سفر به کویر با آمادگی کامل

زمانی که در کویر آرام و بی‌صدا حرکت می‌کنی و شن‌های نرم آن پاهایت را نوازش می‌دهد و نگاهت به دوردست‌ها خیره می‌شود، آرامش و سکوت و درخشش ستارگان چنان افسونت می‌کند که دوست داری تا مدت‌ها گوشه‌ای بنشینی و برای لحظات طولانی ساکت و آرام به دوردست‌ها خیره شوی و طلوع و غروب خورشید را که به زیبایی هر چه تمام‌تر شفق و فلق را به هم پیوند می‌دهد، ببینی. در کویر رازی نهفته است که دل‌های بی‌تاب را آرام می‌کند و سکوت آن هر انسانی را به ژرف‌اندیشی وا می‌دارد.
کد خبر: ۸۶۰۸۱۱
سفر به کویر با آمادگی کامل

سرزمین ایران دربرگیرنده اقلیم‌های متفاوتی است که هر فصلی از آن شوق سفر را در آدمی پدید می‌آورد. چند سالی است که پدیده کویرگردی یا اکوتوریسم کویر در کشور ما پا گرفته است. برخی در قالب تورهای گردشگری روانه منطقه کویری می‌شوند و یکی دو شب را در آنجا اقامت می‌کنند. این مناطق به سبب وسعتی که دارد از تنوع و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های منظم بسیاری از قابلیت‌های کویرهای ایران را به استخدام گرفت تا کویرگردی به‌عنوان یکی از منابع گردشگری در طول سال درآید. شاید برای بسیاری شترسواری در مناطق بیابانی، رصد آسمان پرستاره، دیدن تاریک‌ترین نقطه دنیا و گرم‌ترین مکان عالم جزو آرزوهایی باشد که با فراهم کردن شرایط می‌توان آن را دست‌یافتنی کرد.

برخی از کشورهای دنیا با برپایی تورهای کویرگردی، مهم‌ترین تحولات ورزش‌های بیابانی را رقم می‌زنند و از این راه درآمدهای سرشاری را نصیب خود می‌کنند؛ امکانی که البته در ایران نسبت به آن کم‌توجهی شده است.

دریاچه نمک،کویر لوت، دشت کویر، کویر مصر، شهداد، خور و بیابانک و کویر مرنجاب را باید جزو معروف‌ترین مقاصد کویرگردی ایران دانست.

تردیدی نیست که ساخت اقامتگاه‌های مناسب برای کسانی که تمایل به حضور چندروزه در کویر دارند باعث رونق گردشگری می‌شود. در شرایط کنونی، مسافران اقامتی یکی دو روزه در کویر دارند، اما اگر امکانات اقامت فراهم شود، طبیعی است گردشگران مدت بیشتری را در کویر می‌مانند.

طبعا لذت بردن از سفرهای کویری در گرو برنامه‌ریزی‌های دقیق و رعایت برخی نکات ایمنی خواهد بود. گشت و گذار در مناطق بیابانی و کویری برای کسانی که آشنایی با محیط و شرایط جغرافیایی ندارند اصلا توصیه نمی‌شود چون امکان دارد افراد به دلیل ناآشنایی با محیط دچار خسارت‌های جانی و مالی شوند.

عزیمت به کویر به مقدماتی نیاز دارد. تهیه چادر مناسب آن هم از نوع دوپوش یکی از این پیش نیازهاست چون گردشگران ممکن است هنگام اقامت در کویر دچار توفان شن شوند بنابراین ماندن در چادرهای دوپوش موقعیت مناسبی را برای در امان ماندن از توفان برای آنها فراهم می‌کند.

پیاده‌روی در کویر از جمله لذت‌های وصف‌نشدنی است. استفاده از کفش‌های مخصوص کویرگردی به نام بوت توکر باعث خواهد شد که این راهپیمایی با راحتی و امنیت بیشتری همراه باشد، پوشش مناسب و استفاده از پتوهای نجات که وزن کمی دارد و در مقابل سرما و گرمای طاقت‌فرسای بیابان محافظ خوبی است از جمله ملزوماتی است که باید همراه گردشگران باشد.

برای گردش در کویر باید توجه داشت که حتما وسایل نقلیه مجهز به بیلچه، باک اضافی بنزین و طناب وینچ باشد چون ممکن است به‌واسطه بارش‌های تند باران، مسیر گردشگری پر از گل و لای شود و مشکلاتی برای تردد خودروها ایجاد کند.

شب‌های کویر در عین زیبایی و سکوت اسرارآمیز آن، سرد است و برودت هوا در این مناطق در فصول سرد سال بیشتر می‌شود؛ بنابراین داشتن پوشش مناسب برای گردشگران الزامی است.

ویژگی‌های زیست‌محیطی مناطق کویری، مکانی مناسب برای زندگی و حیات برخی از جانوران، خزندگان و حشرات است. کسانی که قصد کویرگردی دارند لازم است آگاهی‌های لازم را در مواجهه با این جانداران کسب کنند.

داشتن تجهیزات کافی مثل غذا، آب، چادر، لوازم بهداشتی، کیسه خواب،کفش مناسب، قطب‌نما، نقشه و سوخت مناسب از مهم‌ترین الزامات سفر است و بی‌توجهی به آن ممکن است برای گردشگران عواقب وخیمی را در پی داشته باشد.

کویر با وجود ظاهری خشک و خشن باطنی ظریف و شکننده دارد. باید با کویرهای ایران برخوردی مهربانانه داشت و از آسیب‌رسانی به محیط‌زیست آن خودداری کرد.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها