والیبال باشگاه‌های جهان ـ برزیل

نبرد قهرمان در جام جهانی کوچک

جام باشگاه‌های جهان در سال 1989 پا گرفت. هدف روبن آگوستا رئیس وقت فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) این بود که باشگاه‌ها را به سوی حرفه‌ای‌گری بیشتر بکشاند. وقتی ایتالیا قبله آمال همه بازیکنان حرفه‌ای دنیا بود و مردان سرزمین چکمه‌ پا پیش گذاشتند و به میزبانی مکزیکو قهرمان شدند.
کد خبر: ۸۴۹۵۴۴
نبرد قهرمان در جام جهانی کوچک

پس از آن نوپارما، مریولانوم میلانو، مساگرورا و نووسیبلی ترویز و میزبانی چهار دوره دیگر مسابقه‌های باشگاه‌های جهان را بر عهده گرفتند تا بنیانگذار یک کار بزرگ در عرصه والیبال جهان باشند هرچند این رقابت‌ها در ادامه به مانع بزرگی برخورد کرد.

به گزارش جام جم ورزشی، در سال‌های 1992 تا 2009 در برگزاری مسابقات باشگاه‌های جهان وقفه‌ای 17 ساله افتاد چرا که میزبانان باید سر کیسه را شل می‌کردند. بعد از این همه سال، بالاخره قطری‌ها که سعی می‌کردند به هر طریقی وارد مجامع بین‌المللی والیبال شوند و برای خود هویت ورزشی بخرند، سه دوره میزبان باشگاه‌های جهان شدند و جدا از پذیرایی تیم‌ها در بهترین هتل‌های دوحه در هر دوره فقط 870 هزار دلار جوایز نقدی بین تیم‌ها توزیع کردند. از این نظر هیچ کشوری به پای آنان نرسید تا این که نوبت به میزبانی بلوهوریزنته و باشگاه ساداکروز یروی برزیل شد.

بین تیم‌هایی که در جام باشگاه‌های جهان شرکت کرده‌اند، میلانوی ایتالیا با دو قهرمانی و ‌ترینتینوی این کشور با چهار عنوان قهرمانی رکورد دار هستند، اما نوار یکه‌تازی لاجوردی پوشان توسط روس‌ها (بلگوری) و ساداکروز برزیل قطع شد.

پیشینه تیم‌های ایرانی

تیم‌های ایرانی از سال 2009 جای ژاپنی‌ها را در جام باشگاه‌های جهان گرفتند. ژاپنی که هیچ گاه حرفی مقابل بزرگان باشگاهی دنیا نداشت و با وجود استخدام فوق‌ستاره‌هایی چون آمارال دانته برزیلی به جمع سه تیم برتر راه پیدا نکرد.

در این سال‌ها پیکان، کاله مازندران و متین ورامین نمایندگان ایران بودند، اما اوج حضور والیبال ما سال 2010 در دوحه بود که خودروسازان با شکست بولیوار آرژانتین که ترکیبی از ملی‌پوشان این کشور بود بعد از ترینتینوی ایتالیا و بلچاتوی لهستان در مکان سوم ایستاد. سید موسوی جایزه بهترین مدافع جهان را گرفت و امیرحسینی دومین پاسور و مهدی بازارگرد دومین امتیازآور مسابقات شد، به واقع استارت جهانی شدن والیبال ملی ما از همین باشگاه‌های جهان زده شد.

بهترین‌های ادوار

والاس سوزا (برزیل)، دیمترموزرسکی (روسیه)، متی کازیسکی بلغاری از تیم ترینتینو، کورک باراتز (لهستان) وعثمانی خوان توره‌‌نا هرناندر (کوبایی‌ترینتینو) بازیکنانی بودند که جایزه ارزشمندترین‌های جام باشگاه‌های جهان را گرفتند، اما خوان توره نا که حدود 10 سال انتظار کشید تا سرانجام تابعیت ایتالیا را گرفت تنها بازیکنی است که سه دوره بهترین بازیکن مسابقات شد. نکته جالب این که در ادوار مختلف گاهی تا ده تیم در مسابقات حضور پیدا می‌کردند، اما جوایز نقدی بین شش تیم توزیع می‌شد که به تیم اول 200 هزار دلار، تیم دوم 140 و تیم سوم 90 هزار دلار اختصاص می‌یافت.

ورمیگلو: با بهترین‌های دنیا بازی می‌کنیم

پیکان امسال برای سومین بار راهی جام باشگاه‌های جهان می‌شود. این تیم برخلاف کاله و متین که با یک تیم عاریه‌ای و تکلیف شده از سوی فدراسیون والیبال راهی بلوهوریزنته شده بودند تمام سرمایه‌های ملی خود را به خدمت گرفته است.

فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، سامان فائزی، سیامک مرندی، فرهاد سال افزون، رضا صفایی و یک پاسور بلند آوازه ایتالیایی به نام والریو ورمیگلو بازیکنان اعزامی پیکان را تشکیل می‌دهند.

ورمیگلو در سال 2010 با تیم زنیت کازان روسیه قهرمان باشگاه‌های جهان شده بود. او می‌گوید: پیکان یک برند بین‌المللی است و همه در دنیای والیبال این باشگاه را می‌شناسند، اما تغییرات زیادی که در بدنه تیم به وجود آمده سبب شده نتوانیم زیاد کنار هم تمرین کنیم. حتی نیکلای نیکولوف که با تیم‌ملی بلغارستان در رقابت‌های اروپا بازی کرد، روز قبل از آغاز مسابقه‌ها به ما می‌پیوندد.

ورمیگلو ادامه می‌دهد: اگر تمام تلاش خودمان را به کار ببندیم می‌توانیم بازی‌های خوبی نمایش داده و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم. در جام باشگاه‌های جهان بازیکنان معروفی شرکت می‌کنند و ما باید با بهترین بازیکنان دنیا پیکار کنیم.

در کنار بازیکنان خارجی پیکان، این تیم جمعی از خوب‌های والیبال مانند مجتبی میرزاجانپور را در اختیار دارد. ملی‌پوش قدرتی تیم‌ملی والیبال می‌گوید: من دو سال پیش یار کمکی کاله بودم و از نزدیک دیدم چقدر سطح مسابقات باشگاه‌های جهان بالاست. این رقابت‌ها یک جام جهانی بزرگ است و ایتالیا و روسیه و برزیل با ملی‌پوشان خود می‌آیند، اما تیم پیکان هم با گذراندن یک اردوی یک هفته‌ای در فنلاند شرایط خوبی دارد و امیدواریم بتوانیم مقام سومی سال 2010 را تکرار کنیم.

راه آسان‌تر پیکان

پیکان امسال مقام سوم باشگاه‌های آسیا را به دست آورد اما با کناره‌گیری تایپه که قهرمان شده و نیز العربی قطر که نایب‌قهرمان جهان بود، ایران از کارت سفید فدراسیون جهانی بهره برد و در رقابت‌های والیبال جام باشگاه‌های جهان شرکت می‌کند. پیکان در گروه B با الاهلی مصر و یوپی سن‌خوان آرژانتین همگروه است. مصری‌ها ملی‌پوشانی چون احمد شریف، احمد آل‌شیخ و احمد عبداله را دارند، اما در نبود احمد صلاح الدین (الحی) تیم پرقدرتی نیستند، اما تیم آرژانتین با سرمربیگری فابیان، دو یار برزیلی خود را از دست داد در عوض تئودور الکسیف (ملی‌پوش بلغارستان) و بیترکرسماندویچ و نیکلای اوچنکوف بلغاری را کنار فیلوردی، راموس، الویز، سولدو قرار داده است. این تیم البته شکست‌ناپذیر نیست هر چند پارسال به مقام سوم باشگاه‌های جهان نایل آمده بود.

پیکان روز پنجم آبان ماه با الاهلی مصر ساعت 23 و 40 دقیقه به وقت تهران بازی می‌کند و روز هشتم آبان ماه ساعت 2 و 40 دقیقه به وقت ایران با پوپی سن خوان آرژانتین مسابقه می‌دهد و از هر گروه دو تیم راهی مرحله نیمه‌نهایی می‌شود.

گروه‌بندی والیبال باشگاه‌های جهان

گروه اول: سادا کروزیروی برزیل،ارسیبوی پورتوریکو و زنیت‌کازان روسیه

گروه دوم: پیکان ایران، الاهلی مصر و یوپی سن‌خوان آرژانتین

برنامه دیدارهای پیکان: پنجم آبان با الاهلی ساعت 23 و 30 دقیقه به وقت ایران

هشتم آبان با یوپی سن‌خوان ساعت 2 و 40 دقیقه بامداد

جمشید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها