محمد منتظر‌حجت، مدیرکل صداوسیمای مرکز سمنان گفت

تولید برنامه‌های فاخر با همت هنرمندان بومی

به دنبال سیاست‌های سازمان صداوسیما برای گسترش شبکه‌های استانی صداوسیما در مراکز، شبکه استانی صدا در 7 شهریور 81 و شبکه استانی سیما در 30 بهمن 81 افتتاح و راه‌اندازی شد. در حال حاضر محمد منتظرحجت، مدیرکلی صداوسیمای مرکز سمنان را به‌عهده دارد. وی در رشته‌های تهیه‌کنندگی تلویزیون و مدیریت تحصیل کرده است. قائم‌مقامی صداوسیمای مرکز کرمانشاه و معاونت سیمای مرکز یزد از دیگر سوابق او به شمار می‌رود. با منتظر حجت درخصوص فعالیت‌های این شبکه استانی گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۸۶۵۵۱۵
تولید برنامه‌های فاخر با همت هنرمندان بومی

چگونه تعادل را در انعکاس تمامی لهجه‌ها در برنامه‌های صداوسیمای مرکز برقرار می‌کنید؟

استان سمنان را باید جزیره گویش‌ها و لهجه‌ها نامید. این تنوع به حدی است که گاه ساکنان دو شهر مجاور با فاصله‌ای کمتر از 15 کیلومتر گویش‌هایی منحصر به فرد دارند. جذابیتی که در این تنوع وجود دارد از یک‌سو می‌تواند فرصتی مغتنم برای برنامه‌سازان شبکه‌های استانی باشد، اما از سوی دیگر تولید برنامه با گویش و لهجه‌ای واحد را که تمامی مخاطبان استان با آن ارتباط برقرار کنند، مشکل می‌سازد. بر این اساس مرکز سمنان مجموعه برنامه‌هایی فرهنگی را با رویکرد توجه به گویش‌های بومی مناطق مختلف استان تدارک دیده است. در هر قسمت از این مجموعه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با بهره‌گیری یکی از گویش‌ها و لهجه‌های استان، فرهنگ عامه، مفاخر، هنرمندان و ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک منطقه یا شهرستان به مخاطبان کل استان معرفی می‌شود. در این ویژه برنامه هرچند مجریان، مهمانان و کارشناسان از گویشوران همان منطقه‌ای هستند که در برنامه معرفی می‌شود، اما برای مخاطبانی که با گویش خاص آن منطقه آشنایی ندارند مضامین کلی گفت‌وگوها به زبان فارسی معیار باز تعریف می‌شود.

با توجه به این‌که استان سمنان سهم عمده‌ای از کویر را در خود جای داده چه برنامه‌های رسانه‌ای را درخصوص معرفی کویر ایران و مواهب، مزایا و مزیت‌های آن انجام داده است؟

کویر، این جلوه رمزآلود و باشکوه آفرینش، در برنامه‌های صداوسیمای مرکز سمنان چه به عنوان موضوع اصلی چه به عنوان پس‌زمینه و بستر روایت برنامه‌های مستند، داستانی، انیمیشن و ترکیبی، نمودی ویژه یافته است. مستند‌های «نجوای کویر»، «برج‌های کهن»، «از چشمه تا کویر»، «تالم»، «کوچندگان خوار»، «برکت»، «فیخار»، «طعم کویر»، «منزل سوم» و «زلزله خاموش»، انیمیشن‌های «تعطیلات نوروزی»،«سفر به توران» و «شهر قالی» و تله‌فیلم «سفر» بخشی از آثار فاخر تولید مرکز سمنان است که در آنها کویر زیبای استان جلوه‌گری می‌کند. هر چند استان سمنان را نباید اقلیمی کاملا کویری دانست. در این سرزمین می‌توان جنگل، کوهستان و سبزه زار را در فاصله اندکی از کویر و در کنار یکدیگر دید.

با استفاده از اقلیم‌های متنوع و بکر و وجود مناطق حفاظت‌شده در استان سمنان تا چه اندازه مستندهای جذاب و دیدنی تولید کرده‌اید؟

یکی از اولویت‌های صداوسیمای مرکز سمنان، معرفی دیدنی‌های طبیعی استان و برنامه‌سازی در حوزه حفاظت محیط‌زیست است. چهار منطقه حفاظت‌شده 22 درصد از جغرافیای پهناور استان سمنان را پوشش می‌دهد. گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری این استان را مأمن خود قرار داده‌اند و از این بابت استان سمنان جایگاهی کم نظیر را در کل کشور دارد . تولید مستند‌های «جنگل ابر»، «اشک سیاه»، «پرور»، انیمیشن‌های «قصه‌های جنگل ابر» و «سفر به توران»‌ تله‌فیلم «جاده بی‌انتها» از آثار فاخری است که در آن به معرفی مناطق حفاظت شده و گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری استان پرداخته‌ شده است و هر کدام جوایز و افتخارات ملی و بین‌المللی فراوانی را برای این مرکز کسب کرده‌اند.

دو مجموعه برنامه ترکیبی «شب‌های اطلسی» و «طبیعت‌ ما» با موضوع محیط‌زیست و منابع طبیعی استان نیز در سال‌های اخیر جایگاهی ویژه بین مخاطبان یافته‌اند.

مهم‌ترین ویژگی و مزیت صداوسیمای استان سمنان را چه می‌دانید؟

ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات تلویزیونی در سال‌های اخیر، تولید آثار فاخر نمایشی، مستند، انیمیشن و ترکیبی، درخشش مکرر در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و ارتقای امتیازات کسب شده از ارزیابی‌های ستادی باعث شده سیمای مرکز سمنان سرآمد سیمای مراکز باشد، طوری که براساس شاخص‌های متنوع ارزیابی شده سیمای این مرکز در هشت ماه اول سال 94 جایگاه سوم را میان مراکز کسب کرده است و می‌توان گفت یقینا مزیت اصلی مرکز سمنان تولید آثار نمایشی و مستند است.

کدام‌یک از برنامه‌های رادیو و تلویزیون شبکه استانی سمنان توانسته مخاطبان خوبی را جذب کنند؟

برنامه‌های «شب چراغ»، «زیر یک سقف» و «یکی بود یکی نبود» در شبکه استانی سیما و برنامه‌های «کوچه دلگشا»، «زندگی سلام»، «صبح بخیر قومس» و «شب‌های نقره‌ای» در شبکه استانی صدا از جمله برنامه‌های پر مخاطب صداوسیمای مرکز سمنان هستند.

تا چه اندازه شبکه استانی سمنان توانسته در معرفی هنرمندان جوان و کشف استعدادهای بومی موفق باشد؟

سیاست کلی صداوسیمای مرکز سمنان تولید برنامه‌های فاخر با بهره‌گیری از توان هنرمندان بومی استان بوده و اغلب آثار تولیدی این مرکز با همکاری تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران و دیگر هنرمندان جوان استان تهیه می‌شود، طوری که اینک با ارتقای سطح دانش و توانمندی‌های جوانان هنرمند استان، این مرکز نیاز کمتری به یاری گرفتن از هنرمندان ملی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها