طبیعت بکر مرنجاب زیر چرخ‌های آفرود سواران

کویر مرنجاب و اکوسیستم بکر آن در آران و بیدگل، همچون بسیاری از عرصه‌های طبیعی ما وضعیت مناسبی نداشته و در انتظار فاجعه‌ای زیست‌محیطی قرار دارد که دلیل عمده آن افزایش فعالیت آفرود‌سواران در منطقه است.
کد خبر: ۸۵۸۵۸۸

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان، یکی از بکرترین و زیباترین کویرهای ایران است که با سردشدن هوا فصل آفرود یا بیراهه‌نوردی در این کویر آغاز شده و این در حالی است که بیشتر راننده‌ها هیچ اطلاعاتی از اصول اولیه آفرود و طبیعت‌گردی ندارند. آنها تصور می‌کنند صرف برخورداری از یک خودروی دو دیفرانسیل جواز هرنوع بی‌احتیاطی در کویر پررمز و راز را برای آنها صادر می‌کند. در حالی که حتی از توان خودروی خود خبر ندارند و بعضا باعث خسارت جانی و مالی به خود و اطرافیان می‌شوند.

یک کارشناس محیط‌زیست در این زمینه به ایرنا گفت: ورود گروه‌های آفرود به عرصه‌های طبیعی منطقه مرنجاب کاملا نادرست است، زیرا برای طبیعت بسیار مخرب است و از جهات گوناگون به زیستگاه‌های این منطقه آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

مریم نعیمی افزود: ورود همزمان ده‌ها خودروی آفرود به این منطقه و عرصه‌های طبیعی آن موجب ترس و وحشت جانوران وحشی می‌شود و با کاهش امنیت زیستگاه، بسیاری از جانوران را به خارج از زیستگاه‌های طبیعی و مناطق ناامن هدایت می‌کند. همچنین هنگام عبور خودروهای آفرود از مسیرهای نامتعارف در طبیعت، تعداد زیادی از لانه‌های پرندگان که درون آنها تخم یا جوجه قرار دارد، بسیاری از پستانداران کوچک، خزندگان، آبزیان و حشرات زیر چرخ‌های این خودروها له و تلف می‌شوند.

وی با بیان این‌که عبور خودروهای آفرود از عوارض طبیعی و مسیرهای نامتعارف مرنجاب، موجب تخریب پوشش گیاهی این منطقه و نابودی بوته‌ها، درختچه‌ها و انواع گیاهان می‌شود، تصریح کرد: این پوشش گیاهی که در محدوده نوار باریکی بین رمل‌ها و دریاچه نمک است
به نوعی رمل‌ها را محاصره کرده و جلوی پیشروی آنها به سمت دشت و دریاچه نمک می‌گیرد.

این کارشناس محیط‌زیست معتقد است: اگر روند رانندگی آفرودسواران در کویر مرنجاب ادامه داشته باشد در آینده نزدیک شاهد فاجعه محیط‌زیستی در این منطقه خواهیم بود.

کاهش پوشش گیاهی منطقه

علی عسکری، سرپرست یک گروه گردشگر نیز در این باره گفت: پوشش گیاهی این منطقه نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است که سکوت و بی‌توجهی مسئولان مربوطه در این زمینه قابل تامل است. حمید گل‌آرایی آرانی، یک کارشناس منابع طبیعی هم با بیان این‌که آفرود‌سواران غیر از نابودی پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی باعث شخم خوردن پوشش سطحی خاک تپه‌های ماسه‌ای و در نتیجه به حرکت درآمدن مجدد تپه‌های ماسه‌ای و فعال شدن آنها می‌شوند، تاکید کرد: در صورت ادامه این روند با کوچک‌ترین وزش باد در منطقه و گرد و غبار، ضمن به‌وجود آمدن کانون فرسایش بادی، خسارات جبران‌ناپذیری به تاسیسات زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی وارد خواهد شد.

در همین حال رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل نیز آفرودسواری را یک معضل بزرگ در منطقه مرنجاب برشمرد و یادآور شد: برای رفع این معضل نیاز به همکاری و هماهنگی نهادهای مرتبط از جمله محیط‌زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی داریم که این مهم در حال انجام است.

جواد صدیقیان با اشاره به کمبود نیرو و اعتبارات گفت: در آینده با اجرای مصوبات کارگروه ویژه مرنجاب که به ریاست استاندار اصفهان به تصویب رسیده، شاهد افزایش امنیت و کاهش معضلات
این چنینی خواهیم بود.

اللهیار دولت‌خواه، رئیس اداره محیط‌زیست آران و بیدگل هم گفت: با هماهنگی‌هایی که با دیگر نهادها صورت گرفته، دایره نظارت و برخورد با چنین معضل‌هایی شروع شده و رفع این معضل در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

رضا شفیعی، رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل هم در این زمینه خاطرنشان کرد: گشت‌های یگان ویژه منابع طبیعی در منطقه حضور دارند که به‌دلیل گستردگی این منطقه نیاز به افزایش گشت و نظارت احساس می‌شود، که در صدد تحقق این مهم و برخورد با این معضل بزرگ هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها