لیدا فریمان؛ اولین بانوی ایرانی پرچمدار در المپیک

جام جم ورزشی: لیدا فریمان، این بانوی تیرانداز ایرانی در سال 1996 میلادی (1375) تابوشکنی کرد و به‌عنوان پرچمدار در مقابل همه ورزشکاران کاروان ورزشی ایران در مراسم رژه المپیک آتلانتا راه رفت.
کد خبر: ۸۵۰۱۳۵
لیدا فریمان؛ اولین بانوی ایرانی پرچمدار در المپیک

به گزارش جام جم ورزشی ، او نخستین زن تاریخ ورزش ایران بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک را بر عهده می‌گرفت.

فقط سه ساعت پس از این واقعه بسیار مهم برای ورزش بانوان ایران، لیدا فریمان در رقابت‌های تیراندازی المپیک شرکت کرد و البته در همان مرحله مقدماتی حذف شد و به مقام چهل و هفتم دنیا رسید.
البته این تیرانداز تبریزی با بی‌مهری‌های زیادی چه قبل از المپیک آتلانتا و چه پس از آن روبه‌رو بود. یک ماه پیش از آغاز رقابت‌های المپیک 1996 به او خبر دادند که باید خودش را برای رقابت‌ها آماده کند.

او پیش از آن در رقابت‌های انتخابی جواز را به دست آورده بود، اما خودش در مصاحبه‌های مختلف تاکید کرده چون با حضور وی در تیراندازی موافق نبودند به دنبال جایگزین وی می‌گشتند و درنهایت چون کسی را پیدا نکردند دوباره به سراغ وی آمدند.

فریمان همین بی‌مهری‌ها را پس از المپیک 1996 هم دید، تا جایی که به‌تدریج از ورزش فاصله گرفت و عطای حضور در المپیک 2000 سیدنی را به لقایش بخشید.

فریمان مدتی هم در هیات تیراندازی تبریز فعالیت کرد اما باز هم به دلیل اختلاف با اعضای این هیات از کار ‌کنار کشید.
نخستین پرچمدار زن کاروان ورزشی ایران در تاریخ المپیک، تیراندازی را به طور اتفاقی انتخاب کرد، یعنی زمانی که در مقطع دوم دبیرستان تحصیل می‌کرد و مدرسه اش برای آموزش تیراندازی اطلاعیه داد.
فریمان که خوب می‌دانست آن زمان تیراندازی تنها رشته‌ای برای بانوان است که امکان حضور در رقابت‌های برون‌مرزی هم وجود دارد به سرعت در این دوره ‌های آموزشی شرکت کرد و البته به همان سرعت هم تبدیل به یکی از برترین تیراندازان زن ایرانی شد.

حالا 19 سال از پرچمداری فریمان و حضورش به‌عنوان اولین بانوی ایران حاضر در المپیک در سال‌های بعد از انقلاب می‌گذرد و او 43 ساله است.

فریمان این روزها تمام وقت خود را صرف خانواده‌اش می‌کند و فعالیت قابل توجهی در ورزش ندارد. از حال و احوال او با مصاحبه‌های اعتراض‌آمیزی که هر چند وقت یکبار انجام می‌دهد با خبر می‌شویم.

ضمیمه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها