مشاور سابق مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: آنفلوآنزای فصلی هر سال 250 هزار قربانی می گیرد. کودکان مبتلا به آنفلوآنزا تا 14 روز و بزرگسالان تا هفت روز ناقل هستند، ویروس این بیماری 15 دقیقه روی دست و تا 24 ساعت روی دستگیره در زنده می ماند.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۷
کودکان مبتلا به آنفلوانزا تا 14 روز و بزرگسالان تا 7 روز ناقل ویروس هستند

عبدالرضا استقامتی گفت: ویروس آنفلوآنزا ویروسی است که هر ساله در فصل زمستان و هنگام سرما شابع می شود و مهمترین راه کنترل آن نیز آموزش و رعایت اصول بهداشت فردی است.

وی ادامه داد: افراد متبلا به آنفلوآنزا یا مشکوک به این بیماری باید هنگام عطسه از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند و حتما پس از مصرف، دستمال را در یک سطل در بسته بیندازند، زیرا ویروس این بیماری، بین هشت تا 12 ساعت در دستمال و تا 24 ساعت روی دستگیره در زنده می ماند و قدرت انتقال دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: مبتلایان به آنفلوآنزا و سرماخوردگی باید بلافاصله بعد از عطسه دست های خود را با آب و صابون بشویند زیرا این ویروس تا 15 دقیقه بعد از عطسه روی دست می ماند و از طریق دست دادن منتقل می شود.

مشاور سابق مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا هر سال در شهریور و مهر به بازار می آید و تا حدود شش ماه ویروس های شایع هر سال را پوشش می دهد.

عضو کمیته واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن آنفلوآنزا بین 90 تا 95 درصد در کودکان و بین 50 تا 60 درصد در بزرگسالان مصونیت می دهد البته بیشتر، ویروس های آنفلوآنزای فصلی را پوشش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کودکان زیر شش سال، سالمندان بالای 65 سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای بیش از دیگران در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند.اگر کودکی به این ویروس مبتلا شد باید بین 10 تا 14 روز در خانه بماند و استراحت کند و دوره استراحت لازم برای بزرگسالان مبتلا نیز حدود هفت روز است زیرا در این مدت این بیماران ناقل محسوب می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد مبتلا باید مایعات فراوان بنوشند و در صورت تشدید علایم تحت درمان دارویی قرار بگیرند و به هیچ وجه نباید به خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک اقدام کنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: بیشترین قربانیان این بیماری افرادی هستند که یک بیماری زمینه ای مانند بیماری های ریوی، تنفسی و قلبی دارند، زنان باردار نیز در برابر این بیماری به شدت آسیب پذیر هستند.

استقامتی اضافه کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ویروس آنفلوآنزایی که امسال شایع شده است، ویروس H1N1 است که البته همزمان دو ویروس H3N2 و ویروس آنفلوآنزای B نیز در ایران و دنیا شایع است.

وی افزود: ویروس آنفلوآنزای H1N1 اولین بار در سال 1918 پیدا شد، ویروس آنفلوآنزای H2N2 در سال 1957 و ویروس H3N2 نیز در سال 1968 پیدا شدند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ویروس آنفلوآنزای خوکی یا H1N1 در سال 2009 یک همه گیری جهانی به وجود آورد و از آن سال به بعد به عنوان نوعی از آنفلوآنزای فصلی شناخته می شود، آنفلوآنزای فصلی سالانه باعث مرگ 250 هزار نفر در جهان می شود.

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوآنزا و عوارض آن در برخی استانهای کشور از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان از حدود یک ماه پیش خبری شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون 42 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور جان خود را از دست داده اند که همه قربانیان به یک بیماری زمینه ای دیگر مبتلا بودند.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت روز پنجشنبه در این مورد گفت: 33 نفر در کرمان، پنج نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در آبادان، یک نفر در کرج و 2 نفر در استان لرستان بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست داده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها