ساکنان 12 روستای حاشیه قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال با گذشت دو سال از افتتاح این بزرگراه، به دلیل پیش‌بینی نشدن کانال‌های جمع‌آوری روان آب هنگام بارندگی و گنجایش کم کانال‌های موجود، نگران جاری شدن سیل، ریزش و رانش زمین در این منطقه هستند.
کد خبر: ۸۵۸۵۸۹

ساخت این بزرگراه که از میان تعداد زیادی از روستاهای حوزه بخش مرکزی چالوس عبور می‌کند، خرابی‌های فراوانی نیز در این روستاها و حتی پیرامون آنها بر جای گذاشته است. در واقع ساخت این بزرگراه به خاطر واقع شدن کوه‌های صخره‌ای در مسیر آن به آسانی میسر نبود و روستاییان این منطقه سال‌ها مجبور شدند تمام رنج‌ها و سختی‌های ناشی از صدای مهیب و گوشخراش انفجار صخره‌ها، لرزش زمین و گرد و غبار برخاسته از عملیات اجرایی آن را تحمل کنند.

براساس آمار منابع رسمی، دست‌کم 16 هزار نفر در 12 روستای حاشیه قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال سکونت دارند که ساکنان روستاهای واقع در ضلع جنوبی آزادراه اغلب با خطر احتمالی ریزش و رانش زمین مواجه بوده و ساکنان ضلع شمالی بزرگراه در معرض تهدید سیلاب قرار دارند.

جمعی از ساکنان روستاهای حاشیه بزرگراه در این باره به ایرنا گفتند که مجریان این طرح بنا بود علاوه بر رفع آثار خرابی‌های بر جای مانده، پیش بینی‌های لازم را نیز در قالب اجرای طرح‌های جامع برای پیشگیری از روان شدن سیلاب و ریزش و رانش زمین انجام دهند.

یک کارشناس مسئول صدور پروانه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تائید بخشی از مشکلات موجود در این روستاها‌ می‌گوید: بیش از 400 هکتار از زمین روستاهای انتهایی این آزادراه در معرض خطر سیل قرار دارد.

به گفته وی مازوپشته، علی‌آباد، خرمنه علیا و سفلی، تازه‌آباد و اکبرآباد از روستاهایی است که در حاشیه بزرگراه واقع و با چنین حوادثی مواجه است.

این کارشناس می‌افزاید: رانش‌های رخ داده در حاشیه این راه ارتباطی به‌ویژه حوالی روستای سینوا، هرازگاه سبب راهبندان می‌شود که این مشکل نیز خطراتی را برای اهالی این روستا در پی داشته است.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی چالوس نیز آبگرفتگی آزادراه و پیش‌بینی نکردن طرح‌هایی برای ساماندهی روان آب و هدایت آن به داخل رودخانه چالوس را مسبب وقوع سیل دانسته و می‌گوید: با بروز این گونه حوادث، اهالی روستاهای پایین دست امنیت جانی و مالی ندارند.

به گفته رضا باقری، حجم زیادی روان‌آب هنگام بارندگی از دامنه‌های جنوبی سرازیر و در سطح جاده انباشته می‌شود و چون کانال‌های هدایت آب تعبیه نشده، این روان آب‌ها وارد باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و واحدهای مسکونی روستاهای پایین دست می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اکنون جوی‌های انتقال آب موجود در این روستاها جوابگوی حجم انبوهی از روان آب‌هایی که از آزادراه به پایین دست سرازیر می‌شود، نیست و این وضع سبب شده تا اهالی این منطقه با هر بارندگی دچار خسارت‌های فراوانی شوند که البته برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان در این زمینه نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

فرماندار چالوس نیز با اشاره به مشکل جاری شدن آب‌های سطحی قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال، خواستار ساماندهی این آب‌ها برای جلوگیری از بروز حوادث و بسته شدن جاده شد.

محمدناصر زندی می‌افزاید: در زمان بارندگی‌ها به خاطر تجمع و حرکت آب بالادست و در نظر نگرفتن کانال مناسب برای هدایت آب‌ها به رودخانه چالوس، شاهد وضع نامناسبی هستیم. این آب‌ها به سمت روستای خرمنه سرازیر می‌شود که به دلیل محدودیت ظرفیت آبراه‌ها، موجب آبگرفتگی مسیر و منازل روستاییان و ایجاد دردسر و نارضایتی برای آنان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها