با پیش‌بینی هوای نه‌چندان سرد تا ژانویه در ژاپن، تقاضای این کشور برای گاز با افزایش مواجه نخواهد بود. واردات LNG ژاپن که بزرگ‌ترین واردکننده در جهان است تا پایان اکتبر نسبت به زمان مشابه در سال قبل به 1/6 میلیون تن رسید که 8/12 درصد کاهش یافته است. همچنین به‌دلیل هوای گرم‌تر نسبت به سال گذشته، تقاضای برق ژاپن نسبت به زمان مشابه در سال قبل 6/4درصد کاهش یافته است و منجر به کاهش 2/7 درصدی مصرف LNG نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شده است.
کد خبر: ۸۶۴۴۹۶
کاهش قیمت گاز در بازارهای جهانی

براساس طرح جامع انرژی تدوین شده در سال 2014 ژاپن، 35ـ 30 نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور مجددا شروع به کار خواهند کرد. شروع فعالیت این نیروگاه‌ها سبب خواهد شد تقاضای گاز در ژاپن تا زمان نامشخصی کاهش یابد. همچنین براساس طرح جامع انرژی این کشور و به‌منظور ارتقای امنیت انرژی، سهم منابع تجدیدپذیر در سبد انرژی ژاپن تا سال 2030 باید به 19-18 درصد افزایش یافته و ضمن کاهش اتکای این کشور به انرژی هسته‌ای، از مصرف نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز کاسته شود. براساس این طرح، مصرف گاز ژاپن باید از 131 میلیارد متر مکعب در سال 2015 به 92 میلیارد متر مکعب در سال 2030 کاهش یابد.

وضعیت قیمت گاز

قیمت گاز در قراردادهای وابسته به نفت بلندمدت آسیا تا اول دسامبر در محدوده 52/6 تا 63/7 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو قرار گرفت. در جنوب غرب اروپا قیمت محموله‌های LNG با 12 سنت کاهش به 24/7 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید و در بازار هنری‌هاب آمریکا قیمت گاز با 6 سنت افزایش به 11/2 دلار به ازای هرمیلیون بی‌تی‌یو افزایش یافت.کاهش مجدد قیمت گاز در چین سبب افزایش قابل ملاحظه مصرف گاز در این کشور شده است؛ هر چند که کاهش 28 درصدی قیمت گاز در بخش غیرخانگی سبب صرفه‌جویی 2/6 میلیارد دلاری در هزینه این بخش شده، اما از سوی دیگر سبب کاهش درآمد شرکت‌های ملی نفت در چین شده است. با کاهش قیمت گاز و افزایش رقابت‌پذیری آن با نفت و زغال‌سنگ انتظار می‌رود تقاضای گاز در سال 2016 در مقایسه با رشد 5/2درصدی تقاضا در سال 2015 با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شود. براساس برنامه انرژی چین سهم گاز در سبد انرژی این کشور تا سال 2020 باید از 6 درصد سال 2014 به 10 درصد افزایش یابد. کاهش قیمت گاز منجر به کاهش درآمدهای شرکت‌های ملی نفت چین و درخواست این شرکت‌ها برای مذاکره مجدد با شرکت‌های صادرکننده گاز روسیه و شل به چین به‌منظور افزایش واردات و قیمت‌های پایین‌تر و تغییر قراردادهای بلندمدت با این شرکت‌ها شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها