کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند به منظور تجدید میثاق و بیعت با آرمان شهدا، در فضایی معطر به رایحه یاد شهیدان بویژه شهیدانی که در حوزه‌های مختلف هنر نقش‌آفرینی داشته‌اند، با مشارکت خانواده هنرمندان شهید و گروه‌های تخصصی با رویکردی عاطفی در ارائه الگوهای آیده‌آل و کارآمد برای جامعه امروز و نسل‌های نوجوان و جوان با رهیافت‌ها و دستاوردهای بی‌شمار به اجرا در‌می‌آید.

یاد و خاطره شهدای هنرمند از لسان هنر و لمس لحظات ملکوتی و معنوی این والامقامان در منظر یادکاوی مادران و پدران شهید موجب تعالی هنر انقلاب اسلامی و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی هنر راستین و متعهد در کشور می‌گردد.

فضای فرهنگی و شرایط امروز محافل هنری به اعتقاد بسیاری بیش از هر زمان دیگری نیازمند یادمان شهدا و آرمان‌های هنرمندان شهید است. دغدغه حوزه فرهنگ و چالش‌های مبتلابه این حوزه در تمامی سال‌های اخیر همواره دغدغه مشترک همه دلسوزان نظام و مسئولان بصیر نهادهای ارزشی و فرهنگی بوده است، بویژه این‌که همواره هجمه‌های فرهنگی و اخلاقی دشمنان انقلاب اسلامی به شیوه‌های گوناگون هستیم.

واقعیت‌های نسل امروز

نسل امروز هنرمندان از طریق این‌گونه حرکت‌ها درخواهند یافت که هنرمندان نسل اول انقلاب اسلامی که پیام و روح انقلاب و ولایت را درک کرده‌اند طیفی برج عاج‌نشین نبوده‌اند و تا متن حادثه و تا عمق خطر حضور پیدا کرده‌اند.

به همین دلیل، معرفی و شناسایی شهیدان هنرمند می‌تواند الگوهای کارآمد و موثری برای هدایت و بصیرت‌افزایی هنرمندان امروز جامعه باشد تا از رسالت و مسئولیت اصلی و اساسی‌شان غفلت نکنند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جایی فرمودند: «یک مسأله هم مسأله‌ فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسأله فرهنگ، مسأله مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال هایی که روییده است در عرصه فرهنگ... اگر رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد شود مثل مشکلات اقتصادی نیست که بتوان با سبد کالا و یارانه نقدی آن را رفع کرد!» یا در جایی می‌فرمایند: «بعضی شب‌ها خوابم نمی‌بَرَد»

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی حرکتی استراتژیک با محوریت فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی با ارجگذاری به سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی و شهدای هنرمند نیازی است که در کنگره ملی 2000 شهید هنرمند پیگیری می‌شود.

نهادینه‌سازی اهداف راهبردی در این عرصه هم به افزایش و گسترش فضای پرنشاط و باانگیزه فرهنگی و هنری جامعه کمک می‌کند و هم سلایق و احساسات را منطبق با دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری و استراتژی کلان فرهنگی نظام اسلامی جهت دهی می‌نماید و بستری فراهم می‌شود برای شناسایی خلأ‌ها و چالش‌های این عرصه و وضعیت شناسی و آسیب‌شناسی آن.

و مهم‌تر این‌که ادبیات و هنر انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اکنون به ضرورتی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و توده‌های انقلابی در قلب اروپا و آمریکا تا جنبش‌های بیداری اسلامی و مقاومت در جهان اسلام چشم به این‌گونه گفتمان دارند که ایران اسلامی به عنوان قطب جدید قدرت در عرصه بین‌المللی آن را رهبری می‌کند.

بدون تردید، بنا به رهنمود مقام عظمای ولایت فیلم و سینما و رشته‌های مختلف هنری وسیله‌ای بلیغ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم، یعنی حقیقت دین به شمار می‌روند.

تاکیدات حضرت امام(ره)‌ در همان روز ورودشان به ایران اسلامی و در سخنرانی بهشت‌زهرا(س) و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص سینمای مطهر و هنر انسان‌ساز، چراغ راهی است برای نیل به سوی هنر اسلامی و در این مسیر شهدای هنرمند انقلاب و دفاع مقدس بهترین و مجسم‌ترین الگوها و حقیقت مبرهن و روشن هستند.

شاخص‌های هنر اسلامی

امید است کنگره ملی 2000 شهید هنرمند بتواند با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و اهالی حوزه، فرهنگ و هنر در تبیین ماهیت و شاخص‌های هنر اسلامی گام‌بردارد و به دستاوردها و رهیافت‌های مهمی همچون: ایجاد زمینه مساعد برای تعریف دقیق و جامع از هنر اسلامی/ هم‌افزایی اندیشمندان مسلمان در نقد هنر غربی و دستیابی به تئوری‌های هنر اسلامی و هنر برآمده از تعالیم قرآن و عترت/ تبیین شاخصه‌ها و بررسی موانع و راهکارهای توسعه و تقویت هنر اسلامی در کنار برنامه‌های بزرگداشت و تجلیل و تکریم از جمله دستاوردهای این حرکت ارزشمند و غنی است./ ایجاد بسترهای مناسب و مؤثر برای اطلاع‌رسانی و ترویج هنر شهیدان و دغدغه‌ها و منویات هنرمندان شهید و تشریح راه و رسالت آن عزیزان در پاسداشت مرزهای ولایت، شرافت و غیرت/ فضاسازی اجتماعی از طریق موج خبری و تحلیلی و کنفرانس‌های خبری گفتمان‌سازی پیرامون هنر انقلاب اسلامی در قالب نظرسنجی‌ها و گفت‌وگوهای تفصیلی با مدیران و نخبگان حوزه‌های فرهنگ و هنر، مدیریت و اصحاب نقد و نویسندگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین، گشایش صفحات و فرصت‌های هدفمند در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست یابد و قطعا می‌تواند فرصت‌های پویا و مغتنمی برای انتقال پیام شهدا و امام شهدا و لبیک‌گویی به دغدغه‌های فرهنگی رهبری انقلاب ایجاد کند. ضرورتی که مورد نیاز امروز جامعه ماست.

حسین هادیانفر

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها