با اجرایی‌شدن برجام صنعت نفت آماده جذب فناوری‌های‌پیشرفته و سرمایه ‌گذاری‌های جدید می‌شود

آماده سازی برای جهش جدید

در یکی دو ماه اخیر شاید بیراه نگفته باشیم اگر ادعا کنیم صنعت نفت کشور، پررویدادترین و پربحث‌ترین بخش از صنعت در کشور به شمار می‌رفت؛ چراکه علاوه بر سفر هیات‌های بزرگ و کوچک خارجی به ایران و انجام مذاکرات با مسئولان دولتی و حتی بخش خصوصی، سه همایش و رویداد بین‏المللی بزرگ نیز با محوریت صنعت نفت در ایران برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۲۱۶۶
آلوده‌کنندگی خودروهای اروپایی یک‌سوم خودروهای ایرانی

اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، همایش IPC که مربوط به رونمایی از قراردادهای جدید نفتی بود و همچنین کنفرانس بین‌المللی پتروشیمی تهران موسوم به IPF سه رویداد بزرگ بین‌المللی با محوریت صنعت گاز، نفت و پتروشیمی در کشورمان محسوب می‌شدند. در ضمن علاوه بر این وقایع و رویدادهای نفتی، نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش نیز با حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و داخلی صنعت انرژی در طول این هفته در حال برگزاری است.

مصرف سوخت خودروهای داخلی

اما در حالی که مباحث داغی پیرامون علل اصلی ایجاد آلودگی هوای روزهای اخیر کلانشهرها میان موافقان و مخالفان در جریان بود، گزارشی از وضعیت خودروهای داخلی منتشر شد که توجه‌ها را به خود جلب کرد.

براساس گزارش و آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی آمریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین در سال ٢٠١٠ در ایران با جمعیتی کمتر از ٧۵ میلیون نفر، حدود ٣٠٨ لیتر بود؛ این درحالی است که متوسط سرانه مصرف بنزین در مجموع ٢٨ کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حول و حوش ۵٠٧ میلیون نفر، حدود ٢۴٧ لیتر است که این یعنی سرانه مصرف بنزین هر ایرانی، ۶١ لیتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد عضو اتحادیه اروپا بیشتر است.

در واقع مصرف سوخت در ایران 5 لیتر در روز به‌ ازای هر خودروست که در مقایسه با فرانسه با 9/1 لیتر بسیار بالاست.

اما با کنکاش بیشتر میان آمار و ارقام منتشر شده واقعیتی جدید را متوجه می‌شویم؛ با این که اروپاییان چهار برابر ایرانی‌ها از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کنند، اما خودروهای‏شان یک سوم خودروی ایرانیان، محیط زیست را آلوده می‌کند.

درک این واقعیت وقتی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم براساس آخرین آمار نزدیک به 90 درصد بازار خودروی کشور در دست خودروسازان داخلی است.

در همین زمینه شهاب‌الدین متاجی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از عوامل تاثیرگذار در فرآیند آلودگی هوا در کلانشهرها، بازده پایین و مصرف متوسط و رو به بالای خودروهای سبک و سنگین در کشور را نام برد و گفت: عوامل متعددی بر مصرف سوخت تاثیر دارند که ازجمله می‌توان به طراحی موتور، وزن، طراحی بدنه، نحوه رانندگی و کیفیت نگهداری و تعمیرات اشاره کرد که همه این موارد باید در طرح جامع مد نظر قرارگیرد.

عقب‌ماندگی 9 ساله از استانداردهای دنیا

مریم مهدی‌نژاد، رئیس امور استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت بخش حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جام‌جم درباره فاصله سطح استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی با سطح جهانی گفت: واقعیت تلخ این است که فاصله ما با سطح استانداردهای جهانی بسیار زیاد است. کشور ما در زمینه استانداردهای مربوط به آلایندگی ، نزدیک به 9 سال از دنیا عقب‌تر است.

وی افزود: آن عزم ملی که باید در صنعت خودروسازی کشور برای رفتن به سمت کاهش مصرف انرژی وجود داشته باشد، وجود ندارد و متاسفانه بحث‌هایی مانند تحریم، ابزاری در دست خودروسازان شده تا هر کاستی مربوط به خودشان را به آن ربط دهند.

مهدی‌نژاد ادامه داد: بحث تدوین استانداردهای سوخت از سال 82 در کشور مطرح شد، اما متاسفانه بسیاری از خودروهای تولید داخل از سال 82 تا به حال نه‌تنها بهبود نیافته‌اند، بلکه کیفیت آنها از سطح استاندارد پایین‌تر هم آمده است.

رئیس امور استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت بخش حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که در حال حاضر چیزی حدود 15 میلیون خودرو در کشور پیمایش می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر خودروهای داخل دو لیتر در مصرف سوخت در هر صد کیلومتر با سطح استاندارد جهانی فاصله دارند که این فاصله نسبتا زیادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها