کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی باعث زیاد شدن طول عمر و افزایش شیوع بیماری‌های رایج در دوران پیری شده است.
کد خبر: ۸۵۱۸۳۰

شکستگی قسمت بالایی استخوان ران که به شکستگی لگن معروف است یکی از شایع‌ترین انواع شکستگی در سن بالای 70سال است. افراد مسن به‌خصوص خانم‌ها بر اثر یک افتادن ساده دچار شکستگی در قسمت بالایی ران می‌شوند. متاسفانه به دنبال این شکستگی‌ها احتمال زمینگیر شدن و عوارض ناشی از آن وجود دارد و باید خیلی سریع اقدام به ترمیم شکستگی با جراحی کرد تا هرچه زودتر بیمار به زندگی عادی برگردد. بیماری پوکی استخوان دلیل اصلی استعداد افراد پیر به این نوع شکستگی است. اکنون سوال این است که برای پیشگیری از این بیماری چه باید کرد؟

فعالیت ورزشی به‌خصوص درسنین کودکی وجوانی باعث افزایش میزان اوج استحکام استخوانی خواهد شد و به این ترتیب در سنین پیری که تراکم استخوان رو به افول می‌رود، پوکی استخوان دیرتر ایجاد خواهد شد. مصرف کلسیم و ویتامین دی به میزان کافی در تمام سنین از کودکی تا پیری نیز یکی از راه‌های بالا بردن تراکم استخوان است. از آنجا که عمده شکستگی‌ها درافراد مسن مبتلا به پوکی استخوان به دلیل افتادن رخ می‌دهد، افرادی که فعالیت بدنی خوبی دارند علاوه بر این که ایجاد این بیماری را به تاخیر می‌اندازند از طرفی کمتر به زمین می‌افتند و به این ترتیب شیوع شکستگی در آنان بسیار کمتر است.

آنها که در معرض این بیماری هستند مثل زنان بالای 65 سال یا افرادی که به مدت طولانی کورتون مصرف می‌کنند یا مسن‌ها با سابقه شکستگی باید تراکم استخوان شان اندازه گرفته شود و در صورت اثبات بیماری، درمان دارویی، مصرف کلسیم و ویتامین دی توصیه می‌شود. حمایت افراد خانواده از بیماران دچار پوکی استخوان و برطرف کردن شرایط خطرناک برای به زمین افتادن مثل نزدیک بودن توالت به تختخواب، روشن بودن فضا یا لیز نبودن پله نیز در کاهش شکستگی‌ها اهمیت اساسی دارد.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها