متروی شیراز، بناهای تاریخی را به خطر انداخت

دوستداران میراث فرهنگی معتقدند عبور متروی شیراز از کنار بناهای تاریخی دوره زندیه برای این مجموعه خطرساز است در حالی که متولیان مدعی هستند هیچ‌گونه خطری این آثار را تهدید نمی‌کند.
کد خبر: ۸۶۰۹۶۶

قطار شهری بالغ‌بر یک دهه است پیکر شهر شیراز را زخمی کرده و هرچند طی مدت اخیر یک‌فاز از خط اول آن از منطقه میدان احسان تا میدان نمازی آغاز به کارکرده است، اما هنوز عملیات ساخت قطار شهری در دیگر نقاط شیراز همچنان ادامه دارد.

یکی از نقاطی که قطار شهری باید از آن بگذرد، مجموعه تاریخی زندیه شامل ارگ کریم‌خان و بازار وکیل است. کار‌شناسان در خصوص عبور مترو از این محدوده نگرانی‌های جدی دارند و معتقدند لرزش‌های مترو حین عبور از این منطقه، آسیب‌هایی به مجموعه زندیه وارد می‌کند. کار‌شناس میراث فرهنگی فارس در خصوص آغاز فعالیت متروی شیراز به خبرگزاری مهر گفت: متأسفانه متروی شیراز از زیرمجموعه زندیه عبور کرده و ایستگاه آن نیز در نزدیکی حمام بهارستان قرار دارد و عبور آن مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

سیامک بصیری افزود: خط متروی شیراز به‌طور دقیق از چهارراه زند مسیر خیابان لطفعلی‌خان زند به سمت زیرگذر حرکت کرده و ۱۵ متر از زیرگذر عبور می‌کند.

وی با تأکید بر این که پروژه متروی شیراز مربوط به ۱۵ سال قبل است، اظهار کرد: در این‌خصوص باید از دستگاه‌های ذی‌ربط پرسید آیا برای عبور مترو از زیرمجموعه زندیه مطالعات لازم را انجام داده‌اند. به‌طور حتم علاوه بر این که انجام عملیات این پروژه روی مجموعه زندیه تأثیر منفی دارد، عبور آن نیز مشکلاتی را به دلیل لرزه‌هایی که دارد برای مجموعه و ارگ کریم‌خان به همراه خواهد داشت.

این کار‌شناس حوزه میراث فرهنگی درخصوص پرونده جهانی مجموعه ارگ کریمخان در صورت عبور مترو بیان کرد: در حال حاضر بیش از این که ثبت جهانی اثر مورد توجه باشد، حفاظت از آن اهمیت زیادی دارد. در این راستا ضروری است که دستگاه‌های ذی‌ربط توضیح دهند برای به حداقل رساندن تهدیدات و جلوگیری از لرزش ارگ کریم‌خان و مجموعه چه تدابیری اتخاذ کرده‌اند.این عملیات و عبور قطار شهری از این محدوده تهدید بزرگی برای بازار وکیل نیز به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها