امروزه عالمان و فرهیختگان مسلمان بیش از هر زمان دیگر باید از مهرورزی‌های پیامبران الهی به ویژه حضرت محمد(ص) سخن گویند و با ارائه مدارک و منابع دقیق ثابت کنند که پیامبر اسلام جامعه را با قدرت رحمت و محبت اداره می‌کرد و رحمت واسعه او در محبت به تمام انسان‌ها تجلی داشت.
کد خبر: ۸۶۷۹۰۵

ضرورت بیان چهره واقعی پیامبر اکرم در دوران ما بیشتر به خاطر آن است که سلفی‌ها پرچمی سیاه در دست گرفته‌اند و روی آن نام پیامبر اسلام را نوشته‌اند و متاسفانه اعمالی هولناک مرتکب می‌شوند و این ظلمی آشکار بر ضد پیامبر رحمت و اهل بیت اوست. امروز بر پژوهشگران
با انصاف و عاشقان آموزه‌های قرآن کریم و حضرت محمد(ص) و اهل بیت او واجب است که با پدیدآوردن آثاری ارزشمند ثابت کنند که اسلام، پیام‌آور آزادی و رحمت برای همه انسان‌هاست و پیامبرش فرمود: «من لایرحم الناس لایرحمه الله» یعنی هرکس نسبت به مردم رحمت ندارد، مورد رحمت خدا واقع نمی‌شود.

پیامبر اسلام نه‌تنها خود، انسانی با محبت بود؛ بلکه مردم را نیز به محبت و مهرورزی دعوت می‌کرد. علامه حلی در رساله سعدیه از آن حضرت نقل کرده است که فرمود: «سوگند به آن‌که جانم در دست اوست، رحمت خدا جز افراد مهربان را دربرنمی‌گیرد. اصحاب گفتند ای رسول خدا ما همه مهربانیم، آن حضرت فرمود مقصود کسانی نیستند که فقط نسبت به خود و خانواده‌شان مهربانند و عطوفت دارند؛ بلکه مقصود کسانی هستند که با همه مسلمانان مهربانند.»

کتاب آسمانی مسلمانان، یعنی قرآن کریم آنچنان در آیات بسیار از نیک‌خواهی و محبت سخن گفته است که بسیاری از فرهیختگان جهان، قرآن را کتاب محبت نامیده‌اند. آن کسانی که پیامبر را به عنوان الگو و اسوه و سرمشق زندگی برگزیدند، مهرورزی و محبت را انتخاب کردند و همچون رهبر خویش هرگونه خشونت را محکوم می‌کنند.

پیامبر اکرم به جان انسان‌ها اهمیت بسیار می‌داد و می‌فرمود: «نخستین امری که در دادگاه قیامت مورد بررسی قرار می‌گیرد، خون انسان‌هاست و بعد از آن آبرو و حیثیت انسان‌ها» و فرمود: «هرکس از آبروی برادر مسلمانش دفاع کند، خداوند در روز قیامت آتش دوزخ را بر او حرام گرداند.» آنچنان عدالت با روح پاک و فطرت رسول اکرم آمیخته بود که فرمود: «ساعتی عدالت از یک سال عبادت برتر است.»

محمود حکیمی - نویسنده و پژوهشگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها