مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد تاکید کرد

توجه به ظرفیت‌های بومی و سواد رسانه‌ای هنرمندان

گفت‌وگو با رضا رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه

شبکه زاگرس رنگین‌کمان اقوام ایرانی

صدای مرکز کرمانشاه ازجمله قدیمی‌ترین مراکز رادیویی کشور است که فعالیت آن سال 1336 آغاز شد. با راه‌اندازی شبکه استانی صدای مرکز کرمانشاه در سال 1375 برنامه رادیوی استان از هنگام اذان صبح شروع و تا ساعت 24 ادامه دارد. تلویزیون کرمانشاه نیز در شهر کرمانشاه در سال 1349 با نصب یک دستگاه فرستنده 50 واتی که فقط شهر کرمانشاه را تحت پوشش قرار می‌داد، آغاز به کار کرد. ساعات پخش در دو نوبت و جمعا 9 ساعت در روز بود. نوبت اول از ساعت 12 تا 15 و 30و نوبت دوم از ساعت17 تا 24. سیمای مرکز کرمانشاه با عنوان شبکه زاگرس از سال 1380 با پخش روزانه 10 ساعت افتتاح شد. این شبکه در سال‌های اخیر با 20 ساعت پخش فعالیت خود را افزایش داد. در گفت‌وگو با رضا رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای کرمانشاه آخرین وضعیت تولیدات و امکانات این مرکز را مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر: ۸۳۰۷۷۷

در حال حاضر مرکز کرمانشاه از چه امکاناتی برای تولید برنامه‌ها بهره می‌برد و آیا زیر ساخت‌های لازم برای تولید برنامه‌های کیفی در مرکز فراهم است؟

مرکز کرمانشاه مانند بسیاری از مراکز در زمینه امکانات و تجهیزات و حتی نیروی انسانی متخصص دارای محدودیت‌هایی است به عنوان مثال تعداد دو استودیوی تلویزیونی و سه استودیوی فعال رادیویی برای انجام تعهدات تولید در این دو بخش (حدود 5600 ساعت) کافی نیست ولی آنچه قابل توجه است این‌که محدودیت‌ها مانع تولید آثار کیفی دراین مرکز نبوده و نیست و موید این نکته نیز تولیدات جذاب و کیفی است که در حوزه‌های صدا و سیما از سالیان گذشته تاکنون تهیه و پخش شده است. این تولیدات علاوه بر داشتن استانداردهای لازم پخش از شبکه‌های استانی در شبکه‌های سراسری و شبکه شما نیز بارها مورد استفاده قرار گرفته است.

به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی کرمانشاه، فعالیت رسانه‌ای شبکه‌های بیگانه زیاد است. با این شرایط وضعیت استقبال مردم از برنامه‌های صداوسیمای استانی چگونه است؟

همواره مردم این استان به عنوان مخاطبان اصلی رسانه استانی از تولیدات این شبکه استقبال خوبی داشته‌اند بخصوص در مواقعی که این تولیدات رنگ و بوی محلی داشته و نمایشگر زندگی و فعالیت‌هایشان در قاب تصویر بوده است. در نظرسنجی‌های به عمل آمده، میزان استقبال مخاطبان از برنامه‌های استانی رضایت‌بخش است.

شبکه استانی زاگرس سال 1389 پربیننده‌ترین شبکه استانی کشور بود، چه برنامه‌هایی برای حفظ این جایگاه و تداوم این موفقیت‌ها دارید؟

تولید برنامه با محوریت اقوام (با توجه به تنوع آن در استان و وجود خرده‌فرهنگ‌ها)، معرفی و بزرگداشت چهره‌های شاخص (علمی، مذهبی، هنری و...)، بررسی و واکاوی مشکلات استان (طلاق، بیکاری، مواد مخدر و...) و بالاخره معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان با استفاده از ساختارهای بدیع، جذاب از مهم‌ترین برنامه‌های این شبکه است.

مهم‌ترین اولویت‌هایی که در حال حاضر در برنامه‌سازی استان باید مورد توجه قرار گیرد چیست؟

توجه به مزیت‌های نسبی و پتانسیل‌های استان (مرز مشترک با عراق، کشاورزی، در مسیر راه کربلا بودن، تنوع قومی و جمعیتی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و...) یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این رسانه بخصوص در سال‌های اخیر است. علاوه برآن توجه به مسائل و مشکلات مردم و همچنین ایجاد امید، نشاط و خودباوری در جامعه نیز همواره در تولیدات این مرکز مدنظر قرار گرفته است.

استان کرمانشاه دارای شرایط خاصی در زمینه پراکندگی قومی و فرهنگی است. چه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده‌اید؟

توجه به ویژگی‌های اقوام مختلف استان که از دیر باز دراستان کنار هم زندگی می‌کنند در برنامه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. معرفی بزرگان و چهره‌های سرشناس هر قوم در مستندهای تلویزیونی، معرفی خرده‌فرهنگ‌ها و ویژگی نواحی مختلف استان و بالاخره طرح مسائل و مشکلات آنها و پیگیری تا حصول نتیجه بخشی از فعالیت‌های این شبکه است. علاوه بر این بخش، عمده‌ای از تولیدات رادیویی و تلویزیونی نیز با گویش محلی تهیه و تولید می‌شود.

باتوجه به جایگاه ویژه موسیقی میان مردم کرمانشاه درخصوص ساخت موسیقی‌های باکلام و بی‌کلام و بازسازی و حفظ ملودی‌های اصیل سنتی چه برنامه‌هایی دارید؟

همان گونه که اشاره کردید موسیقی، جایگاه ویژه‌ای میان مردم استان دارد و نوع موسیقی استان بخصوص باگویش محلی از دیرباز مورد توجه مخاطبان استانی و غیراستانی بوده است. از ابتدای سال 1393 تولید 14 قطعه موسیقی که در هر قطعه از آن، یکی از شهرستان‌های استان از نظر طبیعت، جغرافیا، گویش و.. معرفی می‌شود آغاز شد که در این تولیدات علاوه بر گویش محلی آن شهرستان، از سازه‌های محلی منطقه نیز استفاده شده است. با تصویر‌گذاری مناسب این مجموعه 14 قسمتی آماده پخش از شبکه‌های استانی و سراسری است. البته علاوه بر آن تولید موسیقی‌هایی با مضامین شعار سال، دهه مبارک فجر، هفته دفاع مقدس، ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم، انتخابات و مناسبت‌های مهمی مثل روز قدس، نهم دی و... در واحد موسیقی مرکز آغاز شده است. در زمینه حفظ ملودی‌های اصیل سنتی نیز به همت هنرمندان این عرصه بعضی از آثار سنتی قدیمی در تنظیمی نو بازسازی و بعد از تائید شورای موسیقی سازمان در اختیار مجموعه‌های تولید و پخش قرار گرفته است.

این تولیدات با هنرمندی هنرمندان بومی منطقه ساخته می‌شود؟

در تولید تمامی این آثار (انتخاب شعر مناسب، نوازندگان و خوانندگان آن) از نیروهای بومی استفاده می‌شود و بیشتر آنها با گویش محلی هستند.

تعامل شما با شبکه‌های استانی همجوار و همچنین شبکه‌های سراسری در چه سطحی است؟

تعامل بسیار خوبی داریم به گونه‌ای که بسیاری از هنرمندان و بازیگران عرصه نمایش مرکز با استان‌های همجوار نیز همکاری داشته و دارند. پخش آثار نمایشی استان‌های همجوار در شبکه زاگرس از اولویت خاصی برخوردار است. در مناسبت‌های مهم مانند سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان و بعد از آن به کرمانشاه پوشش مناسب آن با تعامل و همکاری مراکز همجوار به نحو شایسته‌ای انجام گرفت. در زمینه تعامل با شبکه‌های سراسری نیز مرکز کرمانشاه یکی از مراکز موفق بوده و هست؛ برای مثال می‌توان به تولیدات شبکه نسیم اشاره کرد که این مرکز جزو اولین مراکز در ارسال این بسته‌ها بود یا تولید مستندهای فاخر تلویزیونی، سریال‌ها و... که همگی با استقبال خوب مخاطبان این شبکه‌ها مواجه شده‌اند.

نهادهای موثر در استان همچون استانداری و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه با صداوسیمای استان تعامل دارند؟

تمامی دستگاه‌های دولتی و در راس آن استانداری و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا امروز با رسانه استانی تعامل خوب و سازنده‌ای داشته‌اند به گونه‌ای که این تعامل موجب شده رسانه استانی بدون دغدغه خاصی نسبت به طرح مسائل و مشکلات استان در برنامه‌های مختلف اقدام کند.

در حال حاضر وضعیت پوشش برنامه‌های شبکه در سطح استان چگونه است و تا چه زمانی این میزان به صددرصد خواهد رسید؟

با وجود مشکلات ناشی از وضعیت جغرافیایی استان و به همت نیروی توانمند بخصوص در حوزه فنی مرکز و همکاری نهادهای استانی میزان پوشش حدود 92 درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به 96 درصد نیز افزایش یابد و در یک افق پنج ساله این میزان به 100 درصد خواهد رسید.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها