در صله رحم دیروز، فامیل‌های درجه چندم هم جایی داشتند

دورهمی‌های آب‌رفته

احساس امنیت و آرامش ‌‌ارمغان دورهمی‌های خانوادگی

نیاز به حضور در جمع و اجتماعی شدن،‌ یکی از نیازهای اساسی در زندگی همه انسان‌هاست؛‌ نیازی که تمام جنبه‌های سببی و نسبی رابطه‌ها را شامل می‌شود و ابعاد گسترده‌ای دارد،‌ اما در روزگار فعلی و با وجود مشغله‌های فراوانی که در زندگی امروزی وجود دارد، برای بسیاری از خانواده‌ها فرصت دور هم جمع شدن باقی نمانده و به این ترتیب،‌ حتی اعضای نزدیک یک خانواده هم کمتر در یک فعالیت مشترک با هم حضور دارند؛ کمتر مسافرت دسته‌جمعی می‌روند، کمتر با هم غذا می‌خورند،کمتر حرف می‌زنند و... .
کد خبر: ۸۵۲۱۶۸
احساس امنیت و آرامش ‌‌ارمغان دورهمی‌های خانوادگی

در نتیجه با توجه به این‌که خانواده‌ها در عصر حاضر به دلیل انواع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کوچک شدن خانواده‌ها، فردگرایی، رونق شهرنشینی، آپارتمانی شدن منازل، تک‌فرزندی، مشغله‌های شغلی و... از دورهم‌نشینی و گفت‌وگوهای صمیمانه با یکدیگر محروم هستند، پرداختن به دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی موضوعی است که می‌تواند به تحکیم بنیان خانواده‌ها کمک کند.

از این نظر، اگر اقوام نزدیک در یک محیط و حتی یک محله حضور داشته باشند، این نزدیکی و دور هم بودن نه‌تنها تهدید نیست، بلکه احساس امنیت و آرامش بسیار بالایی برای آنها به وجود می‌آورد؛‌ احساس امنیت و آرامشی که تنها از حضور در جمع نزدیکان نصیب افراد می‌شود. بنابراین صرف نزدیک بودن اعضای یک فامیل به همدیگر خودش خوب و سازنده است، به جز این دور هم بودن و تفریحات، فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مشترک داشتن، مزایای دیگری هم برای خانواده‌ها دارد. برای مثال هر کدام از دورهمی‌ها، مثل یک جلسه مهم خانوادگی است؛ یعنی بهترین زمان برای این که افراد مختلف خانواده و فامیل از حال هم باخبر شوند، با هم گفت‌وگو کنند و حتی به رفع مشکلات همدیگر بپردازند.

نکته مثبت بعدی، کم شدن فاصله نسل‌هاست. همان طور که می‌بینیم،‌ در زندگی‌های امروزی بین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدرو مادرها و نوه‌ها که از سه نسل کاملا متفاوت هستند فاصله افتاده، اما این جمع‌های مشترک باعث کم شدن این فاصله‌ها می‌شود. با هم غذاخوردن هم که هنوز در بعضی خانواده‌ها رعایت می‌شود، یک سنت خوب و پسندیده است؛ به عبارت دیگر غذایی که به این ترتیب و دور هم خورده شود،‌ هم روح را تغذیه می‌کند و هم جسم را. با هم غذا خوردن این امتیاز را هم به عروس و دامادهای جدید می‌دهد تا ارتباط خوب و سازنده با بقیه برقرار کنند.

دور یک میز یا دور یک سفره جمع شدن و غذا خوردن، همچنین به تحکیم و تقویت روابط خانوادگی کمک می‌کند و در مرحله‌های بعدی این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا کیفیت با هم بودن را افزایش بدهند. همچنین احساس لذت و رضایت، شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، گفت‌وگو درباره اتفاقات و اطلاع از برنامه‌های روزانه تک‌تک افراد خانواده همه از فواید با هم غذا خوردن در دورهمی‌های فامیلی است. یک قانون اساسی در این بین وجود دارد و آن این ‌ که خانواده‌ای که در کنار هم غذا می‌خورند، کنار هم می‌مانند.

دکترغلامرضا قاسمی کبریا ‌

روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها