مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد تاکید کرد

توجه به ظرفیت‌های بومی و سواد رسانه‌ای هنرمندان

نقل‌قول‌هایی مبنی بر وجود رادیویی در مهاباد در سال‌های میانی دهه 40 شنیده شده، اما رادیو مهاباد به‌طور رسمی در 15 تیر 1351 افتتاح شده و با تولید روزانه حدود سه ساعت برنامه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فرستنده تلویزیونی مهاباد نیز 18 مهرماه 1350 دایر و افتتاح شده است که ابتدا بیشتر برنامه‌های شبکه سراسری را تقویت و پخش می‌کرد و به ندرت ‌به برنامه‌سازی و تهیه و تولید برنامه محلی می‌پرداخت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ساماندهی صدا و سیما، به یکی از مراکز مورد توجه مبدل شد و برنامه‌سازی در آن رونق گرفت. ‌
کد خبر: ۸۶۹۰۹۳
توجه به ظرفیت‌های بومی و سواد رسانه‌ای هنرمندان

در حال حاضر سیمای مرکز مهاباد، یکی از مراکز فعال و پرتلاش کشور است. بهرام قوی‌بنیه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه هنر تهران است که سابقه مدیریت سیمای مهاباد، کیش، گیلان و قائم‌مقامی مرکز مهاباد را دارد. در گفت‌وگو با او ضرورت ایجاد صدا و سیما در شهرستان مهاباد و فعالیت‌های آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی شهرستان مهاباد، فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های بیگانه زیاد است. با این شرایط وضعیت استقبال مردم از برنامه‌های صدا و سیمای محلی چگونه است؟

صدا و سیمای مرکز مهاباد به موضوعات دینی منطبق با شرایط منطقه و موضوعات فرهنگی و اجتماعی که مورد توجه فرهنگ‌دوستان کرد زبان است، توجه ویژه دارد و البته موسیقی را به‌واسطه اهمیت و جایگاهی که در میان مردم منطقه و کرد زبان دارد، در اولویت قرار داده است. همچنین طرح مسائل و مشکلات، آسیب‌شناسی مشکلات و موضوعات مختلف منطقه و پاسخ‌خواهی از مسئولان جزو اهم برنامه‌سازی‌های مرکز است که به توفیق آن منجر شده است. شبکه مهاباد با درک نیاز و مصالح مخاطبان منطقه و برون‌مرزی به کمک سیگنال‌رسانی ماهواره‌ای، مخاطبان زیادی را در اقصی نقاط جهان جذب کرده است.

آیا مرکز مهاباد در زمینه تولید تله فیلم و سریال، فعالیتی داشته است؟

سیمای مرکز مهاباد به منظور تعمیق و تبیین ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی با نماد بومی و نیاز مخاطبان برنامه‌سازی می‌کند که با توجه به توانایی و تعهد کارکنان و ظرفیت‌های منطقه تا‌کنون بیش از 200 اثر فاخر و ماندگار در بخش‌های سریال، تله‌فیلم، مستند، نماهنگ و مجموعه انیمیشن تولید کرده و اکثر این آثار از شبکه‌های سراسری پخش و در جشنواره‌های مختلف موفق به دریافت جایزه شده است.

چه برنامه‌ای برای ارتقای کمی و کیفی تولیداتتان در مرکز مهاباد داشته‌اید؟

برای رقابت با دیگر رسانه‌ها که هر روز در حال افزایش هستند، مرکز مهاباد با آگاهی از نیاز مخاطبان، ضریب نفوذ رضایتمندی را افزایش داده و تلاش می‌کند، برنامه‌هایی براساس خواست مخاطبان تولید کند. برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای آگاهی و به روز بودن عوامل، تشکیل جلسات اتاق فکر، سوژه‌یابی، نظر و نیازسنجی مخاطبان، جلسات طرح و برنامه، دعوت از نخبگان، تحلیل و بررسی برنامه‌ها از لحاظ ساختاری و محتوایی و نقاط ضعف و قوت، رصد شبکه‌های رقیب و ایجاد تغییر در دکور و گرافیک برنامه‌ها فعالیت‌هایی است که در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات مرکز صورت می‌گیرد.

واحد دوبلاژ مهاباد چه آثاری را دوبله کرده است؟

واحد دوبلاژ مرکز، سال 1375 راه‌اندازی و کار خود را با دوبله سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به سفارش شبکه سحر سیمای کردی آغاز کرد. اولین سریال دوبله شده به زبان کردی، سریال میعاد در سپیده دم است و سریال‌های دوبله شده وزیر مختار، سرنخ، آیینه، امیرکبیر، خبرنگار خارجی، فرستاده، همه فرزندان من، روزهای انتظار، مدرسه مادر‌بزرگ‌ها، پدر‌سالار، تنهاترین سردار، سوار بی‌اسب، جابر‌بن حیان، رستگاران، یوسف پیامبر، دلنوازان، مدار صفردرجه، ارمغان تاریکی، دست بالای دست و فیلم‌های سینمایی قانون، در مسیر تندباد، حکایت آن مرد خوشبخت، پدر‌بزرگ و تله‌تئاتر حصار در حصار از کارهای دیگر این مرکز بوده است. هم‌اکنون بیش از 70 نفر از دوبلورهای خبره در واحد دوبلاژ مرکز مشغول فعالیت هستند و بسیاری از ترجمه‌ها نیز توسط مترجم‌های این مرکز انجام می‌شود.

با توجه به غنای موسیقی کردی، نماهنگ هم تولید کرده‌‌اید؟

واحد موسیقی مرکز مهاباد کوشیده است با استفاده از هنرمندان توانای منطقه آهنگ‌هایی با نغمه‌های اصیل محلی و با محتوای ارزشمند تولید کند که خوشبختانه این واحد بسیار موفق عمل کرده و یکی از فعال‌ترین واحدها در میان مراکز استان‌هاست و هنرمندان این بخش نیز در جشنواره‌های مختلف، جوایز متعددی کسب کرده‌اند.

موسیقی مرکز مهاباد، قطعه‌های زیادی را در قالب تلفیقی، ارکسترال، پاپ و کودک تولید و نه تنها به تعهد سالانه خود عمل کرده بلکه قطعه‌های بیشتری تولید و موسیقی مورد نیاز واحدهای سیما، صدا، انیمیشن و خبر را نیز تامین کرده است. میزان تعهد واحد موسیقی مرکز مهاباد در سال‌های‌گذشته 9 قطعه بوده که به علت بالا رفتن توانایی این واحد از لحاظ کمی و کیفی از طرف مرکز موسیقی سازمان به 18 قطعه ارتقا یافت.

جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبکه مهاباد چیست؟

براساس نظرسنجی و ارزیابی برنامه‌ها، برنامه زنده مانگه شه‌و به تهیه‌کنندگی امیر ملاپور و کارگردانی محسن ضیایی با رویکرد اجتماعی، برنامه زنده خانواده (خاووخیزان) به تهیه‌کنندگی اسماعیل خضری و کارگردانی حسن مخودی با محوریت مسائل خانواده و معرفی آداب و رسوم محلی و برنامه اجتماعی خانوادگی ساباتی سوز به تهیه‌کنندگی کامران یوسفی از برنامه‌های پرمخاطب سیمای مرکز مهاباد است. پخش رادیو مهاباد نیز از ساعت 7 و 10 دقیقه صبح شروع می شود و تا ساعت 24 ادامه پیدا می‌کند. رادیو مهاباد 29 درصد مخاطب دارد که از میانگین کشوری با 25 درصد مخاطب 4درصد بالاتر است. به لحاظ رضایتمندی رادیو مهاباد با 1/93 درصد رضایتمندی در رتبه دوم کشوری جای دارد. چند سال متوالی است که برنامه خاووخیزان (خانواده) رادیو مهاباد به تهیه‌کنندگی خانم شایسته امیری، پرشنونده‌ترین برنامه رادیویی در سطح مراکز است. همچنین برنامه صبحگاهی سلاو روژباش به تهیه‌کنندکی آقای کمال قادرپور‌، جزو پرشنونده‌‌ترین برنامه‌های کشوری است. در سه ماهه تابستان سال 1394،‌ برنامه‌ هه‌واری ژین که یک برنامه طنز اجتماعی است، به تهیه‌کنندگی طاهر مام عزیزی باعث جذب مخاطب بسیار زیاد شده است.

تا چه اندازه از ظرفیت‌های مهاباد برای معرفی بیشتر این منطقه استفاده کرده‌اید؟

مرکز مهاباد با استفاده از توانمندی و سواد رسانه‌ای بالای هنرمندان مرکز متناسب با فرصت‌ها و پتانسیل‌های بومی ـ محلی و طراحی و تولید برنامه‌های با کیفیت در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) و سیاست‌های افق رسانه ملی برای هویت بخشی به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تلاش می‌کند. شهرستان مهاباد به لحاظ تاریخی و جغرافیایی دارای توانمندی‌ و جذابیت طبیعی و فرهنگی غنی است و این مهم یکی از عوامل اصلی تحکیم بخشی هویت و رسوم بومی ـ اسلامی منطقه به شمار می‌رود. صدا و سیمای مرکز مهاباد نیز با تمام امکانات و تجهیزات و بهره‌گیری از ایده و نظر کارشناسان و عوامل برنامه‌ساز از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در منطقه استفاده کرده و بر همین اساس برنامه‌های زیادی از‌جمله تله‌فیلم، سریال و مستندهای جذاب و ماندگار در این مرکز تهیه شده است.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها